|
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017

04 Okt 2006 11:12
Niklas Falk skrev: | Ett rytmiskt essparti skulle vara trevligare (en chikan för "curb-hopping" finns redan på banan).
Undrar förresten vilken hastighet de hade vid depåinfarten? Det gick nog inte långsamt eftersom Romkurvan verkar vara snabb.. |
Det var väl nått sånt jag menade. Man kanske kan få till ett parti liknande "Hatzenbach", eller typ "Brunnchen" på Ringen för att ta ner farten och få till ett publikvänligt avsnitt?
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674

04 Okt 2006 12:07
Qvisfr skrev: | En chikan ed på väg ner mot Rom-kurvan skulle väl lösa problemet!? och kanske 100 m leca kulor bakom Rom-kurvan
Det behövs mer kapital i svensk racing antar jag? |
Dock en ganska tråkig lösning, det vore klart kul med riktigt hög fart in i en kurva som ser hysat snabb ut - sådana kan man inte få för många av. Säkerheten går ju att lösa med rejäl avåkningszon, gärna asfalterad, åtminstone bitvis.
Inte helt gratis och frågan är vad den ekonomiska moroten skulle vara. Kanske en chans till två korta Mantorp och därmed mer uthyrningskapacitet, om det nu finns underlag för det?
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685

04 Okt 2006 12:38
I den andra tråden om Rom-kurvan står det ju att det är berg runt så en stor avåkningszon kanske skulle vara svårt att fixa?
_________________ Pet ter Uhlin
|
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1354

04 Okt 2006 12:38
Lennart Jarmyr skrev: | Här är en bild på Mantorp Park 1969!
Vid invigningstävlingen 31 aug 69, körde Chris Craft i en Porsche 908 varvet med ett snitt på 217,5 km/t. |
Huga!? Är det verkligen möjligt? Porsche 908 var väl en Le Man-bil eller? De går naturligtvis fort, men det låter väldigt snabbt med tanke på kurvor osv
_________________ Lasse Alfons
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

04 Okt 2006 13:34
Lennart Jarmyr skrev: | Backen ner mot Romkurvan var det snabbaste partiet på banan, när den här sträckningen användes.
Det är två kort där det är formula Ve bilar som kör, om ni tittar riktigt noga så finns det inga flaggvakter på dom korten. Undrar om det ansågs onödigt när dom körde, eller om bilarna är ute under någon paus och testar. Kommer inte ihåg hur det var. |
Det är samma sak idag, olika klassade tävlingar har olika krav på antal bemannade flaggposteringar. SM/RM har tex fler än klubbtävlingar osv.
Även långa rakan borde vara snabbare än idag med den utfarten. Och som tidigare sagt, det gick nog bra fort även vid depåinfarten.
_________________ /Kristian Elisson
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

04 Okt 2006 13:42
Alfons skrev: | Lennart Jarmyr skrev: | Här är en bild på Mantorp Park 1969!
Vid invigningstävlingen 31 aug 69, körde Chris Craft i en Porsche 908 varvet med ett snitt på 217,5 km/t. |
Huga!? Är det verkligen möjligt? Porsche 908 var väl en Le Man-bil eller? De går naturligtvis fort, men det låter väldigt snabbt med tanke på kurvor osv  |
Låter lite väl fort. Den snitthastigheten skulle göra att varvet skulle ta 7 sekunder mer än vad en Ferrari F1 har att göra, på nuvarande sträckningen...
_________________ /Kristian Elisson
|
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078
Trådstartare

04 Okt 2006 15:02
Kristian Larsson skrev: | Alfons skrev: | Lennart Jarmyr skrev: | Här är en bild på Mantorp Park 1969!
Vid invigningstävlingen 31 aug 69, körde Chris Craft i en Porsche 908 varvet med ett snitt på 217,5 km/t. |
Huga!? Är det verkligen möjligt? Porsche 908 var väl en Le Man-bil eller? De går naturligtvis fort, men det låter väldigt snabbt med tanke på kurvor osv  |
Låter lite väl fort. Den snitthastigheten skulle göra att varvet skulle ta 7 sekunder mer än vad en Ferrari F1 har att göra, på nuvarande sträckningen... |
Det är vad det står i boken "Motoråret 1969"
Där man också kan läsa följande: Invigningstävlingen var Nordic Challenge Cup, och den vanns av Leo Kinnunen, och han hade en snittfart under tävlingen på 164 km/t. Han var så överlägsen att han varvade alla utan tvåan som var Chris Craft.
_________________ Mvh
Lennart Jarmyr!
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523

04 Okt 2006 15:16
Lennart Jarmyr skrev: | Kristian Larsson skrev: | Alfons skrev: | Lennart Jarmyr skrev: | Här är en bild på Mantorp Park 1969!
Vid invigningstävlingen 31 aug 69, körde Chris Craft i en Porsche 908 varvet med ett snitt på 217,5 km/t. |
Huga!? Är det verkligen möjligt? Porsche 908 var väl en Le Man-bil eller? De går naturligtvis fort, men det låter väldigt snabbt med tanke på kurvor osv  |
Låter lite väl fort. Den snitthastigheten skulle göra att varvet skulle ta 7 sekunder mer än vad en Ferrari F1 har att göra, på nuvarande sträckningen... |
Det är vad det står i boken "Motoråret 1969"
Där man också kan läsa följande: Invigningstävlingen var Nordic Challenge Cup, och den vanns av Leo Kinnunen, och han hade en snittfart under tävlingen på 164 km/t. Han var så överlägsen att han varvade alla utan tvåan som var Chris Craft. |
Fast 164 låter mera normalt..... vi kör numera med typ en SLC Porsche / Viper bil på dagens långa slinga ca 140 i Snitt och lång-långa är snabbare iofs men inte så otroligt mycket.
|
Daniel Ene
Gubbängen
Här sen Jun 2003
Inlägg: 924

04 Okt 2006 16:35
Skulle vara intressant om de kunde bygga ut en liten etapp till vänster innan F2-kurvan och upp där det bara är skog nu. Där är det ju bara en massa träd nu och det har vi ju massor av överallt där det inte finns racerbanor....
_________________ Mvh / Daniel Ene
|
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837

04 Okt 2006 20:30
Riktigt trevliga bilder Lennart!
Hade varit kul om Romkruvan åter tagits i bruk så man kunde fått prova den nån gång, asfalten finns ju trots allt där redan.
_________________ Peter Karlsson
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3236
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984
_________________ Jocke Hellqvist.
|
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19036

06 Okt 2006 08:27
Fredrik C skrev: | Riktigt synd att dom inte prioriterar publikplatser även i södra delen av banan. Skulle vara riktigt kul med en läktare vid F2 kurvan.
Dom har ju gjort en platå för en läktare vid depåavfarten, varför används inte den!? |
De gånger jag har varit på Mantorp så har det stått en läktare både vid depåinfarten och utfarten, eller vad menar du?
Christian Carlsson skrev: |
otrolig stort depå-utrymme...
Kraven har ökat inte bara på säkerhetssidan..
|
Som Kinnekulle idag ungefär..
_________________ /Mats Strandberg
onemanracing.com
BMW 330i -05
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42290

Forumägare

06 Maj 2011 15:46
Jag tror att de grannar man har problem med klagomål på buller bor åt det hållet som Romkurvan ligger så det kan vara ytterligare skäl till att man inte använder den biten? Men annars gissar jag att banan är "tillräckligt lång" i sin nuvarande sträckning för de grejer man har den till. STCC är nöjda, körövningsskolan är nöjd, klubbträffarna har ändå svårt att få ihop till tillräckligt många flaggposteringar. Osv osv. Gissningar men men...
_________________  Magnus Thomé
|
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9009

06 Maj 2011 16:30
Bra trådlyft där Magnus
Lennart: Är de här bilderna från romkurvan?
De bör iallafall vara tagna vid samma tävling 1970 och det är pappa som har tagit dem.
_________________ Martin Öberg
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42290

Forumägare
_________________  Magnus Thomé
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20106
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42290

Forumägare

06 Maj 2011 19:44
Hela banan or nothing. Inga genvägsbitar asfalterade så långt man kan se
_________________  Magnus Thomé
|
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 394

06 Maj 2011 19:53
Helt fantastiska bilder !
Bara jag som tycker att F2 kurvan skulle varit flyttad 100m längre ned i romkurvan ? Det är ju en liten upphöjning i skogen där. Då hade man fått ett skönt krön i mitten på kurvan
_________________ Markus Jonsson
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20106

06 Maj 2011 19:55
Magnus Thomé skrev: | Hela banan or nothing. Inga genvägsbitar asfalterade så långt man kan se  | Ingen DR-depå heller, så den verksamheten kan inte ha kommit igång alls (för inte linar du väl upp på gruset).
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7984

06 Maj 2011 20:52
Kul bilder.
Skog inne i parisern men nästan ingen skog inne i romkurvan.
Helt tvärt om hur det ser ut numer.
Markus_SWE skrev: | Helt fantastiska bilder !
Bara jag som tycker att F2 kurvan skulle varit flyttad 100m längre ned i romkurvan ? Det är ju en liten upphöjning i skogen där. Då hade man fått ett skönt krön i mitten på kurvan  |
Precis.
Där inne i skogen är det heller inte så mycket berg.
Bara lite skog oh kullersten som det ser ut nu.
Det skulle ju passa bra att bygga om nu när det ändå skall fram med scahktbladet på mantorp och dragrejsrakan eller hur det nu blir med allt det där i och med ombyggnationerna?!
_________________ Jocke Hellqvist.
|
|