Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3952 besök totalt |
Jag tar mig friheten att lyfta min gamla tråd...
Fortsättning på mitt första inlägg: om vi fortsätter på exemplet med Golf II och antar att vi väljer en VR6 2,9 motor med original 190 hk. Fördelen med den motorn är förstås högt vridmoment genom registret (pga cylindervolym), relativt mycket effekt i "besiktningsskick" och möjlighet att öka effekten ordentligt om vi struntar i besiktningen (EIP Tuning har turbokit med 800+ hk). Motorn går att lyfta i Golfen utan alltför våldsamma ombyggnationer och är besiktningsbar. Nackdelarna är förstås att motorn är rejält mycket tyngre än originalspisen (+50 kg?), samt att den "lutar framåt" jämfört med original. Efter de bilder jag har sett uppskattar jag att runt 70-80% av motor/växellåda hamnar framför hjulcentrum. Original uppfattar jag Golfen som ganska lätt i baken, detta kommer förstås att förvärras avsevärt av en tyngre motor längre fram (jänkarna pratar om risk för att bilen skall välta framåt :) ). Finns det någon chans att få ordning på ett chassi med kanske 70% av vikten över framhjulen, eller är det "strippbil" som gäller? Min teori är ordentligt förstyvat chassi (bur+förstärkningar) tillsammans med breeda framhjul (för att undvika understyrning pga motoreffekten). Självklart får man vara noga med val och inställning av coilovers och fjädrar... Men jag misstänker ändå att sådana här förändringar knappast kommer att förändra mycket - visst kommer man fortfarande få "bråka" bilen genom kurvorna och ha en nervös bakända pga låg vikt bak? _________________ Johannes Bengtsson |
||
OM vi nu snackar projektbil så finns ju alltid möjligheten att flytta lite vikt bakåt t.ex batteri?
Sen är väl kanske inte motoreffekt allt i denna fråga heller? Bra väghållning som tidigare skrivits är ju en bra väg att gå i början. Sen så tror jag personligen mer på en lätt vässad 16V istället för t.ex VR6:an i en MK II. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Nja, något påbörjat projekt är det inte, i alla fall inte från min sida, bara spekulationer än så länge...
Eftersom "gatgodkänd" är en ingående parameter, liksom två stolar (dvs förare+passagerare) och en tillstymmelse till komfort och allmän användbarhet går det nog inte att lätta en Golf II hur mycket som helst. Någonstans runt 1000-900-800 kg sätter det nog stopp, beroende på motoralternativ och hur mycket kolfiber man har råd med förstås. På både Nürburgring och Superstage krävs rätt mycket effekt för att komma ned i tid, egentligen tror jag man är chanslös med under 200 hk i båda fallen. En annan fördel med att köra VR6 är också att den bredare vridkurvan gör att utväxlingen inte blir lika kritisk - dvs man slipper beställa efter en custombyggd drevsats för att kunna utnyttja en hysterisk 16v... Förutsatt att det går att ställa in chassit för annat än raktframåka förstås ![]() Edit: Ang flytta vikt tror jag batteri är försumbart i sammanhanget, ett 6 kilosbatteri placerat "bakom" motorn är nog bäst, annars är det svårt att hitta saker att flytta bakåt, om man inte bygger om totalt och flyttar "allt" löst bakåt (kyl etc). Möjligtvis skulle man kunna skaffa en större racetank (100-120 liter) och på så sätt kunna "kompensera, fast fel" med mer vikt bak om det behövs. _________________ Johannes Bengtsson |
||
![]() https://rejsa.nu/superstage/index.as _________________ ![]() |
||
Kadetten är ockå enda exemplet med under 1.30 och under 200 hk... Jag tror inte att resultatet skulle bli detsamma på Nürburgring med Kadetten...
Helt klart är att man kan göra underverk med Öhlins och lite vilja... ![]() _________________ Johannes Bengtsson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3952 besök totalt |