| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
är det egen bil som gäller vid banlicens-kurs?
|
2011 besök totalt |
|
Hej! undrar som rubriken lyder om man kör sin egen bil vid banlicens-kurser? om ja, kan det vara vilken bil som helst, eller ska det typ vara en lite mer banpreppad bil? Jag och bror ska köra bmw-cup 2012 och kommer ta licensen våren 2012 troligtvis. Får man köra med den blivande bmw-cup bilen när man tar licensen? mvh//Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
|
Det vanligaste är att du använder din vanliga "bruksbil". Körövningarna är inte mer avancerade än det går alldeles utmärkt med din vanliga bil. Dubbdäck brukar dock inte uppskattas på banan.
Racinglicenskursen kan nog rätt mycket anses vara en "vett och etikettkurs för körning på bana". Köra fort får du lära dig på genom övning, titta/fråga vad dina medtävlare gör bättre eller rena körträningskurser. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
När jag tog licensen i mitten på april så var deltagarbilarna allt från en Merca 230 från 70-talet till en Ferrari F430... Allt är ok, så länge det inte har dubbdäck.
Man lär sig inte så mycket körteknik på kursen, utan det är som sagt mer "vett och etikett" på banan som lärs ut. Vi gick igenom lite grunder i spårval, att inte bromsa när man svänger och att försöka få ett flyt i körningen. Det var allt. _________________ Håkan Schang BMW 330i Touring E46 -03 BMW Sport Club, #970 BMW Club Schweden, #8065 |
||||
|
På ÖBF:s kurser på sviestad har det förekommit bland annat hantverkarbilar, hyrbilar och Cadillac Eldorado.
Nytt för i år?
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
Re:
Kanske, kanske inte. Det är säkert kopplat till praktiken dvs körövningarna på görs på kvällen. Kurstiden är ju angiven från 12.00 till 21.30 och på kvällen är det ju normalt sätt ännu lite tuffare krav på att inte leva om oavsett vilken verksamhet det rör sig om. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2011 besök totalt |