| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
sidvagnsracers?
|
1, 2 >> 9046 besök totalt |
|
sidvagnsracers?
sökte på något helt annat och stötte på sidvagnsracers. Och det här är ju enda stället där jag tror att jag kan få ett svar. Räknas en sidvagnsracer som trike eller motorcykel? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Motorcykel
Du har ju MC'n fram och bakhjul i linje med motorn som driver på MC'ns hjul, sidovagnshjulet brukar ju sitta lite framför MC'ns bakhjul. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Motorcykel med sidovagn räknas som motorcykel både beträffande landsvägscyklar som tävlingshojar.
Riktigt häftigt att se deras framfart både i roadracing och i t.ex. Roforsbacken, men jag skulle aldrig vilja åka själv...
Däremot har jag ingen aning om vad en Trike räknas som (har liksom aldrig riktigt förstått mig på det fenomenet) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Trike för äldre med stora optionspaketet:
Inte visste jag att det var krav på dubbla airbags även på Tirke
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Bosse: en trike räknas väl inte som vare sig motorcykel eller bil, eller kanske både och, att döma av körkortsreglerna. Tänkte att en sidvagnsracer eventuellt kunde ses på samma sätt eftersom sidvagnen är en permanent del av motorcykeln. _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
|
Re:
Aha, du tänkte så...
Ja en sidvagnsracer kanske skulle gå i samma kategori, (gör inte ATV:er det också?) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Sidovagnsracing är väl av hävd dessutom för två personer i samma ekipage, dvs en förare och en "burkslav".
Köregenskaper skiljer mycket mellan trike och sidovagnsmc. Trike är ju som att cykla med stödhjul
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
http://www.youtube.com/watch?v=g4v2L
Kawazaki ZX1400 motor 500kg 200hk 4,5sek till 100
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
OT varning:
Jag som gillar oldschool, tycker den här slår alla japaniserade 3-hjuls plastmonster med sådär 3439%
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Till er som aldrig sett sidvagnsriadracing live ha jag bara ett tips. SER DET!
Det går sjukt fort och puckot (ursäkta utrycket) som är burkslav släpar ändlyckan i det svarta gulder när det svänger. Rakt fram är inte fy skam heller när dom lyfter det tredje hjulet.... I helgen blir det lite tittande på det när man ska ner och köra på Lausitsring samtidigt som IDM körs. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Mycket skulle jag kunna tänka mig och göra men åka burkslav, där någon stans går gränsen...hålla sig i rördelar och i vissa fall plastkarossen...
På startrakat på Nurgburgring gör dom över 280 knyck... _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Re:
5-7 augusti i år kommer det med väldigt stor chans finnas möjlighet att få åka burkslav på prov. Ta er till Sviestad och kolla Classic Racing, under lunchpauserna brukar det ordnas prova-som-burkslav-körningar. Borde passa även bmw-fanatiker då hälften av vagnarna har bmw-motorer
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Bild från mantorp förra året, tveksamt om man skulle våga prova?
Edit: 2010-06-06 SPVM Mantorp _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
|
http://www.youtube.com/watch?v=a89tR
Rolf Billand Darren Dixon Billy Gällros (S) mfl var stora 90-tals namn inom VM när det kördes med 500cc 2-taktsmonster. Jag delade depåtält med Gällros på Knutstorp under Sm1994, då berättade de att de hade ex. fabrikscylindrar från Kevin Schwantz VM-vinnande Suzuki. Motorblocket var dock av helt annat fabrikat, men nästintill alla körde då med 54x54mm cylindrar _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Var på Anderstorp när sista VM gick och då lyfte burkslavarna på huvet lite för att inte slå i curbsen
Tror att i roadracing ska framhjul och drivhjul linjera och får endast vara driven av bakhjulet som linjerar med framhjulet fast säkert utryckt på något annat sätt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Var nere och körde samtidigt som IDM i Tyskland för knappt en månad sedan på Lausitzring. Sambon tog som vanligt underbara kort. Kolla bara in dessa fyra sidvagnsåkare. Tror burkslavarna titta på varandra och försöker komma djupare ner än han framför...
_________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
|
Klart intressant sport att satsa på måste jag säga, finns även i off road variant för dom som tyckte asfalten var så slät och fin:)
Fotat av mig i Linköping:
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
sidvagnsracers?
|
1, 2 >> 9046 besök totalt |