Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1755 besök totalt |
STCC större än Camaro cup - why?
Kanske vart på tapeten förr å då beklagar ja mitt usla sätt att söka på. Hur kommer det sig att STCC är den mest uppmärksammade motorsport på 4 hjul här i sverige? Både Carrera cup och Camaro Cup är ju fan så mkt mer underhållande att se på i mitt tycke då det är mkt mer action i de racen. Är det för att vi är i landet lagom och STCC så händer det lagom mkt. Kanske en smäll in i första böj, sen mer eller mindre transportsträcka till mål |
||||||
Jag gissar på att F1 har större intresse i Sverige än STCC...
Men i vart fall är det väl en fråga om pengar, som gör att de kan synas mer? Hade det funnits en vältrimmad/välsponsrad organisation bakom så hade vilken 4-hjuls-sport varit lika uppmärksammad IMHo. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
jojo, F1 i all ära - det finns ju inget som blir bättre än det såklart men jag tänkte mest på de serier som körs här hemma i sverige
|
||||||
Re:
Men skulle STCCklassen krympa under 10 deltagare så skulle det nog bli problem, och då för hela konceptet. Supportklasserna skulle få hitta på nåt eget (eller skingras till andra tävlingsformat med bedydligt mindre bevakning etc). Så även om supportklasserna kan erbjuda massor av racing (och underhållning, det måste inte vara samma sak för en del) så är det bekvämast att hålla i STCCs kjoltyg. Att bygga upp nåt nytt själv tar lång tid innan du närmar dig den nivå som är möjlig i STCCs skugga idag. |
||||||
I STCC finns bilimportörerna/fabrikerna, och med dessa följer de stora sponsorerna = Mycket pengar och exponering i media och där vill förarna köra då det är status i serien. Sen tror jag det idag finns en romantiserad bild av standardvagnsracingen som ligger kvar sedan mitten av 90-talet när BTCC och FIA ClassII och efterföljande Super Touring slog igenom rejält. Då var det status och Super Touring-bilarna var snabbast på banan (med undantag för F3 och på snabbare banor även GT som kördes som supportserier) och i särklass mest high-tech. Så är väl inte fallet idag.
Dock är det mångfalden bland bilarna och den täta racingen det som lockar mig som tittare. Carrera Cup är väl OK, men det finns ett fåtal förare i toppen, resten är ju mest utfyllnad om man ska vara ärlig. Mycket "gentleman drivers" med varierande kapacitet, tyvärr blir fältet ganska utspritt då. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Sen en sak jag tänkte på nu senast med Camaro Cup.
Det skrotas ju en hel del karosseridelar som hänger och slänger runt bilarna. Det ser ju ut som skrotbilsrejs när Camaro Cup åker runt = inte så kul att se. Samt att vissa förare verkar tro att man kan köra genom sin motståndare. Men det var bara känslan man fick och inget fakta.... Bara funderingar ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
En rallycrossåkare som sadlade om och kör Camaro cup iår sa att det var som folkrace fast i 200. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Re:
Ja i din klass är bilen helare efter rejs än många i Camaro Cup. ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Såsom i ishockey eller andra idrotter så är det Domare/ Tävlingsledare som styr hur mycket man pucklar på varan är de inkompetenta så blir det puckel. Att sedan man väljer att avgöra racen på kvällen efter race genom att gå på protester och motprotester är ju en väg att gå. ![]() _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Re:
Sen kanske hela tävlingslederiet skulle justeras om lite för dessa tävlingar (avvika lite från SBF standard), men det försöker man ju redan att göra (serie managers eller vad de kallar det). En av effekterna är ju att bestraffningar i en tävling inte kommer förrän på griden i racet efter. Att ge ett schysst straff redan på samma varv som man gjort fel vore ju bäst, men det är inte lätt eftersom det kräver att alla posteringar är übermenchs, elelr att man placerar ett hundratal kameror och automatdomarsystem (eller kontaktsensorer i bilarna kopplat till rökfackla på taket ![]() |
||||||
A det är ju det oxå. Jag gillar att se när det är hårda fighter med mkt kontakt mellan bilarna. Dock inte så att de avsiktligt trycker av varandra men att de ger en kyss i rava, åker två, tre bilar i bredd där det inte går så de nöter bort lite lack å backspeglar. Det är underhållning det! och ni har väll kollat hur lite material det är i camarons kaross? EN stor humla i fronten å fronten spricker nog....
Men även F1 är sjukt underhållande med alla supersnygga omkörningar utan kontakt med varandra. Där går det ju i regel åt skogen när de har kontakt men samtidigt så händer det ofta att de just kör ihop och där har vi världens bästa förare å det handlar ju inte om folkrace direkt... Det där med att STCC har flera fabrikat borde ju varit uppenbart för mig men jag tänkte inte alls på det då jag mest ser ett stcc-race som ett sömnpiller nu för tiden. I mina unga år så följde jag rydell i BTCC samt att jag kollade STCC - då var det roligt. Det är det inte längre! Men jag förstår anledningarna till det mediala intresset kring STCC nu efter era inlägg. |
||||||
Re:
Instämmer till en viss del. Kontakt och gärna tre i bredd är racing. Men som det ser ut i Camaro Cup är det mer buffel å båg. BTCC är grymt intressant. Närkontakt och close racing men på rätt sida(oftast). Det till skillnad mot t.ex STCC eller Camarosarna är straff omgående om man tabbar sig. Sedan är det mer tolerant mot närkontakt en god sort lite klämma & känna alltså. Buffel & båg bestraffas i de flesta fall omgående. STCC har väl alla chanser att bli den ledande serien. MEN inte om man ska hålla på som de gör nu. Sedan nästa sak. Rekryteringen underifrån. JTCC....ja är det nog bra eller inte? Iaf så ser man ju Ginetta Juniors i BTCC/TOCA-konceptet. Detta samt Renault Clio Cup som är riktigt kul att kolla på med många startande och tajt. TROR att Trofeo Abarth hos Swedish Racing Legue kommer bli något bra. Vore SYND om det inte fick någon uppmärksamhet för ideén är kanon. Dessa bilar lockar nog förare med sitt pris gentemot prestanda. Kommer bli bra rejs där när de hittat hem. Tolka det inte fel nu. Detta är inte klagomuren bara en del funderingar här ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Håller med fullt och heligt.....nästan som Folkrace ![]() |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1755 besök totalt |