| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring hjälm, skor och handskar
|
967 besök totalt |
|
Hej, ny kille som har funderingar på att komma igång med lite bankörning i sin Subaru STI Racing (eller för icke nordiska personer, Subaru Impreza WRX STI 2011)... men, innnan dess så bör man ju ha hjälm, skor och handskar. Det jag nu har funderingar kring är var (helst i närheten av Linköping) som man kan prova dessa saker? Hjälmen som jag just nu är mest intresserad av är Bell MAG 1 som verkar vara en ypperligt trevlig hjälm som är SNELL SA2010 / FIA 2010 godkänd. Alternativet är väl någon annan hjälm i motsvarande prisklass, eller kanske upp till runt 6000kr. Då det är en originalbil (nästan) så kommer jag inte att använda HANS system utan det blir nackkrage och mest troligt en jet hjälm. Så jag är alltså ute efter en hyfsat säker lösning utan HANS, men hjälmen får gärna vara förberedd för HANS. Vad gäller handskar och skor så har jag nog ingen preferens, så skulle gärna hitta ett ställe som hade ett hyfsat urval som man kan prova. I värsta fall så skulle jag nog kunna tänka mig att köra uppåt en 50 mil enkel resa för att kunna testa sakerna i person. Tack på förhand _________________ Andreas Lindström |
|
Finns en massa bra länkar i denna tråd:
Här köper du motorsporttillbehör om du frågar så får du säkert prova andras hjälm och handskar på godtycklig banträff. Skor är ju förståss lite jobbigare. om du planerar nån dagsutflykt för att prova grejor så hakar jag gärna på. Edit: Välkommen till rejsa.nu
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
|
Trevligt med fler länkar, tyvärr är det enda stället jag hittat Bell hjälmen på flatoutperformance nere i Staffanstorp. Iofs så är det ju inom 50 mil... men 42 mil är ganska långt ändå.
Problemet med denna hjälm är väl att den är såpass ny att det kan vara svårt att hitta den på träffarna kan jag tänka. Men hittar jag inte något annat ställe innan början på juni kanske det blir en road trip ner dit runt den 3:e Juni. och tack, ser ut att vara ett trevligt forum.
edit: GA lindberg import verkar också ha Bell MAG 1. Och Rallyimport. _________________ Andreas Lindström |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
967 besök totalt |