| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Fysiktränar du för att bli bättre bakom ratten?
|
1742 besök totalt |
|
Eliten inom bilsporten tränar nästan lika mycket som elitidrottare. De springer, styrketränar, simmar och cyklar. Noggranna tränings- och kostprogram, tuffa program. De har en fysik i absolut toppklass. Dessutom börjar mental träning bli allt vanligare, att lära sig fokusera och tänka på ett vinnande sätt. Föredelarna med fysisk träning är ökad uthållighet, bättre koncetrationsförmåga, högre stresstålighet o.s.v. Något som alltså borde avspegla sig i resultaten, men samtidigt vara svårt att mäta. Att en F1-förare tränar mycket kanske ger sig självt - det går inte att köra en F1-bil under 50 varv om man inte är skitstark och enormt uthållig. Jag sett snabba förare som fredagsmyst sig fram under perioderna mellan tävlingarna, med en fysik som knappast kan kallas god. Hur mycket snabbare hade de blivit - om de hade tränat. Hade de blivit snabbare alls? Hur gör du? Hur många är det som tränar just med bilkörning i åtanke? Du som nyligen börjat, har du sett några fördelar, i så fall vilka? Du som inte gör något alls i träningsväg, hur resonerar du? Är det överdrivet med fysisk träning för att bli en bättre förare? /Nyfiken EDIT: Satte lite emfas på det jag var ute efter. _________________ Jörgen Eriksson |
||
|
Personligen tränar jag spårval och planering av körningen dagligen påväg till och från jobbet och även övrigt i trafiken. Samma saker tränas även på mountainbiken, ger helt klart en viss känsla.
Koncentration tycker jag man över upp rätt bra genom att köra SIM typ GTR Evo eller liknande. Att hålla ihop allt och inte göra några misstag under ett par varv i följd varv på NS med någon av de snabbaste bilarna tycker jag är riktigt svårt. Sen var din fråga kanske ställd mer specifikt kring just fysisk träning och jag tränar en hel del sådant också men inte för att bli bättre på banan. |
||
|
Re: Tränar du för att bli bättre bakom ratten?
Ibland kan man behöva byta klass för att ha chans att vara i närheten av pallen
|
||
|
För att harva runt på hobbynivå, både i långlopp i lagom snabba räsers och sprintlopp så tror jag den mentala biten är viktigare att slipa till. När vi hyffsat okej förare ställs mot fullbloden så märker man att det absolut vanligaste är att vi halvokej är ojämna medan de riktiga proffsen kan sätta varv efter varv med en helt annan repeterbarhet. Sen finns det självklart hobbyförare som är jämna som attan också men en sämre jämnhet är nog ett ganska vanligt fenomen ändå.
Vore skoj med ett race camp för oss halvhyffsade )
När det gäller fysträning så är jag nog knappast helt ensam med en kondis som är helt katastrofal... Att köra riktigt långa pass på banan utan problem går utmärkt när jag får köra inom ramarna för vad jag är van vid. Men om miljön är för mig ovan så tar det på (de begränsade) krafterna på ett helt annat sätt. Summa sumarum, Jet har nog rätt att stark fysik och god mental styrka stöttar varandra åt båda hållen så att säga. _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Ett *bränna fett för att spara däck* kollo alltså?
_________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
|
Jag som bara åker på hobby nivå för tillfället (
) Tränar så mycket jag hinner inriktad på att köra bana..
Allt från nacke till armar och ben :P Är man stark fysiskt borde det på något sätt smitta av sej psykiskt haha :P Nä men det är lättare för mig att fokusera. Det känns som att det inspirerar lite mer. Man får med sig racingen i alldagliga livet på ett bra sätt :P _________________ Martin Karlsson |
||
|
Jag håller mig alltid i form då det underlättar det mesta i vardagliga livet. Plus att det är en hobby jag tycker om.
Mest är det styrketräning som jag sysslar med då jag helt enkelt gillar den typ av träning bäst. Men jag försöker alltid hålla mig någorlunda vettigt i form även konditionsmässigt. Jag tycker att jag har lätt att utsätta mig för fysiskt ansträngande situationer då jag har muskler som orkar bära upp mig. Detta gör att jag tycker jag har ganska lätt att hålla koncentrationen upp, även under hårda varma pass i bilen (notera att det är subjuktivt då jag inte har någon jämförelse med mig själv som otränad). Nackdelen med min träning är dock att man blir tung, muskler väger tyvärr mer än fett. Vill man även tänka på den biten bör man överväga mer konditionsinriktad träning. _________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 313 varv på Nordschleife |
||
|
Bra gurndkondis räcker troligen en bit för oss hobbyåkare på hemmaplan.
Ska du köra mer seriöst räcker det däremot inte.T.ex. ett VLN lopp i typiskt ringenväder kräver en del av föraren. Har åkt en del långlopp i team med mer vältränade och meriterade racerförare. Märkte då att dessa oftast var lite snabbare än undertecknad i 30-40 minuter, medan jag hade lättare att hålla pace i 90 minuter. Speciellt när det var mörkt och regnigt. Tror det berodde mest på en mental vana vid längre distans och besvärligare yttre förhållanden än vad en sprintracer på elitnivå kanske har. Själv har jag aldrig tyckt bilåkat känts speciellt fysiskt, men på äldre dar märker jag att fysik och stersströskel hägner ihop mer än förr... Numera åker jag så sparsamt att jag inte bryr mig så värst om vare sig fysisk träning eller mental tränig. Vilket jag nog borde Risken för misstag på banan ökar helt klart när fysik och huvud är otränat.
Sedan är det ju givetvis så att bra fysik är en livförsäkring om det går riktigt fel. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Finns nog ingen som kan neka att träning är bra, men motsatsen finns oxå tydligen.
Läste nyligen en krönika om någon av våra mest begåvade rallyförare, minns inte om det var Nalle Johansson eller Kulläng, som helst tog en cigg i bilen mellan sträckorna, medans mottävlarna joggade, men när det var alvar igen körde han ifrån dom iaf. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||
|
Re: Fysiktränar du för att bli bättre bakom ratten?
Lirar innebandy, det hjälpte inte första tävlingen ivarjefall. Då hade jag så ont i benen att jag inte kunde trycka ner kopplingen ordentligt =P _________________ Daniel Steiner |
||
|
Re: Fysiktränar du för att bli bättre bakom ratten?
Haha man kanske inte ska gå direkt från gymmet till sparco stolen'?
_________________ Martin Karlsson |
||
|
Hur tränad man behöver vara beror på en mängd olika saker. Så som typ av bil och hur länge man kör.
Jag har tränat mycket genom åren. Mest styrketräning men även ren kondition som t.ex. spinning. För drygt ett år sedan efter 3 dagar i en Corvette på bana så var det dax för en dag i en formel bil. Corvetten hade alla hjälpsystem tyvärr, även tracktion control. Så den var tämligen civiliserad och fysiskt lättkörd. Formelbilen hade inga hjälpsystem alls. Där var det bara muskelservo som gällde. Det blev nog ca 3 timmar seat time den dagen. Nästa morgon tog det ett bra tag i duschen innan jag kom på hur jag skulle tvåla in håret. Jag kunde nämligen inte lyfta armarna ens till axelhöjd. Lyckades på något sätt kura ihop mig så att jag fick lite schampo i håret. Jag var vid det tillfället i verkligt bra form för en gammal gubbe. Men, 3 timmar i en fysiskt jobbig bil var för mycket. Fast jag skulle göra om det imorgon om jag hade tillfälle till det!
_________________ Hans-Olof Blom |
||
|
Det kan bero på banan och andra miljöfaktorer också.
Två timmar på Mantorp i 20 grader var inte några problem, och vartiderna var konstanta. 50 minuter på Sviestad i 25 grader med konstanta varvtider.. sista viljeansträngningen var att strappa in avbytaren och ge honom goda råd, sen låg jag ner i 5 minuter och kippade efter andan. och med sämre kondition hade tiderna dippat. Så all else equal, kondition är en framgångsfaktor. Särskilt i långdistans. _________________ Arne Lindgren |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1742 besök totalt |