Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5979 besök totalt |
Klipper in från:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Den har tävlat i Porsche Club Sverige Racing och Roadsport tidigare. Ägare och förare sen 97 var Micke&Lennart Söderström. Byggd (93-94?) och tävlad med av Krister Andersson & Henrik Roos. Så det stämmer säkert bra att det var den bilen du såg 97 på A-torp ![]() Jag vet tyvärr inget om Krister Andersson, fyll gärna på! Den har pyttesmå orginalbromsar fortfarande! Visserligen stora kylslangar till frambromsarna, men ändå... _________________ Pär Hylander |
||
Enligt muntliga uppgifter så har Henrik Roos iallafall kört nån 924turbo i början av 90-talet för jag vet några killar som hjälpte honom att bygga motor till den..
Den gula 968:an han körde skall tydligen vara den turbo konverterade som huserar på Club 944:as hemsida.. _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||
Intressant! Berätta mer om motorn och motorkillarna! _________________ Pär Hylander |
||
Såpass mycket vet jag, att jag sett en gul 924 turbo på Mantorp i samband med något race i början på 90-talet(ev tidigare). Kan det ha funnits flera sådana i Sverige? Däremot är jag osäker på om det var Henrik Roos som rattade bilen då!?! Men spontant ur minnet så kopplade jag på något sätt ihop honom med den bilen. Sedan kan det stämma att han var med 968:an på Kinnekulle och tränade när jag var där. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
Fritt ur minnet ifrån div. depåer: Krister dök upp i Roadsport i mitten av 90-talet med en 964 RS. Hävdade sig där så hyfsat som en orginalare kunde mot div Sevens och Turbo Cuper. Men viljan att åka fortare blev för stor, så bilen byggdes om i omgångar och klassades in i Modsport där den så småningom blev en regelbunden vinnare. Så dök GTR-klassen upp och Krister valde GT3. Där jagade han, och körde emellanåt om div 993 som borde gått fortare. Sensommaren 00 testade han en Strandell 996 utan större framgång, och var iväg på Spa med Fredrik Sundberg och körde Powertours deltävling där i en 996GT3R. Ingen framskjuten placering där heller. Tror att 964:an nu finns till salu hos Podium Racing, vet inte vad Krister själv gör. Undrar om det stämmer med Roos 968. Var det inte den som hans kusin Anders åkte i GTR för ett par år sen? Är numera svart och åker sporadiskt i SLC med någon radiokanalssponsring. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Hittade ingen info om Roos o den bilen. Men jag har ett stark minne av att det ska förhålla sig som Puppan skriver.
Här är lite bilder o info om bilen. http://groups.msn.com/Porsche944Sver En riktig gobit!!! ![]() MVH:racesmile Mr F _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Kul att det var den som jag hade bilder på!
![]() Det ser ut som att finishen hållt sig hyfsat i alla fall. När jag såg den på Kinnekulle '91 på SSK:s sportvagnsmeeting var den (antagligen) nybyggd och i fint gatskick. Och, bör tilläggas, mycket bra byggd. ![]() Faktum är att inte så många sett att det står 924 på skylten... Endast fantaster faktiskt. ![]() _________________ /Mathias |
||
Då fördjupar jag intrigen en del:
9...7 tror jag, på Anderstorp körs det ett supportrace till ISRS med GT, Special Saloon, Camaro Cup och lite andra inblandade. Där såg jag två 968 med OKA Racing Spons. Vilka bilar var det? 98 på Sportscar show Mantorp Fanns det en fin gatlegal 968 Turbo, som var till salu för hiskeliga pengar. Passerades av Roos i den, när jag åkte med ett par varv i en Renault Spider. Vilken bil var det? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Jag kanske kan bringa lite klarhet i den gula 968 turbo s:en.
Min kusin köpte den av en kille i Gbg, han hade köpt den i sin tur av Henrik Roos för en ansenlig mängd pengar. Så det är den med den häftiga prislappen, killen som ägde den hade nog inte riktigt koll för han körde med den på vintern med R-däck, måste vart spännande ![]() Enligt vad vi har fått fram så hade Roos två bilar, en för tävling en för promotion precis som med Viprarna denna skall då vara promotionbilen. Sedan den kom i min kusins ägo har bilen genomgått en total renovering inklusive motorbyte, om ni tittar på fotona av min bil ser ni hans i bakgrunden nedplockad för lackering. Man kan ju undra varför vi inte ringer Roos och få historian klarlagd, men med tanke på kvaliten av arbetet på bilen tvivlar jag att han har något att tillföra. Men efter en jä**a massa timmar börjar det bli ordning på den, med dom rätta turbo S specifikationerna, men såklart som med alla byggen så har det kommit till lite värre grejor bl.a. kullagrad turbo, Autronic styrsystem o.s.v. Den svarta 968:an ni nämde är en ombyggd 944. Leif A _________________ Leif A |
||
Är det samma infästning av bakvagnen på 924 som 44/68, isåfall kanske du är intresserad av ett set infästningar som vi håller på att tillverka. Det blir samma som på turbo cup fast i aluminium.
Har tyvärr inga priser än, men skicka ett mess vid intresse så tillverkar vi en omgång extra. Leif A _________________ Leif A |
||
Intressant! Ja, jag tror att det är samma geometri, fast mina bärarmar är i pressad stålplåt och dina i pressgjuten aluminuim. _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5979 besök totalt |