Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1423 besök totalt |
Besiktning med sommardäck!
Går det? Jag ska nämligen besiktiga porschen idag och har ju inga vinterdäck. Vad säger dom om man kommer in med slitna sommardäck tro? Blir det avrättning på plats? |
||
Det är väl bara lag på vinterdäck vid vinterväglag , så dt skall väl inte vara några problem bara sommardäcker är lagliga , ganska säker på att det är så .
|
||
Re: Besiktning med sommardäck!
Beror väl på om det är vinterväglag! Tror inte att det ska vara några problem om det inte är det.. _________________ Rachid Rachid |
||
inga problem.
sbp har inga synpunkter på vilken årstid det är, endast att däcken uppfyller kraven. dvs 3mm vinterdäck och 1.6mm sommar. ![]() edit: endast polisen är intresserad av atty du kör s el v-däck i vinterväglag. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
3svar inom samma minut. Det va snabbt.
![]() ![]() |
||
Vet inte om man får köra dit med sommardäck... Men det som hände mig var att de sa inget om det, förrens jag undrade om hur det egentligen låg till(ja, jag vet dumt, men jag var nyfiken ![]() Skälet till att jag hade sommardäck på bilen var att jag hade tagit ut den på en söndag och kört den från småland till Stockholm i solsken och riktigt fint väder, så jag struntade i att lägga på vinterdäcken och tänkte göra det senare i veckan. När jag körde till SBP 0530 på morgonen var det blankis överallt... ![]() Edit: Skall inte skriva så långsamt i fortsättningen, fanns inget svar när jag började skriva... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Är däcken för slitna för besiktningen så blir det underkänt, annars är det ok. och det är helt lagligt att köra dit i fullaste snöstorm med ishalka under. Till/från besiktning/verkstad etc får man köra med sommardäck. _________________ Roland Johansson |
||
Knackar han under min bil blir det inte roligt för honom. ![]() Det är ju bra att dom knackar bort underredsmassan på nya bilar så dom rostar tills nästa år. ![]() Sen kommer vi tills nästa fråga. Man behöver väl inte ställa på bilen när man ska till besiktning? om man då krockar (värsta oturen) så borde väl försäkringsbolaget se att man har haft en tid på besiktningen? Jag brukar ställa på mina bilar men i detta fallet är det ju onödigt då jag ska ställa av den igen så fort den är besiktigad. |
||
Du får ABSOLUT INTE framföra fordon på vägen som inte är påställda och därmed inte trafikförsäkrade !!!
Hoppas du såg ![]() Edit : Fan vad det ska vara svårt att hitta information på www.vv.se ![]() Jag kom på att jag inte var så jefla säker längre, och tänkte backa upp mitt inlägg med en länk, men icke sa Nicke ... Jag hittade bara ett inlägg i ett annat forum där det sades att man får köra till besiktning med ett avställt fordon, men jag undrar det jag ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Är det verkligen så? En gång när jag skulle köra min Lotus till verkstaden så ringde jag försäkringsbolaget och frågade. Då sa dom att det är helt ok att köra till verkstaden utan att ställa på den om man har en försäkring vilket man har om man har den avställd. Iofs har man ingen trafikförsäkring då. Men dom sa att det va ok. Så jag trodde besiktning/verkstad tolkades som samma sak precis som med sommardäcken.
![]() Iallafall är den besiktigad nu. ![]() |
||
dom ljög som hundar för dig.
inget fordon får framföras på allmän väg utan trafikförsäkring=påställt. försäkringsbolaget har ju inget att invända. du kan ju köra din bil oförsäkrad utan att dom bryr sig. men vv och polisen lär läxa upp dig ordentligt ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Då vet jag ![]() ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1423 besök totalt |