| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Starkare nacke bra mot wiplashskador? (re: HANS, krage osv)
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (4083 totalt) |
|
Naturligtvis blir man inte immun mot nackskador för att man har en starkare nacke men att dra slutsatsen att det inte spelar någon som helst roll hur man är byggd tror jag inte en sekund på. Blir man inte skörare och mer benägen att skadas illa vid en krock när man åldras heller?
Dessutom är ju inte alla krockar av de allvarligaste slagen, som det redan konstaterats, och då kan skillnaden vara att att skadas allvarligt av en liten krock eller komma undan med att bli öm. Jag får nog diskutera detta med tjejen som är sjukgymnast och som har personlig erfarenhet av att åka i backen med hoj. Men diskussion är väldigt intressant och om vi kunde hitta någon sakkunnig som kan uttala sig så vore det ju bra. Pelle Persson om det gått till så här: Dom behöver inte vänta 6 månader för att komma in och bli ordentligt undersökt för att sen få vänta 6 månader till innan man kommer till en neurolog/kirurg...och sen 6 månader till för rehab. Och sen få ligga i ett rehab program i 12 månader. Så tycker jag att du ska Lex Maria anmäla dem för då har du blivit felbehandlad. Angående Maria Krafft så ser jag att hon är anställd av Folksam men hon är ju knappast en förnekare av whiplashskador så jag förstår inte hur du kan kategoriskt förkasta allt hon säger? Ett uttalande hon har gjort i en intervju är denna: "Vad jag fortfarande förundras över det är försäkringsbolagens icke godkännande av de kognitiva besvär som uppstår i samband med våra whiplashskador." Vad skulle försäkringsbolagen vinna på att säga att kvinnor är mer benägna att få whiplashskador än män om det inte är sant? Självklart är det bra om vi hittar flera källor som kan ge information, om ni kan hitta läkare eller andra sakkunniga som hävdar att det inte hjälper att ha en stark nacke mot whiplashskador så hänvisa gärna till dem. /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
Kanske de kan motivera en högre premie även för kvinnor. Män kör som blådårar och kvinnor har lättare att få svåra skador...? _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
Re:
Men ibland är det så ädelt att man vill att informationen skall användas till att lära sig nåt (och det kan de ju ta PRpoäng på om inte annat). Lösningen är nog inte att utföra hormonbehandling av alla kvinnor, men kanske differentierade Whiplashskydd efter försarens/passagerarens egenskaper (en 10åring lär inte heller bete sig som en tungviktsbrottare vid en smäll). |
||||
|
Det lär ju ligga i försäkringsbolagens intresse att påverka bilindustrin så att skador, tex whiplash minimeras för det är oerhört dyrt om de ska betala ut ersättning till någon som blir skadad för livet och inte kan jobba.
_________________ Karl Vestgöte |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Starkare nacke bra mot wiplashskador? (re: HANS, krage osv)
|
<< 1, 2 3 besök senaste veckan (4083 totalt) |