| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel KADETT GSI -90 (långlopp) Mappad!
|
15 besök senaste veckan (67537 totalt) |
|
Jag vet inte om ni har några begränsningar på bromser i klassen ni skall köra men bromsar från en SAAB 900 -94 och nyare är en vettig och billig bromsuppgradering.
Många i Opelsportclub kör med sådana bromsar på Corsa A och Kadett E på bana. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Re:
Japp! |
||||||
|
Re:
Vi har åkt med bromsar från Calibra Turbo/Saab 900 en hel säsong. Det bromsar bra som f-n, men det kan alltid bli bättre. Nu blir det riktiga grejor :-) |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Är själv ingen Opel-man heller utan en hardcore Alfisti. Men jag måste erkänna att C20XE-motorn är en pärla. Inom kort så uppdaterar vi bilen med bromsvåg och catchtank. Efter det så kommer vi under sommaren montera nya 4-kolvs ok och kanske lite annat gott. :-) |
||||||
|
|
||||||
|
Underbart underhållande läsning!
När du skriver att du ska skaffa riktiga bromsar antar jag att du köper fina eftermarknadsgrejer, annars är det många med Opel som byter upp sig till SAAB 9-5 Aero bromsar då det är enkelt att modda dit men jag har svårt att tro att med den låga vikt ni har att ni behöver så stora och tunga bromsar? Har ni förstärkt framvagnen förutom bärarmarna? Får man fråga var grenröret kommer ifrån och pris? Letar till min Manta men då måste det ju vara för en raktställd motor, det du skaffat ser riktigt fint ut! _________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
||||||
|
Vi har åkte med bromsar från Calibra Turbo fram och 288 mm skivor. Visst räcker bromsverkan till som det är, men det skulle sitta fint med några mindre 4-kolvsok från AP t.ex. så att vi för ett större utbud av bra belägg. Sen kommer det nog fungera bättre med bromsvågen vi installerat nu.
Grenröret är köpt från ENEM. Dom har säkert till rakställda motorer också. Till Kadett/Astra finns det 4 st olika till denna motor. Detta grenrör kallas Astra Kit Car. Vi har ett undre fjäderbensstag och ett övre, förutom det så har vi bara sömsvetsat lite i framvagnen. Motorfästena är helt stumma med endast 1 mm gummi mellan anliggande ytor för att döda lite vibrationer, så det styvar upp framvagnen en hel del det med...
|
||||||
|
|
||||||
|
Re: Mer godis...
GA Import, googla så hittar du dom. /Fille |
||||||
|
Race 2&3 2011
Inför helgens tävlingar så kom vi med en bil med ganska många uppdateringar. Vi hade ny bromsvåg och nya bromsrör. Vi hade installerat catchtank och nya bränsleledningar. Hårdare fjädrar bak och ett nytt grenrör hade även tillkommit. Det var verkligen många nya bita att sortera ut och det kändes som att det kunde gå hur som helst. Helgen kördes tillsammans med SSK-serien på Gelleråsen och lördagens träning inleddes i strålande solsken. Jag inledde med några varv för att värma bilen och känna på dom nya bromsarna, sen körde Danne och Per 5-6 varv var. Sen avslutade jag passet med att försöka pressa fram en bra tid. Det gick bra och jag sneglade på tavlan varje gång jag passerade. Sista varvet sattes tiden 1:22.118 vilket var snabbast av alla och vår snabbaste tid hitills (men inte i tävling förstås) det bådade gott inför tävlingen. Tävlingen startades av mig och jag missade lite i starten men lyckades ändå knipa två platser i inbromsningen till första kurvan. Vi startade på plats 10 men efter ca 5 varv var vi uppe på 2:a plats och börjagde jaga Team 33 som hade fått en lucka. Nu kör vi inte i samma klass, men när vi leder vår klass så försöker man alltid sätta upp en nytt mål och denna gång var det att ta vår första totalseger. Jag växlade efter ca 40 minuter och växlar till Per i totalledning. Han kör Lite längre tid än mig och eftersom vissa bilar inte tankat ännu så är vi nere kring 2-3 plats hela stinten. Men vi leder bland alla som tankat. Efter Per kör Danne och vi är uppe på en 2:a plats när han växlar till mig med ca 30 minuter kvar att åka. Det visar sig att Team 59 inte behöver tanka i detta loppet (vi tankade 13 liter) och dom ligger ett drygt halvt varv före oss. Jag får info från depån att det bara är att ösa nu. Det gör jag och med 2 varv kvar att åka så hinner jag ikapp och kan köra om dom utan större problem. Nu är det bara att ta bilen säkert i mål och vår första totalseger är ett faktum! Vi var verkligen glada! Danne sattde dessutom tävlingen snabbaste varv med 1:22.127.
Inför söndagens tävling så bytte vi motorolja och justerade lite vinklar i framvagnen på morgonen. VI hoppades på en klasseger även denna dag, men vi visste att det skulle bli svårt att hävda oss totalt, men flera tankstopp. Första timmen kördes ihop med Porsche GT3 Challenge och det var rörigt på banan, det ledde till att Danne missade en gulflagg och körde om och vi fick en 5 min stop & go. Det fick även tvåan i vår klass och vi klarade därigenom att behålla ledningen. Efter Danne var det min tur att köra, nu hade vi kört 60 varv och pga flera bilar som körde sönder igår och att Proplate Raketen hade kört in i garage på varv 50 ca så var vår ledning väldigt stor. Jag satte mig i bilen och började köra runt i väldigt lugnt tempo, slog säkert av 5 sek per varv. Det var rätt trist att sitta där i bilen tvärt emot dagen innan då det var riktigt race hela tävlingen. Efter en timme så släpper jag lugnt förbi en Volvo nere i inbromsningen i Trösen och växlar efter kurvan från 2:an till 3:an...en sekund senare så smäller det...kraschbrakskrammel...samma ljud som jag hörde från första parkett på Kinnekulle förra året. Växellådsras!! Vi börjar omedelbart att riva för att byta låda, men efter ca 45 minuter så inser vi att vi inte kommer hinna. Om allt klaffar så kan vi byta lådan på tre timmar kanske, men nu var det ett tag sen vi gjorde det senast (tack för det) och allt klaffar inte kan man säga. Vi ska istället försöka byta enbart drevsatsen, det har vi inte provat tidigare, men det borde gå fortare.
Först plockar vi drevsatsen från den växellåda vi hade med oss och den tar vi ur den rasade drevsatsen och rensar ur alla lösa drevbitar ur växellådshuset på lådan i bilen. Detta tar max 10 minuter. Men när vi ska montera in den nya drevsatsen så börjar det strula. Av någon anledning får vi inte in den hela vägen utan det fattas ca 10-12 mm hela tiden. Vi snurrar hjulen och kopplar i och ur kopplingen och allting har kuggat i som det ska, men det är något som inte vill hamna rätt. Vi får inte heller i den rasade drevsatsen i "donatorlådan" trots att den inte har någon koppling och vi kan se väldigt bra på den vad som händer. Trots det så förstår inte jag eller Per, eller ett par andra personer som bistod, varför den inte vill in. Nu är det bara 30 minuter kvar att åka och vi ger upp. Hade vi bara kört detta direkt och fått dit drevsatsen så hade vi fixat det på 30min och vi hade haft möjlighet att bärga en seger till, men nu fick vi nöja oss med en andraplats, det var så många som bröt dagen innan så det var svårt att komma sämre ;-)
|
||||||
|
Hej Mattias
Får jag föreslå att du tillverkar en avdragare till ingående axeln (alltså förläng en skruv som passar i gängan) dessutom borde du kanske massera rambalken lite så att drevkassetten går att dra ut utan att lossa motorfästet. MVH Peter J _________________ Peter Johansson |
||||||
|
Det sttår kanske någonstans i tråden, men jag har inte lyckats hitta det, kör ni med F16 lådan? 3ans drev sägs vara en akilleshäl, och det går att lösa med en oljekylare till lådan och sätta returen från kylaren så det rinner ner över treans drev.
Mvh _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||||
|
Re:
Åfan trodde så klart de körde med F20, speciellt med tanke på att de nu kör med diff. F16 är inte så stabil nej. Vilken av de tre varianterna av F16 kör ni med isf? _________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
||||||
|
Re:
Vi har inte lyckats få reda på det
Lådan är endast märkt med F16, varken CR eller WR står någonstans. Ursäkta trådkapningen.....
_________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||||
|
Re:
Vi diskuterade oljekylare tidigare, men denna har hållit rätt länge utan. Vi får se hur vi gör. Skulle gärna köra rakskuret, men det finns inga bra utväxlingar på dom synkade drevsatserna. Dogbox finns det mer att välja på, men jag tror inte vi ska åka med dogbox... |
||||||
|
Re:
Vi åker med F20 och det var just det som var problemet. Drevsatsen var från den F16 låda vi hade med oss. Vi hade tänkt byta lådan om nåt hände, men pga tidsbrist så satsade vi på att byta endast drevsatsen. Det visade sig (jag har hört att något lager ska skilja innan) att lagret som sitter närmast drevet som går till diffen på utgående axel är större på F16 lådan och inte går in i lagerbanan. Den är 2 mm större i diameter och har 11 "nålar" medan den på F20 har 12 st. Men i övrigt finns det inga skillnade på F16 och F20. Drevsatsen är exakt den samma.
|
||||||
|
Re:
Det stämmer säkert, F20 har ett mer förstärkt hus än F16 men det är nog också allt. _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel KADETT GSI -90 (långlopp) Mappad!
|
15 besök senaste veckan (67537 totalt) |