Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 22, 23, 24 >> 32 besök senaste veckan (195339 totalt) |
Haha lugna vid parisern är grejen. Blir samma ställe för mig som jag brukar campa på vid "diket" bredvid parisern. Kom gärna och säg hej Pontus. Jag kommer i år ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Fick uppgifter från Pean igår, belägg borde dyka upp på onsdag nästa vecka
![]() Monterade nya R-däcken när jag var och hälsade på mor och far i helgen, har dock inte möjlighet att balansera lättmetall fälgar där. Så det skall fixas ikväll. Har börjat klura hur jag skall fixa bromsvågen också, tur att man har 5 dagar ledigt snart, BugRun närmar sig med stormsteg. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Härligt att de går åt rätt håll. I år ska jag med ta mig dit! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Fem dagar ledigt, har vart i garaget fyra av dessa dagar.... Inte hela dagarna dock, förutom idag.
![]() Hjälpt garagepolarn en del också för att få ordning på hans Jetta så att det blir BugRun för den bilen också. Började med att fixa till lite bättre bromskylning, inte helt lätt att få till en bra lösning med de "felkonstruerade" G60 skivorna. ![]() Inpassning av stödhylsa för luftslangen. ![]() och så här blev det när det var klart, inte helt nöjd, men bättre än ingen kylning alls. Sedan gav jag mig på att bygga ett nytt stolsfäste, har suttit lite högt och när jag började titta lite närmare på det gamla fästet såg jag att det var dags att bygga ett nytt..... ![]() Måttat in ramen i fästpunkterna. ![]() Gamla vs nya, blev lite lägre! Samt och jag har längdjusteringen kvar. ![]() Svetsfog.... ![]() Helsvetsat... ![]() Fått på lite färg. ![]() och så här blev det, riktigt nöjd! Det blev som att köra en helt ny bil, blev en helt annan känsla. Nu känns det som man sitter på marken jämfört med hur det var förrut. Sedan fick jag tummen ur och byggde justerbar bromsvåg mha orginal lastavkänningsventil, har länge funderat på att göra detta. ![]() Justerskruv..... ![]() Dragningen av justervajern. ![]() Mothållet i karossen ![]() Fjädrar som stänger ventilen, sedan kan man öppna ventilen genom att skruva åt justerskruven. Öppnare ventil ger mer bromsverkan bak. ![]() Annan vy av installationen. och det fungerar klockrent, skruva åt max och det låser upp bak först. Släpp på skruven och det bromsar nästan bara fram. Så nu kan jag justera bromsbalansen inifrån under körning! och det bästa av allt, är att jag byggde detta med prylar som jag hade liggandes i garaget, så det var i princip gratis! ![]() [X] Montera nya R-däcken [-] Montera nya bromsbeläggen [X] Bygga ny bromskylning [X] Bygga nytt lägre stolsfäste för att få ner tyngdpunkten [-] Byta olja och filter [X] Bygga fattigmans bromsvåg mha lastventilen [-] Splitter fram Bromsbeläggen borde som sagt komma på onsdag om allt går som det ska, imorgon skall jag byta olja och filter. Splittern hinns inte med till BugRun, men jag skall väl ha nått att göra på semestern också. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Ser ju helt lysande ut Johan !!
Hur blev nu rattvinkeln med tanke på den låga stolen ??? Fick kapa ur för min så den kom ner ca 2 cm lägre vid infästningen. Hmmm, chick liten lösning med bromsjusteringen. Du får återkomma med utverdering :-) _________________ Mårten Svensson Lupo "GT-bahn edition" är numera "pallbockedition" Polo 1.4 16v Openair GT-barn edition. Barnpulka som äe stuntdubble för Lupon... |
||||||||||||
På vilket sätt är dom felkonstruerade?
Efter min piruett på GR funderade jag länge på hur man skulle kunna bygga om den, var inne på att köpa en färdig reduceringsventil från Willwood men bestämde mej för att justera in den som satt där ordentligt. Ska bli kul och se vad SBP säger om den där lösningen. Har för mej att det inte är OK att kunna justera den innifrån. Men om det är ok får man se om man kan göra något eget ![]()
Jag får vackert vänta till torsdag, det blir så om man bor på Gotland, eller om jag har otur fredag, och då vette katten om pappa hinner få ordning på dom, men jag tycker att original funkar än så länge. _________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||||||||
Jag svarar och kapar tråden lte ![]() Det finns två modeller. Det ser ut som om Johan har de som inte har kylhål i skivans centrum. Då kommer det bara kyllyft från hjulsidan av skivan. Själv har jag skivorna med kylhål i skivans centrum och då kan man enklare bygga kylning med slang eftersom luften då kan leta sig genom centrum och in i skivan där den är ventilerad. Alltså har du skivorna som har ventilerat centrum är det lättare. Har för mig att jag tipsade dig om detta Nogge när du skulle bygga 280mm bromsar!? ![]()
Jag har personligen bara kört på orginalbelägg .......... eller sämre eller iaf eftermarknads. Iofs haft Ferodo av något slag åxå och aldrig haft bromsproblem. Men det är klart att de kan alltid bli bättre.....kanske ![]() Men man klarar sig gott på orginalbelägg även utan bromskylning. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Precis vad jag menade... Och var hittar man dessa?
Då har du inte kört tillräckligt fort..... ![]() ![]() Körde ett år på BugRun med Biltema belägg utan bromskylning, när jag kom hem hade jag 5 mm kvar på de yttre beläggen och kanske 1 mm på insidan....... Det funkar men det går inte att fegbromsa och ligga på bromsarna en längre tid, hårt och snabbt annars eldar man upp beläggen. Och som med med allt annat, man får köra efter de förutsättningar man har. Men vill man jaga alla eldsprutande turbobilar, får man se till att bromsa sent..... ![]() Sen går det inte att jämföra bettet i Carbotech beläggen jämfört med orginal...... EDIT: Stavning.... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Min erfarenhet kring originalbelägg och G60-bromsar är att det funkar med original på typ Kinnekulle men inte på exempelvis Mantorp...
Håller med dig Johan, Lillen har inte kört tillräckligt fort. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||||||
Inte helt optimal som det är nu, men inte så farligt. Men jag skall se hur mycket jag kan sänka ratten ikväll.
Visst är den smutt, skall fixa lite bättre montering ikväll när jag monterar tillbaka allt efter att delarna fått lite färg på sig. Det skall blir intressant att testa i helgen, speciellt nu när jag kommer att köra lite bättre belägg bak. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
![]() ![]() Skämt åsido, det funkar kanon med orginal belägg om man åker en ganska standardbil. Men börjar man åka R-däck, mer puler under huven etc, då är det nog dags att investera i lite bättre belägg. Samt att det skiljer det otroligt mycket på körstil och förare. Är man snäll mot materialet så kan man åka fort med orginal och en bra förare kan man åka fort med vad som helst........ _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Jag köpte Brembo , eftermarknadsskivor till G60. Köpte mina på Autoexperten , men alla vanliga nasare kan sälja som säljer brembo. Det som är bra hos Autoexperten och deras webshop är att man kan se "ritningen" som brukar finnas som PDF på den skiva man vill kolla på. Se här: http://autokatalogen.se/wls/umea/vie och här: http://autokatalogen.se/wls/umea/vie
Haha.....mmmmmm ![]() Men .....men jag har ju inte haft någon bil som gått fort nog....och då inte kunnat träna föraren att köra så fort som bromsarna klarar ![]() ![]() ![]() ![]() Nu senaste gången hade jag ju Venton , den saknar ju effekt så klart. Men väger ju fasen över 1300kg skattevikt ![]() På 16V har jag ju bara åkt R-däck en gång och de gick faktiskt bra MEN är ju föga vetenskapligt ![]() Duger det som ursäkt. Gelleråsen och mantorp är ju ganska snabba och har hårda inbromsningar. Tycker däcken är ett större problem faktiskt , men så har ju ni åkt R-däck betydligt längre än mig åxå. Skall bli kul att de om mina bromsar räcker till , nu när det skall åkas 16V igen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Länkade du till fel skivor nu? ![]() Så här vill man ju att det skall se ut (BMW M3, E36): http://autokatalogen.se/wls/umea/vie
![]() ![]() _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Nää det ska vara rätt jag länkade till. Se i mitten av skivan t.ex på den bilden skivan visas liggandes. Där ser man ovala hål på "Bell" delen som sticker ut ur själva skivan Själva navet alltså , det är de hålen som ventilerar de skivorna. Så bra som på BMW blir det nog aldrig , men jag hade tänkte bygga bromskylning på samma sätt som BMW-åkarna bygger. Alltså en tratt som sluter ganska tätt mot navet så luften ventilerar ut genom dessa hål och in i skivan. Enda andra lösningen är ju att trycka luften in i ytterkant av skivan men det blir ju inget bra alls ![]() EDIT!! Kolla så du har ventilationshålen!? Finns skivor till G60 som inte har dessa hål men heter samma sak. Så man bör kolla med leverantören så man får det man vill ha så klart. Såg på din bild och drog slutsatsen att du inte hade hålen därför jag kapade din tråd lite ![]() EDIT nr 2!!
Här ser jag ju att det är samma skivor som jag menar! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Problemet är att all luft man trycker in i navet från insidan går i princip direkt ut i fälgen och inte in i skivan, men visst lite luft kanske slinker in. Hur som helst så är det bra att få luft på insidan av skivan samt att kyla ok och belägg. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Var en sväng i garaget ikväll igen, monterade tillbaka bromsvågen samt stolen. Sedan sänkte jag rattstången med ca 1 cm. Skall nog sänka den ca 1 cm till, men jag hade inte tillräckligt med karossbrickor hemma. Men jag skall testa och köra så här nu till att börja med. Hannn inte byta olja och filter då jag justerade framvagnen på garage polarns Jetta.
![]() Fixat en genomföring för vajern samt monterat det lite bättre. ![]() Säkrat upp de dubbla fjädrarna också. ![]() ![]() Sänkt rattstången ca 1 cm.... Var ut på en provsväng efter att monterat tillbaka allt igen, och det känns riktigt, riktigt bra nu! Skall bli intressant att testa på Mantorp i helgen! Hoppas att jag får beläggen imorgon nu bara..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Shit, där hade jag inte kunnat ha ett stag i min 2a,
jag är 1,87... Och då är mina ben 1,67 typ... ![]() Jag hade verkligen behövt förlänga rattstången för att kunna sitta längre bak, ska ju inte ha helt raka ben, men jag sitter väldigt böjt. _________________ Johan Lindström Golf GTI 16v -1987 Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018 |
||||||||||||
Beror ju åxå på vilken bur man har. Mina främre burben går inne i instrumentbrädan. Då kommer ju inte "knäkrossarstaget" att vara när dina ben på samma sätt. ![]() Dessutom är ratten lättare att sänka/förlänga. ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||||
Funderade mycket innan jag monterade "knäkrossar" staget och jag har fått många kommentarer på det..... Men utan detta stag, skulle jag i princip inte ha någon nytta av buren som jag skulle få något/någon i sidan, buren skulle bara sitta i plåten och den håller inte emot något speciellt mycket. Och det blev mycket bättre med utrymme nu när jag sänkte stolen, detta borde jag ha gjort för längen sedan. Det är mycket som inte är bra med denna bur, men jag skulle inte vilja vara utan den......
_________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||||||||||
Förstår jag, jag känner att jag behöver en jag med, även om jag inte åker så fort på banan, så kan vadsomhelst hända. _________________ Johan Lindström Golf GTI 16v -1987 Sharan 2.0 Tdi 4M GT -2018 |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 22, 23, 24 >> 32 besök senaste veckan (195339 totalt) |