| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BBS racefälgar som begagnat?
|
3113 besök totalt |
|
Har en uppsättning BBS E26 i 18 tum på gång till min 964 som mest går bana. Det är en bra fälg och passar bilen. De är ifrån 1996 och behöver renoveras med lack, packningar, lätt riktning och ev byte av en fälgbana och det känns OK, men... Läste på OCL brorssons hemsida om "skötselråden" för en motsvarande fälg. Den säger ompackning varje år, röntgen varje år och byte av centrum 1-3 år osv...då känns inte kalkylen lika kul. Så hur är det "egentligen" med såna här fälgar? Är fälgar från 1996 att betrakta som skrot enligt ovan, är det bättre att köpa nytt än satsa på dom här? Thomas _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
|
Re: BBS racefälgar som begagnat?
Räjsfälgar är oftast byggda just för räjsing, lätta men även lite sköra. De är inte gjorda för att hålla i 25 år som vanliga eftermarknadsfälgar till bilar. Sedan vill väl tillverkaren friskriva sig från dåligt rykte med fälgar som går sönder etc. Det är ju få som ifrågasätter att oljefilter och olja ska bytas varje år, eller tidsintervall på kamremm. Men det som avgör mest är nog priset, de kan säkert hålla flertal år till. Beror ju lite på hur mycket de körts med, används de högst 2ggr om året kan du vänta med att byta centrum i 30 år... _________________ Roland Johansson |
||||
|
OK, tack för input. angående pris, får man fråga vad du tycker är rätt pris för dessa om man utgår ifrån ett normalt eller bra skick? Renoveringen tänkte jag dra av ifrån ett tänkt marknadspris.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
|
Re:
Har inte minsta aning om pris på delar till trimmade bubblor. Men en generell prisbild brukar vara för räjsinggrejor att halva nypriset för fungerande/hela delar högst. Skicket spelar givetvis in. Fälgar skulle jag vilja veta om det är 1 team som haft de sen nya, har de växlats och använts blandat eller bara varit regnfälgar? Bara regnfälgar skulle väl öka på några kronor på priset då de använts betydligt mindre och jag skulle tro att de utsätts för mindre krafter också. Är det ett 'seriöst' team som byter delar i god tid för att aldrig få haverier eller kör de slut på allting. Kan som kuriosa nämna att jag hjälpt ett sidvagnsekipage med att 'renovera' fälgarna. De kör med bilfälgar, finfina magnesium superduperdyra tävlingsfälgar som inte väger någonting. Och de hade kört alldeles alldeles för många säsonger med dessa fälgar. Efter att de blästrats för att föraren hade hittat en spricka i en eker visade det sig att i princip alla 10 (eller var det 12) tunna ekrar hade grova sprickor. Föraren ville ha de svetsade, trots att det är ganska vanskligt och inte att rekommendera. Så gjordes, då det skulle köras en viktig tävling och nya fälgar inte skulle hinna levereras. Då föraren inte hade den bästa ekonomin (då hade väl flera nya uppsättningar köpts varje år) så fortsatte det köras på dessa svetsade fälgar. I alla fall 3 säsonger till höll de ihop, sedan parkerades sidvagnen i ett garage där den fortfarande står och än har de inte ramlat isär ytterligare 10 år senare. Så gamla fälgar behöver inte vara direkt katastrof, men kräver lite mer nogrann visuell kontroll att det inte börjar spricka etc. Går ju att nödlaga även om jag inte på något sätt tycker det är lämpligt. Följdskadorna av haveri kan bli klart dyrare än nya fälgar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Tycker hyggliga BBS fälgar brukar ligga på runt 20.000.
Hur dom håller beror också på ifall det är magnesium eller aluminium nav. En kompis har kört flera år i PCSR med BBS magnesium. Förra året på mantorp så tappade han luften i ena bakdäcket. Ena fälgbanan hade spruckit.... När vi sedan kollade fälgarna lite noggrannare (ingen röntgen, bara visuellt) så hade den fälgen 2-3 ekrar som var av, ytterligare två fälgar hade visuellt synbara sprinckor i ekrarna..... Delarna är inte billiga, fälgbanorna kostar väl minst 2-3.000 styck för en billig. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Hur de kördes fram till 2000 vet jag inte exakt men det var nån som använde/tävlade med dom på en 993. Sen köpte en kille dom men använde dom inte/eller lite i ett par år till sin 993 på bana. Sen köpte min nuvarande säljare/bekant dom 2002 men har aldrig kört på dom av olika själ.
Finns E26 med olika centrum alu/mag? Ser inte det på OCLs hemsida men på vissa andra står det magnesium så då kanske övriga är i aluminium?! tänkte också ca 20.000 kr, sen har jag kollat vad Intera vill ha för att renovera dom oaktat byte av delar. så då går det väl fortfarande att få ihop om den summan dras från 20.000 kr. Men sen om man ska börja köpa nya centrum etc så drar det ju iväg. OK, tack för hjälpen. ska lyssna lite vad OCL säger innan jag ev slår till. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
|
Som part i målet tycker jag att Mag centrum passar bättre på en 964 än Alu centrum, mera tidtypiska. Jag kollade runt noga med fälgexperter innan jag köpte mina Mag ( nu sålda
) hur det var med kvaliteten med Mag gemfört med Alu då jag hört att dom spricker lätt, som en expert sa " håller dom att köra Le mans med så håller dom nog till dig ", jag har haft många fälgar på renovering på Intera och har aldrig blivit besviken varken på arbetet eller priset OCH dom är så snygga på en 964 : KÖP ! _________________ Hans Åhlén Porsche 964 Carrera Cup |
||||
|
Re:
Nja, men när jag jämför med bilderna på OCL så ser det ut som E26 med de lite grövre ekrarna. Även om grundkvaliten duger för mig då kanske fälgarna redan har sprickor och därmed e slut. Det är det jag bekymrar mig för. Ska kolla vad ocl säger och var jag hittar ett röntgenställe i sthlm. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
|
Re:
Vet inte om det spelar någon större roll, men enligt denna sida så finns E26 bara upp till 17". http://www.bbs-racing-wheels.com/sei _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
|
Re:
Inspecta är ett företag som håller på med olika former av spricktestning inom industrin. Ingen aning om de tar sånna jobb eller vad det kostar. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Här kan man hämta ner en pdf med alla mått och delar och så finns det en bild på sid 9 med alla fälgar och där ser E26 "monterad framifrån" ut som de jag tittar på. Men visst, det kan vara E28 också. Och finns E26 bara i 17 tum så faller det ju på sin orimlighet
http://www.oclbrorssons.se/8960_SE.0
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
|
Re:
Kolla sidan innan....
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|