Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (47304 totalt) |
har testat lite lättare provkörning nu, instrumentpanel osv bärjar bli klart.
kvar att bygga innnan en propvkörning är igentligen bara att sätta i stolar, skruva dit bälten och konstruera en hatthylla som tätar mot bagaget. lär få kapa upp hålet bakom rteggplåten med såklart. sen är det bara massa smått insjusterande kvar, men till gatebil ska den förhoppningvis vara fit for fight... 0.7 bar som jag har i grundladd nu lär räcka ett bra tag innan man lär tycka att effekten inte räcker till kan jag lova ![]() ![]() vridmomentet å gasresponsen är troligen det sjukaste jag nånsin vart med om, kvittar vilken växel som ligger i, trots att den är långt ifrån mappad eller på nått sätt går rent i motorn så sticker den iväg bara man petar på gasen, slicks lär bli ett garanterat måste _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
5ans växel dock redan åt helvete
![]() gjorde lite högfartsbörnisar på femman så plötsligt sa det bar pang ![]() lär fixxa en ny låda och försöka köra med insidan av huvudet sen... mappad upp til ca 0.8 bar och 6500 rpm, dvs grundladd, afr 11.5 ca på fullast å feg täning tills vidare. spinner på alla växlar, 0- varvstopp på femmans växel är avverkat på gissningvis 5-600 meters , alldeles för låg slutväxel, ca 220 km/h toppfart, lär byta till 3.30 så har jag lite över 255km/h viklket borde bli mer lagom.... inte lätt å hitta 3.15 tyvär och att köra större hjul är uteslutet ![]() måste sättta igång med alla smådetaljer runt om nu bara,,, typ fixxa breeddade plåtisar till slicksen med.... ![]() gatebil är iallafall inom räckhåll nu,,, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
_________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
verkar funka bra med kardanen.
hade först lite vibbar i den första uppstarten, (upphissad på pallbockar å testa alla varv på alla växlar) efter en nedmontering och uppsatt i svarv insåg jag att volvo nog hade rätt skapliga tolleranser, nästan 30 gram balanseringsvikt satt på och styrningarna mot knutkorsen va skapligt felsvarvade, slog nästan 2mm i ena änden av kardanen, (inte konstigt den vibbar då) slipade dän rören och riktade allt i svarven sen punkta ihop igen å tebax i svarven och mätte in med indikatorklocka å sen helsvetsa i lägesställaren. främmre kardanbiten hamnade inom 2 tiondelar och bakre halvan strax under 5, tror dock att röret inte va helt rakt... nu går den iallafall vibartionsfritt vad jag kunde se på pallbockar och kan nget känna under färd heller... lär dock få gummifylla stödlagergimmut då den slår lite vid hård belastning från låga varv. har beställt uniballs till momenstagen å ska ändå ändra pinjongvinkel bak lite så jag får mindre lutning på kardanen mest för sakens skull.... tog bilen till mekonomen idag då dem hade öppet hus. mycket folk som hade frågor å funderingar kan jag lova :lol: ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
lite bredare fälgar till slicksen, fanns visst inte riktigt så mycket plats som jag hade hoppats på, blir typ 8.5" breda 13" bak, och ca 7.5" breda fram.
får bli ca 35mm spacers bak och 30mm spacers fram. går åt å få ut dem för att få plats med bromsarna innuti 13". sen vill jag inte breddda utåt heller för då syns det för väl. dessa ska blästras och målas silver innan däcken monteras... blir väll att göra klart 4 fälgar under långhelgen, spacers vet jag inte när jag har tid att göra klart tyvär... skulle vilja ha slicksen klara till gatebil å köra timeattacken.. ny låda håämtad från sidenmark idag, tackar peter björck för hjälpen med transport :thumbright: nya lådan är tvättad monterad på motorn å sen motor7låda imonterat i bilen, han dock inte testköra idag så det blir i morgon,. lite annat småfix gjort typ ventiljustering osv , slog i en returnippel för en oljecatchtank i tråget med, sen tillverkat början på screempipes. lär nog dra in Wgs i DP efter gatebebil tror jag :thumbdown: inget kul men vad ska man göra liksom... ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
lite mer test... fortfarande 3.90 utväxling så toppfarten är nätt å jämnt på rätt sida om 200km/h :thumbdown:
letar förbrilt efter en 3.15 eller 3.30, nån som har som kan sponsra :| kan bytas mot ett flak öl eller nått å såjklarty eventuell frakt... måste ha ny slutväxel innan gatebil, Länk borttagen. Busåka på gatan är inget vi länkar till här på rejsa. /Anton Lillsund - Moderator _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
fick besök i garaget i onsdags.
det ena ledde til det andra å nu har jag invit till både mantorp å rudkogen att köra i extreme klassen ![]() är dock på anderstorp å jobbar åt rajamäki på fredagen så blir bara lördag å söndag på mantorp med micran,. lär få köra den dit då jag inte hinner med att ordna kärra mm innan jag jag åker till anderstorp på tordsag, ![]() men bilen är nu testad ordentligt till å från jobbet hela veckan som gått. det som måste göras innan onsdag är att byta belägg fram till värre (sitter mintex orignal craps nu) byta till en större huvudbromscylinder (den som sitter, dvs micra orignal, går nästan i botten) samt koppla in volvo v50 elektrisk styrservopumpen, byter till uniballs fram på styrleder för att få sista mmm styrvinkel utan att det tar insidan av fälgarna. men motorn funkar skapligt nu, fett mappad för 1 bar grundladd upp till 6600 rpm.. ska koppla in laddtryckssolenoiden och ge den lite mer ladd innan mantorp, tänkte runt 1.3-1.4 bar så den spinner bra på alla växlarna.. ![]() lite teståka Länk borttagen. Busåka på gatan är inget vi länkar till här på rejsa. /Anton Lillsund - Moderator ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
HAHAHAAA
Faan så skönt bygge. Jag hade missat tråden innan. Det kommer bli kul att se på Gatebil! ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
a jag hoppas du får se den där, efter ett litet missöde igår hoppade kamkedjan vilket resulterade i en avbruten avgasventil, en krokig insugsventil samt 6 brustna vippor å en sönderslagen laschcap
![]() på nått magiskt vis klarade sej både kolvar, ventilsäten och ventilstyrningar.. beställt en ny toppackning från ppf idag så den ska komma imorrn så kan jag smiksa ihop toppen ikväl å förhoppningsvis montera i motorn igen imorrn kväll ![]() sen lite sista justeringar med bromsar å hjulvinklar på onsdag. torsdag åker jag till anderstorp å blir kvar hela fredagen sen hem sent fredag kväll å byta bil i garaget å vidare hem för att sen åka tidigt lördag morgon till mantorp ![]() ![]() hektisk vecka minst sagt... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
ring jonas på bakaxel.se och kolla om han kan fixa en 3.15 eller 3.31 utväxling till dig!
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
ja jag ska ta tag i det här med utväxlingen efter gatebil (om jag nu kommer dit)
håller tumarna för at packningen kommer imorrn som lovat så jag kan få dit den imorrn. polaren skickade nascarbelägg idag så dem bör dyka upp imorrn med posten så sen är det bara sätta up dem i fråsen å fixxa till måtten å montera fram, sitter usla mintex nu som fick duga vid första ihopmontering. har även kastat ut orignal bromsservo och huvudcylinder då den bottnade efter några hårda inbomsningar (för liten huvudcylinder med nya oken) satte dit en volvo 360 cylinder nu Utan servo som va ca 15-20% större , känns bra nu efter jag även flyttade upp fästet för cylindern högre upp för att få lite mer hävarm, men det återstår ju å se test på gatan imorrn kväll förhopningsvis... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (47304 totalt) |