Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Rätt/fel att ta kylluft från undersidan av en splitter ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7349 totalt)
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare

Tänkte fråga innan jag kapaar i splittern.

Tänkte ta luft från undersidan av slittern med hjälp av två sådanahär.

Tänkte sätta dom så att jag har utgångarna precis mellan vattenkylaren och motorn.
Sen med hjälp av slang ta luften till kylning av diverse kylare mm som sitter ganska högt upp i motorummet.
Tänkte rikta dom så att varmluften ventileras ut igenom huven.

Fråforna är då.

Kommer jag få mer eller mindre downforce än om jag skulle behållt splittern hel ?
Kommer kylningen av ic och vettenkyl bli försämrat ?
Kommer det flöda mycket luft igenom slangarna ?

Så här gjorde jag innan och det gav negativ inverkan på kylningen, hade tänkt sätta "luftintagen" typ där scoopet soitter på bilden.

Mycket tacksam för svar....

Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
80 som läst och ingen som har den blekaste ?

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Phantom skrev:
Du fick problem när du tog hål i splittern och nu tänker du placera lite snyggare luftintag på samma ställe? Du har ju testat, det är ju bara att försöka lära sig av erfarenheten.
om du får flöde genom en luftkanal beror ju på tryckskillnaden, har du ännu lägre tryck ovanpå huven än under splittern (dvs skulle en tät kanal däremellan, med kylare i sig ha luftflöde åt vilket håll)?

Varför inte ta luften i fronten ovanpå splitterbladet, där du har absolut högst tryck?
En splitterns undersida ska ju ha väsentligt mycket lägre tryck än dess ovansidan, det är ju så den fyller sin funktion och ger tryck nedåt.

Lite smårör, slang och färgat vatten kan ge dig mycket kunskap om vart just du har högt och lågt tryck. Det finns inga teorier i världen som slår testade.

Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005

Som sagt under splittern ska du ju ha ett lägre tryck än ovanför. Det är ju själva tanken...
Gör antingen hål brevid "kylarhålet" eller ta luft innifrån kylarkanalen.

edit: du har ju redan hål på sidorna, kanske kan ta luft där?

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Re:

plutten skrev:
Som sagt under splittern ska du ju ha ett lägre tryck än ovanför. Det är ju själva tanken...
Gör antingen hål brevid "kylarhålet" eller ta luft innifrån kylarkanalen.

edit: du har ju redan hål på sidorna, kanske kan ta luft där?

Mitten hålet är till ic och vattenkyl.
Vänster nedre hål till oljekylaren och höger till luftfilterboxen.
så dom är tyvärr upptagna.

Det jag behöver kylning till är servokyl och luft till turbon då den är luftkyld.

Niklas Falk skrev:
Phantom skrev:
Du fick problem när du tog hål i splittern och nu tänker du placera lite snyggare luftintag på samma ställe? Du har ju testat, det är ju bara att försöka lära sig av erfarenheten.
om du får flöde genom en luftkanal beror ju på tryckskillnaden, har du ännu lägre tryck ovanpå huven än under splittern (dvs skulle en tät kanal däremellan, med kylare i sig ha luftflöde åt vilket håll)?

Varför inte ta luften i fronten ovanpå splitterbladet, där du har absolut högst tryck?
En splitterns undersida ska ju ha väsentligt mycket lägre tryck än dess ovansidan, det är ju så den fyller sin funktion och ger tryck nedåt.

Lite smårör, slang och färgat vatten kan ge dig mycket kunskap om vart just du har högt och lågt tryck. Det finns inga teorier i världen som slår testade.

När jag gjorde hålet så försämrades kylegenskaperna pga att jag skapade orolig luft och högtryck bakom vattenkylet, tydligen ska man ha lågtryck bakom kylet för att få max flöde.
Tanken var att om jag transporterar luften till bakre/övre delan av motorumeet så påverkas väl inte lågtrycket bakom vattenkylet ?

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

Phantom skrev:
tydligen ska man ha lågtryck bakom kylet för att få max flöde.
Tanken var att om jag transporterar luften till bakre/övre delan av motorumeet så påverkas väl inte lågtrycket bakom vattenkylet ?

Att luft (och alla andra fluider) flyttar sig från områden med högt tryck till områden med lågt tryck är väl ganska grundläggande, och helt klart något man måste ha i åtanke när man designar kylsystem. Under bilen (och särskilt under splittern) vill och ska man ha ganska kraftigt undertryck, så det är en högst olämplig plats för luftintag. Om man dessutom tänker på att man bara är någon centimeter ovanför asfalt som kan vara 30-40-50 grader varm så blir det också ett extra dåligt ställe att ta kylluft från...

Eftersom bakre och främre delen av motorrummet sitter ihop kan luft som leds till bakänden i högsta grad påverka vad som händer i framänden. Särskilt om det är dåligt med möjligheter för varmluften att komma ut, oavsett hur många och stora luftintag man har kommer det inte fungera om man inte får ut luften sedan.

Luleå
Här sen Nov 2009

Med tanke på hur stort mittenhålet i din front är så borde de inte va nå problem att ta luften därifrån. Bygg plåtar från fronthålet å hela vägen till ic/kylare så ingen luft kan smita förbi kylarna utan måste gå genom dom å sen kan du ju montera slangarna genom styrplåtarna, du kommer få bra övertryck framför kylarna då samtidigt som undertrycker i motorrummet borde bli större med då du inte får massa luft som smiter in i motorrummet utan att gå igenom kylarna först.

Lite dålig bild men du ser ju iaf på ett ungefär hur jag menar

Saab 9000 Aero
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Själva plasten i fronten sluter inte helt tätt imot ic,n men tanken är att den ska göra det.
Kommer även kappsla in ic och vattenkyl så ingen luft smiter ut åt sidorna.

Vad tror ni om att borra hål och sätta 3" basreflerör med slang precis innan ic,n (på sidorna)

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Att sätta ett luftintag på sidan av kanalen fungerar om tryckfallet igenom IC och kylare är tillräckligt stort. Svårt att veta om det är det eller inte

Jag tror på att plasta ett luftintag ovanför IC:n eller i framkant på huven. Ett annat alternativ kan var att plocka bort blinkersen och sätta luftintag i de hålen...

Dodge Viper GTS har nått liknande för luftintaget till motorn så det borde ju fungera tillfredsställande.

[/img]

Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Det har jag faktiskt redan gjort.

Kommer nog sätta ett oljekyl till sevon där.

Då är det bara ett intag för för kylning av turbon kvar.

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Phantom skrev:
Själva plasten i fronten sluter inte helt tätt imot ic,n men tanken är att den ska göra det.
Kommer även kappsla in ic och vattenkyl så ingen luft smiter ut åt sidorna.

Vad tror ni om att borra hål och sätta 3" basreflerör med slang precis innan ic,n (på sidorna)

Jag skulle nog säga att luftintagets storlek inte riktigt harmoniserar med cellpaketets storlek. Cellpaketet bör normalt ha större area än luftintaget, 3 ggr större area kan vara en startpunkt. Areaökningen från luftintaget till cellpaketet sänker då luftens hastighet samtidigt som trycket ökar. Vill man sedan ha luft till något annat så är det bara att man tar luften från samma "kanal" som matar cellpaketer.

För att få plats med ett stort cellpaket så brukar man placera det i en vinkel.

Här är det förvisso en "Opel wheel" bil men principen är den samma. Luftintaget matar cellpaketet med luft via en sluten kanal.

Annat exempel med kylarna fram.
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009

Trådstartare
Hur kan trycket öka när mängden luft blir mindre ?
Jag har svårt att förstå varför i ren kylsynpunkt som ett mindre intag skulle gynna kylningen.
Mer luft mer kylning borde ju vara rätt ?

3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Phantom skrev:
Jag har svårt att förstå varför i ren kylsynpunkt som ett mindre intag skulle gynna kylningen.

Hög hastighet lågt tryck, lågt hastighet högt tryck

Det du vill ha är stor tyckskillnad mellan fram & baksidan på din kylare
det är detta som gör att du får ett flöde genom den.

Så slät splitter utan hål & dylikt.

Plocka ut kylluten antingen genom huven (glöm inte att du måste ha en liten kant eller liknande innan
utsläppet så du skapare en lågtyckszon där utsläppet är)

En annan vatiant är att plocka ut kylluften genom framskärmarna släpp då ut den
bakom bakre hjulhuskanten där det brukar finnas en lågtyckszon.

Du vill inte ha in en massa turbulent luft under bilen.

Nackdelen med att släppa ut genom huven kan vara att ditt friskluftsintag kommer matas med
varm luft som gått genom kylaren

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pyzt
ronneby
Här sen Jun 2011

tänkte se om någon här kan säga vad ni tycker om en basport i hålet bredvid lyktan, någon tunnel till filtret och sen en tunnel precis bakom filtret ut genom huven? skulle detta funka bra tror ni eller ska man sätta en basport och strappsa på ett cross-skumfilter ?

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

Phantom skrev:

Det är en fråga om energi i olika former, rörelseenergi vs. tryck. Du kan omvandla hastigheten till tryck genom att försiktigt få luften att sakta ner genom att leda den in genom en kanal som sedan progressivt ökar i storlek.

Jämför det med att kasta en sten, den rör sig i hög fart och har alltså rörelseenergi men utövar inget tryck - förrän den träffar något, och all hastighet direkt omvandlas till tryck mot det stenen träffar.

om du tittar på en IC eller kylare är det rätt tydligt att lylluft inte kan ta sig rakt igenom dom utan hinder, det sitter mängder av rör och flänsar som förvisso är nödvändiga för att kylaren ska fungera, men dom är också ganska bra på att hindra luft från att ta sig förbi.
Har du ett STORT luftintag för kylluften kommer lite luft gå in genom det och fortsätta genom kylaren, men det mesta kommer bara skapa turbulens när den vänder, blåser ut igen och ger turbulens där den passerar utanför bilen istället - inte helt optimalt om den t.ex. passerar en vinge på bagageluckan.

Har du ett litet luftintag, säg 25% av kylarens area, som sedan progressivt ökar i storlek tills den matchar kylarens storlek kommer den luft som tar sig in genom öppningen försiktigt sakta ner medan trycket ökar, du slipper (förhoppningsvis) turbulensen, mer luft kommer gå genom kylaren tack vare det högre trycket och avsaknaden och turbulens...

Du har helt rätt i att mer luft ger mer kylning, problemet med en stor öppning som ska ta in relativt lite luft (eftersom kylaren stryper flödet ordentligt) är att det blir apskit av flödet och när det kommer till kritan får man mindre luft som gör det man vill att den ska göra.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

pyzt skrev:

tänkte se om någon här kan säga vad ni tycker om en basport i hålet bredvid lyktan, någon tunnel till filtret och sen en tunnel precis bakom filtret ut genom huven? skulle detta funka bra tror ni eller ska man sätta en basport och strappsa på ett cross-skumfilter ?

Låt basporten sitta i baslådan! Det är där de hör hemma, inte i bilfronter!

Rakt rör, utstick 7-10cm 'utanför' fronten.

ronneby
Här sen Jun 2011

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Låt basporten sitta i baslådan! Det är där de hör hemma, inte i bilfronter!

Rakt rör, utstick 7-10cm 'utanför' fronten.

men det blir väl mer luft som strömmar igenom med en "tratt", ska ju sitta en grill framför så det kommer juh inte synas direkt

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

pyzt skrev:
men det blir väl mer luft som strömmar igenom med en "tratt"

Nej

för bästa flöde ska det vara tvärt om minsta diameter på insuget ska vara i fronten för att
sedan korna upp till filterarean.

På andra sidan filtret där du suger in luften till motorn ska du däremot ha en tratt att suga genom.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pyzt
ronneby
Här sen Jun 2011

Re:

Michael Bäck skrev:

Nej

för bästa flöde ska det vara tvärt om minsta diameter på insuget ska vara i fronten för att
sedan korna upp till filterarean.

På andra sidan filtret där du suger in luften till motorn ska du däremot ha en tratt att suga genom.

undra om vi inte missförstår varandra.... jag tänkte ha det för att mata filtret i motorrummet med kalluft och sedan ett rör på andra sidan filtret för att leda bort luften så det kan strömma mera. då blir det juh ett "tvärdrag" med filtret mitt i detta?

Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Vad skulle vara fördelen med att blåsa luft förbi (inte genom) filtret? På t.ex. en motorsåg kan jag se en viss nytta i att kunna blåsa bort spån som annars skulle ligga kvar och täppa igen filtret, men vad det är för nytta med det på annan plats behöver jag nog en bra förklaring av...

ronneby
Här sen Jun 2011

Re:

UlfG skrev:
Vad skulle vara fördelen med att blåsa luft förbi (inte genom) filtret? På t.ex. en motorsåg kan jag se en viss nytta i att kunna blåsa bort spån som annars skulle ligga kvar och täppa igen filtret, men vad det är för nytta med det på annan plats behöver jag nog en bra förklaring av...

det blir väl hela tiden NY kall luft som motorn får?
men vi lägger väl ner detta, tycker mest jag trashar tråden...
sorry guys....

Citera
Racetech
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7349 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande