Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Camberjusterings bult? | 1, 2 >> 9514 besök totalt |
Är det någon som har erfarenhet av liknande:
http://www.hrsprings.com/site/produc Håller på och funderar på hur jag ska få min Golf lite roligare. Kanske någon gammal golfräv som kan svara på det, finns väl några här... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Försökte få till det med såna... personligen så la jag ner det för skillnaden mot att bara ta en underdimensionerad bult var inte så stor.
Delen på mitten var nämligen inte offset mot bulten utan identisk i diameter och position med bulten. Det enda som var special mot en vanlig bult var de eccentriska uttagen. Av hållfasthetsskäl är det självklart en urusel idé att fila ur uttag på en vanlig bult men ur justeringshänseende är det precis vad du får. Det syns inte helt uppenbart på bilden dock... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag ska inte ge mej in på vad jag tycker om metoden att justera camber på det ställe som bilden visar.......Jag trode det bara var min Chevy Lumina (Pontiac Transport på svenska) som hade detta.
Men på den är övre hålet ovalt.........och skitlätt att justera. Är inte det tekniskt lösbart på era bilar _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Med en fil så blir det ovalt. Det vet jag
Men vad kan man räkna med för skillnad om man ändrar där jämfört med att flytta benets övre fästpunkt med tex camberplates. Dvs vad skiljer i resultatet rent praktiskt? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Utan att ta till filen så kan jag bara justera toe-in. Det lilla man kan göra är den justermån som finns i fastsättningsbultarna. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
När du ändrar där, andras framförallt min kära spindeltappslutning (har missat det faktum att inte bara minivanar har denna konstruktion), Bump steer och toe _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Men finns det plats ...så fila....... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Toe var ju enkelt o justera tillbaka så det var ju lugnt (plus den ändras nog även om man justerar där uppe har jag för mig... Osäker...)
Bump steer... för mycket tredimensionellt tänk nu så jag kan inte se skillnaden i huvet . Men blir det en märkbar skillnad mot ändring med camberplates menar du? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Rekommenderad camber är -33', vad bör man sträva efter? Bilen ska även fungera till vardags. Eftersom jag är nybörjare när det gäller chassie så är det mesta som ni diskuterar rena grekiskan för mig än så länge... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Toe ändras om inte styrväxeln sitter i samma höjd som under bärarmarna. Ändrad bumpsteer blir det definitivt...........Skilnaden att justeras mitt på benet, eller högst upp........beror på grundkonstruktionen. Men framför allt.........ändras förutsättningarna för hela geometrin, när spindeltappslutningen ändras. Spindeltappslutningen är avgörande för hur framvagnen reagerar på camber/caster förändringar _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
33.......vadå....??????? Jag kan inte ge några rekomendationer......beror på så många faktorer. Hoppas andra Golfåkare kan tipsa _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
0°33'00'' = noll grader 33 minuter noll sekunder Kommer tyvär inte ihåg vad systemet heter. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Grrr!!!!! Här hade jag skrivit en uppsats om hur jag gjort, men när jag skulle kolla via förhandsgranskningen så kom "den här sidan kan ej visas upp" och min text försvann i cyberrymden. Nu blir det mer kortfattat. 33 minuter motsvaras av 0,55 grader. 1 grad=60 minuter. Jag hade tidigare justerbara övre bultar enligt bilden ovan, men sedan jag köpte nya fälgar med riktig offset och R-däck så ville jag ställa mer camber. Detta gick inte eftersom däcket då tog i fjädern. Att "spejsa" ut fälgen var ju helt förkastligt eftersom jag ville eftersträva original offset. Lösningen blev nya topplagringar från Sellholms. Så här ser dom ut: http://www.sellholm.com/bilder/vaghallning/9.JPG Nackdelen är att lagringen sitter en bit längre ner än original, vilket gjorde att bilen höjdes fram. Detta kompenserade jag iofs med att skruva ner undre fjädertallrikarna, men nu jobbar dämparna nära sitt maximala innerläge, vilket antagligen inte är bra. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Porsche 924/944/968 har denna typ av justering, huruvida nyare 911:or med fjäderben oxo hade det vet jag ej, men det torde var möjligt ivf tror jag. Måhända är det inte den bästa lösningen, men hade det varit varit en urusel lösning så hade den nog inte funnits på 944&968 är min gissning . Gissningen avser både hållfasthetsmässigt och geometrimässigt ang bumpsteer mm. Styrkan av det borttagna materialet på bulten i sådan här eftermarknadskonstruktion kan möjligen kompenseras av ett bättre materialval! Så där är inte helt säkert att det är så dålig ide som man första kan tro när man ser det _________________ Pär Hylander |
||||||
Men vad skulle vara bra med bulten jmfrt med ett ovalt hål? Det enda bulten gör är ju att vara "för liten" där den går igenom plåthålet. Så att det glappar där. Så att man kan flytta på hela alltihop precis som med ett för stort hål.
Den enda skillnad jag kan se är att man kan vrida bulten så att glappet är åt det hållet man tror det är minst belastning. Dvs att man kan vrida den så att den ligger emot åt det håll man tror man har belastningt. Det är ju ett plus om kraften alltid är åt samma håll. Riktiga excenterinställningar är ju något annat... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Hrmmpfff, hade jag läst ditt första inlägg ordentligt så hade jag inte behövt komma med denna dementi nu... Nä, det var inte exakt så här det såg ut på 944:an, där var det verkligen excentriskt vad jag kan minnas, det var nog 3 år sen jag justarade den. Denna bild ovan är ju bara "nerslipad", precis som du skriver. Så finessen verkar vara ringa.... _________________ Pär Hylander |
||||||
Ja, bulten är ju bara nerslipad, men den är ju nerslipad så att det blir en excentrisk styrning kvar. På äldre Golf och antagligen på fler bilar, så sitter det små flänsar runt det övre bulthålet som brickorna precis passar mellan. I och med det så kommer benet att flytta sig inåt resp. utåt när man vrider på bulten. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Minns inte riktigt hur den ser ut, men varför skulle det inte funka med bulten på bilden? Den tjocka delen i mitten styr ju i hålet i spindeln och där det är tunnare så sitter ju fjäderbenet som en "klämma" runt spindeln och som där har plats att glida in och ut vid vridning. Ett villkor är ju alltså att det finns något som håller brickornas ytterkanter och "drar med" benet när man vrider. Eller är jag helt ute och flänger på en Flying Finn? EDIT:Det bygger ju också på att diametern på bulten där brickorna sitter inte är nerslipad utan att det är bultdiameter på dessa ställen. Den breda distansen styr ju på gängan men det syns ju inte vad det är för diameter där den tunna brickan sitter. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Klart det funkar..........men varför köpa en dyr bult.......när man kan låna en fil, gratis, av en kompis. och på samma gång få mer justeringsmöjlighertr. Köp en god Whisky för pengarna istället Det rätta metoden att få mer Camber är annars att förlänga undre bärarmen. Men det för ju med sig en del annat också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Som sagt, det finns inget som är excenter på den här typen av bult föutom urtagen i bulten som är excenter i underdimension och alltså glappar rejält i hålet....
Själva mittdelen är inte excenter från bultens centerlinje... Verkligen svårt att diskutera utan att börja rita .... _________________ Magnus Thomé |
||||||
Sparade trådar/FAQ Camberjusterings bult? | 1, 2 >> 9514 besök totalt |