Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Corvette C4 som ban-/bus-bil??
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7037 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045


Trådstartare
Corvette C4 som ban-/bus-bil??

Jag tänker så här:

- En billig C4 med manuell låda
- Ta ur inredning och stoppa i ett par skalstolar och en enkel instrumentpanel.
- Lättviktspaneler till karossen (såg nåt kit i USA med tunnare glasfiberpaneler, ett helt kit med huv, stötfångare, targatak osv. för runt $2500). Alternativt gjuta av själv.
- Bort med A/C och annat jox.
- plexiruta bak
- Sänka och styva upp fjädringen
- r-däck
- friare avgas

Vad tror expertisen? Skulle det funka skapligt?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Det tror jag på thumbs up Antar att du kollat lite på amerikanska forum om folk som kör track days eller autocross med C4'or?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Corvette C4 som ban-/bus-bil??

DJ skrev:
Jag tänker så här:

- En billig C4 med manuall låda
- Ta ur inredning och stoppa i ett par skalstolar och en enkel instrumentpanel.
- Lättviktspaneler till karossen (såg nåt kit i USA med tunnare glasfiberpaneler, ett helt kit med huv, stötfångare, targatak osv. för runt $2500). Alternativt gjuta av själv.
- Bort med A/C och annat jox.
- plexiruta bak
- Sänka och styva upp fjädringen
- r-däck
- friare avgas

Vad tror expertisen? Skulle det funka skapligt?


Spara ac så blir det en klart gladare och alertare förare varma sommardagar

_________________
Roland Johansson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Det tror jag på thumbs up Antar att du kollat lite på amerikanska forum om folk som kör track days eller autocross med C4'or?


Har kollat runt lite. Men tips på länkar mottages ändå tacksamt.

Det jag är mest rädd för är nog motorn. Har aldrig skruvat jänkejärn. Resten av bilen är ju mest skruvar och muttrar som på vilken bil som helst.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Jag tror att C4:an är en trevlig banbil. Har själv varit inne på det spåret. Jag tror att man kan ha kul med den out of the box s.a.s. Lite bättre bromsbelägg, r-däck och så tuta och köra.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Tjöp! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Min spontana tanke är att det är värt merkostnaden att börja bygga på en C5:a istället.

Är inte nån expert på dessa bilar men chassiet är helt annorlunda, modernare aluminiummotor med mer effekt, transaxel med lådan bak mm. Sen ser C5:an betydligt trevligare ut

http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_%28C5%29

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



C4an ska tydligen vara den första Corvetten som har vettigt chassi, men det är många kilon som ska bromsas ner från hög raktframhastighet.
C5an påstås vara ett rejält hopp framåt, och Z06delar verkar finnas att få tag på (eftersom Z06ägare bara måste "förbättra").

C5orna blir vanligare och vanligare på trackdays, men C4orna är sällsynta (jag har mest hört tveksamheter om bromsar, men om det är beläggoptimerat med maximal kylning har jag inte koll på). Men man måste ju inte vara en lämmel.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045


Trådstartare
Billigaste C5:an kostar tre gånger så mycket som billigaste C4:an. Tanken var att jag inte skulle behöva vara så rädd om den.

En annan fördel med C4:an är att de börjar bli veteraner (skattebefriade + besiktning varannat år efter 25 år) i NL. Vägskatten på nästan 1500 kg bil är bortåt en tusing i månaden i NL.

Exempel på rimlig C4

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

DJ skrev:
Billigaste C5:an kostar tre gånger så mycket som billigaste C4:an. Tanken var att jag inte skulle behöva vara så rädd om den.
Som trackdayvapen skulle jag gissa att det skiljer en hel del i kapacitet/lämplighet mellan de två (Billigaste C4an kan behövs betydligt med pyssel för att fungera lika bra som billigaste C5an).

Men det går att bygga tävlingsbil/trackdayvapen/lekbil av vad som helst, det är bara olika bra förberett. Men priserna skiljer olika på olika marknader. Skatter, försäkringar mm spelar ju också in naturligtvis.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re:

DJ skrev:
Billigaste C5:an kostar tre gånger så mycket som billigaste C4:an. Tanken var att jag inte skulle behöva vara så rädd om den.

När jag var inne på C4 resonerade jag som du. Billigt och lite slit-och-släng som faktiskt fungerar rätt bra som den är (med bromsreservationen).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045


Trådstartare
Vad väger en C4 som rullande chassi?

Som ni förstår har jag drabbats av allvarligt dagdrömmeri...

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3599



Motorn är det sista jag skulle vara orolig för i en Corvette. Enkel teknik med stötstänger och det finns oändligt med delar att köpa, både begagnat och nytt.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Motorn är väl en anledning att gå C4-linjen istället för C5. Mindre exotiska prylar att joxa med. Problemet är väl att det ändå kostar en slant att få ut effekt ur maskinerna pga uppbyggnaden av insprutningen även på C4.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det största problemet med C4 är det veka chassit.
Hjulupphängningar är det inget fel på....och bromsarna från -96 är ok.

Så...budjetera en riktig bur..som styvar upp. Annars kommer du bara bli besviken.

Motormässigt är det LT1 som gäller.
Den gamla med TPI är astrött och varvar ingenting.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Motorn är väl en anledning att gå C4-linjen istället för C5. Mindre exotiska prylar att joxa med.


LS motorerna är väl en tvärtom en god anledning att välja C5? Många C4:or är dessutom relativt motorsvaga, åtminstone de tidiga åren. Vilka exotiska prylar tänker du på?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re: Corvette C4 som ban-/bus-bil??

DJ skrev:
Jag tänker så här:

- En billig C4 med manuell låda
- Ta ur inredning och stoppa i ett par skalstolar och en enkel instrumentpanel.
- Lättviktspaneler till karossen (såg nåt kit i USA med tunnare glasfiberpaneler, ett helt kit med huv, stötfångare, targatak osv. för runt $2500). Alternativt gjuta av själv.
- Bort med A/C och annat jox.
- plexiruta bak
- Sänka och styva upp fjädringen
- r-däck
- friare avgas

Vad tror expertisen? Skulle det funka skapligt?


Dessa pengar hade jag personligen lagt på alublock alt. en komplett motor med alublock då jag tror du vinner fler kilon där! En crate motor är inte speciellt dyr och då är ju allt nytt också! dvs bekymmersfritt Karossen är ju redan i gfk så det kan inte vara många kilon du sparar där.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Glöm mitt inlägg! Jag var ute och cyklade.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



C5 är kalas. Var hittar man en fin för 50 tusen?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3362



Re:

Jörgen (Jet) skrev:
C5 är kalas. Var hittar man en fin för 50 tusen?



jag vet.....i framtiden

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11045


Trådstartare
Igår kväll åkte det förbi en mattsvart C5. Bur, stum fjädring, manuell med rakskurna drev osv. Riktig räser, men med skyltar.
thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Allmänt banåkaforum
Corvette C4 som ban-/bus-bil??
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (7037 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande