Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på hjulvinklar till en audi s4 biTURBO 98
1735 besök totalt
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Tips på hjulvinklar till en audi s4 biTURBO 98

Tips på hjulvinklar till en audi s4 biturbo, ska ställa in hjulvinklar men då den oftast körs lite aggresivare så tänkte jag kolla vad man ska sikta på för toe fram o bak samt camber

Tacsam för snabba svar kl 13.30 blir de standard vinklar annars [/i][/u]

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Banåkavinklar eller?

Vad för däck är det? Gör en del skillnad i vad man behöver ställa upp vinklarna till...

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Björn: Svårt att ringa mig eller? ;-)

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3023



Rent generellt skiljer det väl inte så mycket beroende på vilken bil det är. De flesta bilar har ju MaxPääärson ben och då vill man ha mycket negativ camber för att få nån ordning på hjulvinklarna vid bankörning

För bankörning vill man ha
Mer negativ camber än orginal, hur mycket det går att ställa, hur r-däck eller slicks och hur mycket som är optimalt skiljer mellan bil och bil men minst 2 grader kan man ju alltid börja med för att undvika ojämnt däcksslitage. Det brukar var mer än vad man kan ställa utan att byta topplagringar etc.
Lite toe in bak vill man alltid ha för att undvika en instabil bil
Fram kan man med fördel köra lite toe out för att förbättra instyrningen om man kan leva med en lite nervösare styrning

Vissa bilar kan ha väldigt lite caster orginal så då är det bra att öka den för att förbättra stabiliteten i högre hastigheter och få något bättre camber i långsamma kurvor.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Re:

Särås skrev:
Björn: Svårt att ringa mig eller? ;-)



bytt lur hade inte ditt nummer tillgängligt då.. hade ju självklart ringt dig annars..

jo tanken va banåka vinklar som ska funka för gatbruk oxå dvs både och, men på gatdäck..

nu fick den setup enligt A4 Quattro standard, va de närmaste som fanns i börvärdestabellen tyvärr men de funkar ju iofs bättre än den krokiga inställningen som va innan..


men om de kommer något trevligt förslag får ja väl kasta upp s4an på lyften igen o ställa om lite till..

ps. hittade ingen camber inställning fram, är det möjligt att ställa det på dessa bilar orginal? S4 B5..

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1447


Trådstartare
Re:

Andreas Millbro skrev:
Rent generellt skiljer det väl inte så mycket beroende på vilken bil det är. De flesta bilar har ju MaxPääärson ben och då vill man ha mycket negativ camber för att få nån ordning på hjulvinklarna vid bankörning

För bankörning vill man ha
Mer negativ camber än orginal, hur mycket det går att ställa, hur r-däck eller slicks och hur mycket som är optimalt skiljer mellan bil och bil men minst 2 grader kan man ju alltid börja med för att undvika ojämnt däcksslitage. Det brukar var mer än vad man kan ställa utan att byta topplagringar etc.
Lite toe in bak vill man alltid ha för att undvika en instabil bil
Fram kan man med fördel köra lite toe out för att förbättra instyrningen om man kan leva med en lite nervösare styrning

Vissa bilar kan ha väldigt lite caster orginal så då är det bra att öka den för att förbättra stabiliteten i högre hastigheter och få något bättre camber i långsamma kurvor.


Bilen har audis konstiga framvagn med massor av länkarmar åt alla håll o kanter, tror man skulle kunna kalla det någon variant av en dubbel triangellänkarms lösning fram fast med flera länkarmar..

Bilen har nu 2,2grader camber fram hö och 1,5grader vä (här hittade ja ingen justering annars hade ja ställt dom lika runt ca 1.9grader), och 0,18mm toe-out fram och 0.10 toe-out bak enligt org. setupen, ca 1,1grad camber bak.

men just toe har jag nollkoll på, vet att toe out ger mer instyr men nervösare bil.. men vart vill man lägga den?


o särås: finns de några balla länkarmar till s4 man kan lura på polaren så han kan justera allt inviduellt?

_________________
//Björn Strömberg

BMW Abuser
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Björn: Svårt att kolla på www.stertman.com ?
0736-996993 <- mitt nummer...

Annars skulle jag säga att Andreas är rätt ute när det gäller "medel" inom bil chassie!

Vi kan nog få tag på lite ballare grejer till framvagn och bakvagn, handlar bara om pris, slå en signal så får vi titta på det!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på hjulvinklar till en audi s4 biTURBO 98
1735 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande