Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3179 besök totalt |
Separat forum?
Det är bitvis lite mycket "vilken skruv passar här", "vilket rör passar på en Volvo B23...", "vilken rem..." osv i huvudforumet. Jag har ingen klar alternativ lösning på om vi skulle ändra nåt, men min personliga åsikt är att det helst inte ska vara för mycket enklare bilbyggarfrågor i huvudforumet. Lite mer avancerade och spännande räserbilrelaterade frågor platsar ju självklart där! om jag skapar ett separat forum för dessa enklare frågor så kan det ju bli väldigt svårt för alla att veta i vilket forum man ska posta! Gränsdragningen är ju i det närmaste omöjlig och det kan bli väldigt svårt att få det o funka helt enkelt. Ett alternativ är att jag manuellt flyttar enklare frågor från huvudforumet till ett sånt annat forum men det blir ju en del arbete å andra sidan. Har ni några ideer eller åsikter? _________________ ![]() |
||
De allra flesta märkesklubbarna har ju egna teknikforum, det är kanske enklast att hänvisa till deras forum? Dessutom finns det ju gott om folk där som har skruvat med respektive bil och vet vilka delar som passar hit och dit.
Kommer man dock till frågor som oljeförsörjning vid bankörning, chassiesetup och liknande är ju Rejsa fortfarande oslagbart. Mitt förslag - länk till märkesforumen i "forumregler"-tråden, eller kanske en "ny" sticky-tråd med länkar, samt tips om märkesklubbarna när frågor kommer upp i Huvudforumet... _________________ Johannes Bengtsson |
||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sen kan man ju vidta straffåtgärder för dom som inte läser reglerna, såsom post och läsförbud i 3timmar. det kommer att knäcka dom hårdaste ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Grejen är att om jag frågar vilket moment jag skall dra topplocket med på min "nord 4:a" på 75 t˙rbon så lär jag få skitmånga svar på detta forumet.
Slappa Bmw o Porsche förarna åt mig istället ![]() Jag upplever det inte som ett bekymmer iaf _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Jag tycker väl i princip att det kanske blir lite mycket "skruv hit å dit".
Men jag tycker att ett Meck-Forum vore det bästa alternativet. För här finns det folk som kan svara på enkla frågor på bra sätt, samt komma med mycket bra tips och idér om hur man gör livet enklare för sig. Så jag tycker att ett forum för "Alldagligt Meck" vore det bästa... ![]() |
||
Jag var faktiskt tveksam till om jag skulle posta min fråga angående mina växellådsfunderingar här, men det är svårt att hitta ett vettigt märkesoberoende forum där man kan få vettiga svar - "Yatzy"-svar där nån berättar att han lyckades börna i 20 minuter utan problem med sin Sierra hjälper ju inte
![]() Röstar också för ett mekforum - fast tråkigt bruksbilsmek borde inte vara tillåtet (om man nu inte har en sportbil som bruksbil ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
absolut inget mekforum!!!!!!!!
det finns gott om dom redan och ett till gör ingen lyckligare. bättre att hålla sig till det som var magnus idé från början med detta forum (hoppas att jag fattat magnus rätt i detta). dessutom fungerar siten bättre(mindre trafik) om vi slipper dom enpostare som bara vill ha hjälp en gång och inte tillför något till forumet och kanske slipper vi postjägare också ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
kanske någon får starta bruksåk.nu då istället?
![]() Finns det folk som bara postar för att får mer antal poster? ![]() Jag förstår nu vad ni menar med att inte ha ett meckforum...det blir väl kanske tyvärr så att rejsa glider ifrån svänga&banåka? Men jag tycker att forumet skall vara öppet för alla intressanta/roliga/galna meckgrejor! Kamremmar till B21 kan vi väl alla avstå ifrån... ![]() |
||
Re: Mindre trafik ?
Tja, det har det väl varit ganska länge och det hör väl liksom till att man skall se ned på zatzy-skribenter och andra mindre vetande, eller? ![]() ![]() Jag har faktiskt inte upplevt det som ett större problem. Vilka trådar är det du tänker på, Magnus, så man har några exempel att ta ställning till? Själv tycker jag alltså att det är bra som det är, förutom att jag skulle vilja ha ett rent teknikforum så det blev lite enklare att leta efter tekniktrådarna och de inte försvann i mängden av alla andra trådar. Men det har diskuterats förut. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Man bör nog hålla sig till frågor där man inte behöver precisera vilket bilmärke det rör sig om.
T.ex: >> Hur bafflar man ett tråg? eller >>Hur ska en catchtank se ut?? Detta är frågor som man kan svara på oavsett bilmärke och det är sådana här frågor jag tycker att vi bör hålla oss till. Jag ska således inte kunna fråga >>Vad behöver jag byta för att sätta dit en 16 ventils topp? Det har visserligen inte stört mig hittills men vi blir allt fler och risken är då att vi spårar ur och hamnar i sandfållan. ![]() _________________ Chalmers Formula Student 2010 och 2011 E30 325 24v Katadzic |
||
Tycker det funkar hyfsat bra som det är, andelen OT-teknik trådar är ganska liten.
Trådar med bilder på nya bilmodeller är lika OT för mig iaf. Vissa "enkla" tekniska frågor (tex. vad för bromsslang ska jag ha?) passar bättre här på rejsa än på märkesforum där många mest bryr sig om styling och vad som är fräckt, medan vi på rejsa prioriterar funktion. Sen angående "klubb för inbördes beundran" så blir det väl lite så när man försöker nischa ett forum för att människor med "rätt" intresse ska skriva där = en ganska liten grupp människor som strävar efter kvalite istället för kvantitet. _________________ /Arne Lindgren |
||
Re: Mindre trafik ?
om du följt forumet på sistone så vet du att jag inte fått den uppgraderingen av bandbredden som var tänkt så det är lite trångt som det är. Men det är av mindre betydelse. Kvalitet före kvantitet är en självklarhet. Men det centrala är att jag driver Rejsa.nu för att jag vill kunna diskutera det jag själv tycker är kul. Det är inte en allmän välgörenhetsinrättning som jag lägger enormt massa tid på. Sen om man tycker jag är en självisk smakinriktnings- och ämnesdiktator så är det bara o tycka så, vassego! Men som sagt, jag gör det här för min egen skull och skulle forumet glida iväg mot något jag tycker är mindre kul, typ frågor om bruksbilsproblem eller neon under bilen så... ja vad är då poängen för min del att lägga massa energi på Rejsa? Analogin med soffan hemma hos mig är inte ett skämt, jag menar det verkligen: Välkommen hem till mig o snacka lite men om du bara sitter i soffan med mig o polarna och pratar om saker som olika golfklubbor eller vilket neon som är snyggast under bilen... ja då blir du varken speciellt poppis och inte så välkommen längre. Rejsa handlar om banåka. Och under det paraplyet får mycket plats ![]() ![]() Att låsa trådar tycker jag är så in i bängen trist. Att bara ta bort trådar skapar ofta så mycket frågetecken om vart tog den vägen och varför togs den bort, så det vill jag inte heller göra förutom vid grova övertramp som tex "oj jag fick en parkeringsskada idag på bruksbilen". Så fortsätt gärna flumma vidare på lösningar så kanske vi hittar något som går att realisera ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Jag tycker ni har löst detta på ett ypperligt sätt!
Lösningen med märkesspecifika mekfrågor hamnar i "våra banåkarbilar" Huvudforumet omdöpt Banåkningsrelaterade märkesoberoende mekfrågor i "Banåkaforumet" Bruksbilsmekning på respektive märkesklubbsforum. Som resultat av detta behöver vi inte en forumavdelning till, vilket jag uppskattar! Perfekt! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3179 besök totalt |