Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 18694 besök totalt |
Sportbils tips
är helt ny här så jag vet inte om jag skriver på rätt ställe.. MEN..jag skulle vilja ha en några förslag på en riktig sportbil ny som gammal med ett pris runt 300.000kr men nu kommer det svåra..jag vill helst att den ska vara billig i drift..alltså inte kosta 60.000 om året i försäkring o helst inte dricka 2liter milen..tack på förhand mina egna tankar ligger på porsche 993 Opel speedster Evo 6 impreza men dom (Opel har jag inte kollat upp) är svindyra i försäkring...är 22år och bor i malmö så det blir dyr premie |
||
jag betalar 9000:- helår och helförsäkring för min speedster.
30+ och villa, men boende i kommunen med störst brottslighet i sverige ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
går att åka under litern om man försöker ![]() servicepriser i paritet med astra/vectra. slitdelar detsamma och det finns roliga grejor att köpa från elise:n om man vill. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Re: Sportbils tips
Du får nog räkna med en 340k för en 993 som är i bra skick med ordentlig servicehistoria. Billigare bilar skall man nog akta sig för. Sedan är kostnaden för en 993:a nog 20.000 SEK i försäkring för dig. Den drar ca 1,5 liter blandad körning (alla som vert hur jag kör kommer säkert att säga att det går att köra på litern jämt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() T.ex. kopplingsbyte vid 12.000 mil ca 20.000+, service ca 3.000 plus, jag har precis behövt renovera motor för ca 25.000+ (12.000 mil),byta styrväxel 13.000:- bromsbelägg runt om 4000:-, Nya däck runt om ca 12.000:- oljebyte (9 liter @ 100:-) etc. etc. Och dessa priser är baserade på att man INTE går till Porsche center utan till någon av de specialister som finns och som håller lägre priser. (något sånt ser mitt senaste år ut!) Med din budget hade jag köpt en bil i 220-250.000:- klassen och behållt resten av pengarna som buffert och för att täcka övriga driftskostnader. Det finns mycket roligt i den prisklassen. Tänk också på att vissa bilar håller värdet på ett helt annat sätt (t.ex. 993:or) så man får räkna på en totalkostnad! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
tack för svaren..om jag säger som så att budgeten är egentligen 400.000( när jag sålt min bil) men hade tänkt lägga en hel del på fälgar och multimedia.
men har man en porsche så vafan ska man med DVD spelare osv i bilen ![]() försäkringen tror jag är lite dyrare..för bilen jag har nu 320 CLK cab( lite speciell) står på en tjejs namn i 30 års åldern och ändå kostar den ca 1700 i mån, när jag hade en gammal M5 så ville dom ha 54.000 om året av mej ![]() men även om jag har råd att köpa en kul bil.så ska jag ha råd att hålla den..dete jusst det som är problemet när man är en vanlig knegare. mercan jag har nu drar 1.7-2.3liter milen så allt under det är ju en förbättring Speedstern och japarna jag har tänkt på drar jag mej för att nu har jag ju vant mej vid lyxen med Mercan |
||
|
||
|
||
Kjop deg en prakteksemplar av en 944 turbo for 150-200.000,
så har du 100.000 til upgrade av understell og motortuning. 400-500 langtidsholdbare HK hvis det gjores på riktig sett. Underbar handling, 50/50 vektbalance. http://www.powerhaus.com/ http://www.lindseyracing.com/Merchan EDIT av Magnus: Superfin bild men den var väldigt bred så jag gjorde om den till en länk istället. (det blir så svårläst när texten i alla inlägg går ut till höger utanför bildskärmen och man måste sitta o scrolla. 800 pixlar är en lämplig maxbredd på ett ungefär) ![]() http://www.powerhaus.com/raffle/1-19 Powerhaus 1986 Porsche designated model 951. Commonly known as the 944 Turbo. This is the fastest street legal 951 in North America. It has a 3.0 liter 16 valve four cylinder motor boasting 564 horsepower(480 horsepower at the rear wheels) and 560 pounds of torque. _________________ Mvh. Bergfinn Strommen 86' 944 TURBO ![]() |
||
oavsett om du väljer en 993 eller en Boxster så bibehåller du kvalitetskänslan från Mercedes, får lägre förbrukning (om du inte konstant ligger på bana, eller enbart kör i stan), och slutligen - du får garanterat lägre försäkringskostnad än för din M5..! Ytterligare en fördel med Porsche är givetvis att de behåller sitt värde som få andra bilar. Nackdelen med 993 kontra en 996 eller Boxster är servicekostnaderna, som ju ligger högre än för de vattenkylda bilarna. Frågar du mig så anser jag DVD vara totalt meningslöst i en bil som man inte har för avsikt att bo i...dvs om du inte tänkt erbjuda de eventuella baksätetpassagerarna på en filmsnutt... ![]() Navigator är givetvis en helt annan femma, dock. Nu låter det som om jag är helt insnöad på Porsche, vilket jag faktiskt inte är - men i det prisintervall du letar i och med de egenskaper du söker så tror jag du finner det svårt att finna ett säkrare kort, ur ett rent ekonomiskt/praktiskt perspektiv. _________________ ![]() |
||
ah, kan inte bli mycket fel med en 993 C2 från 94: köp en rishög som bruksare och entusiastförsäkra Porschen: ca 4500 per helår via Porscheklubbens försäkring. 1000 mil, lite regler, se www.porsche.nu för detaljerna. Om du vet vad du skall leta efter skulle jag inte vara rädd för en bil närmare 300' än 340' , att den har fått sig en omlack lite här och var är inte så konstigt på en 10 år gammal bil. Så länge det är korrekt gjort, gärna med papper, så är det lugnt, IMHo. Det finns en drös med bilar strax över o kring 300-320', säkert med lite prutmån. Jag skulle inte vara speciellt orolig för högre miltal - finns papper på service mm skall dessa motorer gå riktigt länge. Kan rekommendera en sk Porschetest på aukt P-center, du får en riktigt bra genomgång av hela bilen med protokoll, kostar ca 2500 om jag inte minns fel.
Min egen 993C2 '95 har precis passerat 15' , kopplingen är bytt ngnstans innan, tyvärr höljt i dimma var/när/hur, genomled en stor service ā 10-12 lock plus lite annat som går: bromsskivor, klossar etc. Det är en 95:a , ett år kvar tills den ljuva entusiastförsäkringen börjar gälla.... ![]() ![]() Vad du än väljer, lycka till! ![]() |
||
jag bor "hemma" än..lägger ALLT + lite till på bilar..äter knappt mat själv.. bilen jag har nu har precis ALLT man kan ha ..tex DVD tv osv.. men nu har jag testat det..nu ska jag ha en bil som är byggd för att lekas med.. tack för all info om 993:an |
||
Japp, då kan i varje fall jag lägga 7-10 tusen i månaden på bilar
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
Köp en 993:a ! Boxster S är också j_l fin om man även vill ha mer glida runt. PS. Håller i princip med om allt Anders säger, vad jag menade är att när det väl går sönder så kan det bli j_t dyrt. 993:or är jätte tåliga. Min bil är ett praktex men vissa saker går sönder eller måste bytas på gamla bilar. En ide är som anders gjort att hitta en 993:a som gått 14-15000 och som fått bytt koppling, och genomgången motor(ventilstyringar). Även läckande styrväxlar börjar dyka upp och det finns inte repsatser än så det är bara att byta hela $$$. Boxster S är kanske ett alternativ, då har man lite mindre mil på mätaren och inte lika mycket "långtidsbrister". _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 18694 besök totalt |