Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lämplig banbil för runt 250 000:-
1, 2   >>
7122 besök totalt
acey
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 21


Trådstartare
Lämplig banbil för runt 250 000:-

Då så, då var det dags premiär på rejsa efter ganska många år av "lurkande". Barn skapat, bröllop avklarat, huset renoverat och karriären under kontroll. Dags att realisera drömmen om banåka.

Tanken är att i år ta licens, skaffa bil och sedan förbereda inför en "full" säsong nästa år, med en avslutning på Ringen eller SPA.

Bilbakgrund är en mäng olika bilar av sportigare karaktär (M, RS, AMG), och en, skulle jag vilja påstå, vana av högprestanda bilar. Bankörningen är däremot mer begränsad. 2 heldagar på Gotland Ring är det som skrapats ihop (räknar inte med ett antal "förarutvecklings-kurser").

Mot denna bakgrund tror jag (om ingen kan övertyga mig att jag gjort en tankevurpa) att bilar med allt för låg effekt går bort. Jag tror det måste knuffa på lite för att det riktiga adrenalinet och spänningen ska infinna sig.

Vidare så måste bilen vara bakhjulsdriven.

Bilar som man direkt kan stryka då är bilar som Mazda MX-5, Ford Focus RS / diverse vassa Megane och Clio-modeller.

För att enkelt kunna transportera däck och liknande så bör bilen ha ett baksäte. Så bilar som Honda S2000, Porsche Boxster och andra roadsters faller också bort.

om det går, så ska bilen redan i originalutförande vara hyfsat klar för banåka. Så att köpa en bil för 50 000, för att sedan lägga 200 000 på prepp är alltså inte intressant. Dels har jag inte riktigt d e n tiden, men också ut försäkringssynpunkt om något skulle hända, så känns det bra att bilen är hyfsat original (bur, bromsar, däck/fälgar osv, osv kan självklart ordnas).

Budget: Någonstans runt 250 000 kronor.

Min egna research säger att jag förmodligen har följande alternativ:

BMW M3 E46 (förmodligen kan man hitta en med Competition Package)

Porsche 911 996

BMW 135 M-sport

Jag har svårt att se en mer lämpad bil än E46 M3, men så är jag inte experten här. Men verkar ha rimliga driftskostnader, gott om roliga tillbehör och tillräckligt med kraft. Motorproblemen från tidiga modeller bör vara lösta på de senare årsmodellerna. Visst drömmer jag om 996 GT3, men den ryms inte i budgeten med 2 andra bilar i bilparken.

Alla tips, förslag, idéer är välkomna!

Tack!

_________________
Stevan Petrovic
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re: Lämplig banbil för runt 250 000:-

acey skrev:
Då så, då var det dags premiär på rejsa efter ganska många år av "lurkande". Barn skapat, bröllop avklarat, huset renoverat och karriären under kontroll. Dags att realisera drömmen om banåka.

Tanken är att i år ta licens, skaffa bil och sedan förbereda inför en "full" säsong nästa år, med en avslutning på Ringen eller SPA.

Bilbakgrund är en mäng olika bilar av sportigare karaktär (M, RS, AMG), och en, skulle jag vilja påstå, vana av högprestanda bilar. Bankörningen är däremot mer begränsad. 2 heldagar på Gotland Ring är det som skrapats ihop (räknar inte med ett antal "förarutvecklings-kurser").

Mot denna bakgrund tror jag (om ingen kan övertyga mig att jag gjort en tankevurpa) att bilar med allt för låg effekt går bort. Jag tror det måste knuffa på lite för att det riktiga adrenalinet och spänningen ska infinna sig.

Vidare så måste bilen vara bakhjulsdriven.

Bilar som man direkt kan stryka då är bilar som Mazda MX-5, Ford Focus RS / diverse vassa Megane och Clio-modeller.

För att enkelt kunna transportera däck och liknande så bör bilen ha ett baksäte. Så bilar som Honda S2000, Porsche Boxster och andra roadsters faller också bort.

om det går, så ska bilen redan i originalutförande vara hyfsat klar för banåka. Så att köpa en bil för 50 000, för att sedan lägga 200 000 på prepp är alltså inte intressant. Dels har jag inte riktigt d e n tiden, men också ut försäkringssynpunkt om något skulle hända, så känns det bra att bilen är hyfsat original (bur, bromsar, däck/fälgar osv, osv kan självklart ordnas).

Budget: Någonstans runt 250 000 kronor.

Min egna research säger att jag förmodligen har följande alternativ:

BMW M3 E46 (förmodligen kan man hitta en med Competition Package)

Porsche 911 996

BMW 135 M-sport

Jag har svårt att se en mer lämpad bil än E46 M3, men så är jag inte experten här. Men verkar ha rimliga driftskostnader, gott om roliga tillbehör och tillräckligt med kraft. Motorproblemen från tidiga modeller bör vara lösta på de senare årsmodellerna. Visst drömmer jag om 996 GT3, men den ryms inte i budgeten med 2 andra bilar i bilparken.

Alla tips, förslag, idéer är välkomna!

Tack!


Med den tänkta budgeten, släpp sargen och börja spela


Skippa sunkiga gatbilar, satsa på någon banbil direkt. Baksäte etc för däck behöver du inte, för det har du i dragbilen.

En början kan väl vara någon sjuvariant trots att de har patetiskt dåligt med effekt mot en m3 men låg vikt spöar ofta mycket effekt.
En sådan gatregad kan du slänga på r-däck och köra till nära träffar, eller ut och köpa glass en solig söndag för att lusten faller på.
Ett släp för att komma till mer långväga banträffar, och när du nu vill köra första racet är en transport hem bra att ha om adrenalinet skulle stiga för mycket.

Lite tuffare blir väl formel ford eller superkart, kanske inte första valet...

_________________
Roland Johansson
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag håller med Roland gällande däck osv. Om jag vore i dina kläder skulle det bli en Lotus Exige S en mer kompetent banbil out of the box får du leta efter. Den kör enligt min erfarenhet åttor kring en standard E46 M3 på bana.

http://www.blocket.se/ostergotland/Lotus_Exige_220S_32480351.htm?ca=14 . . . .

http://www.blocket.se/horby/Lotus_Exige_S_34396833.htm?ca=14&w=3

220 mycket tillförlitliga kompressorhästar, ca 930kg, väldigt välbalanserat chassi och ett gudomligt ljud. Som sagt om jag skulle handla bil igen vore valet lätt. Enda minuset är hur man får med packningen på ringen resorna.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Dignell skrev:
Jag håller med Roland gällande däck osv. Om jag vore i dina kläder skulle det bli en Lotus Exige S en mer kompetent banbil out of the box får du leta efter. Den kör enligt min erfarenhet åttor kring en standard E46 M3 på bana.

http://www.blocket.se/ostergotland/Lotus_Exige_220S_32480351.htm?ca=14 . . . .

http://www.blocket.se/horby/Lotus_Exige_S_34396833.htm?ca=14&w=3

220 mycket tillförlitliga kompressorhästar, ca 930kg, väldigt välbalanserat chassi och ett gudomligt ljud. Som sagt om jag skulle handla bil igen vore valet lätt. Enda minuset är hur man får med packningen på ringen resorna.


om lotusen är intessant kolla med Lars Falk här på rejsa då han kör just en Exige på bana.

Här är lars tråd om bilen
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=66325

Ang lågt vikt på banåka bilen är det bara av godo.

-mindre slitage av bromsbelägg
-mindre slitage på däck
-Bilen blir mycket villigare att snabbt reagera på det du gör bakom ratten.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
acey
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 21


Trådstartare
Tackar för feedback!

Exigen har jag också suktat på så klart, det enda som inte känns hundra är att i princip alla bilar är högerstyrda. Men är fokus att köra på bana, så kanske det spelar mindre roll? Kan vara värt att utforska mer.

En renodlad bil banbil (har redan fått PM av Patrik om ang hans M3 Cup https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=71201) så tror jag att det är ett steg för långt för mig just nu. Självklart hade en radical, formel ford eller liknande varit fantastiskt roligt, men jag har varken tid, plats eller i långa loppen skulle jag tro ekonomi för en sådan satsning. Jag vill helst inte behöva dra bilen på släp över huvudtaget utan en bil som kan ta mig till ringen och tillbaka är önskvärt.

En Exige är på gränsen, men hade helt klart funkat och ska nog kika vidare på det. Den gula var ju till och med vänsterstyrd!

För min del är eventen, människorna, bilarna en lika stor del av upplevelsen som själva bankörandet.

Nu ska det surfas Exige!

Glad midsommar på er!

_________________
Stevan Petrovic
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



En vardagsliknande bil kan vara enklare att "gömma undan" (livspartner, grannar, vänner, självbedrägeriet...) jämfört med en rent idrottsredskap på släp.

En Exige kan hållas väldigt nära originallik och trots det ha enorm potential (och ger lite mer nerv på gränsen än en större skolåda).
Trots att du nämner baksäte för däck så listar du GT3 som en svårnådd dröm så nog kan du klara dig med tvåsitsigt, om du slipper ha massor av pryttlar med dig till de enklare övningarna. Men två pers med packning för banlek och övernattning blir alltid trångt.

Det är stor skillnad på runt 1000kg och runt 1500kg, normaldriftbudgeten blir mycket lägre när vikten kommer ner (men allt kan ju skita sig iofs). 1000kg är dessutom mycket enklare att kasta upp på ett släp och dra till större events.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
acey
Stockholm
Här sen Jun 2011
Inlägg: 21


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
En vardagsliknande bil kan vara enklare att "gömma undan" (livspartner, grannar, vänner, självbedrägeriet...) jämfört med en rent idrottsredskap på släp.

En Exige kan hållas väldigt nära originallik och trots det ha enorm potential (och ger lite mer nerv på gränsen än en större skolåda).
Trots att du nämner baksäte för däck så listar du GT3 som en svårnådd dröm så nog kan du klara dig med tvåsitsigt, om du slipper ha massor av pryttlar med dig till de enklare övningarna. Men två pers med packning för banlek och övernattning blir alltid trångt.

Det är stor skillnad på runt 1000kg och runt 1500kg, normaldriftbudgeten blir mycket lägre när vikten kommer ner (men allt kan ju skita sig iofs). 1000kg är dessutom mycket enklare att kasta upp på ett släp och dra till större events.


Precis, självklart önskar jag att jag kunde skita i allt det "praktiska", och om det är något jag skulle kunna göra avkall på är väl baksätet. Det blir väl ett set R-däck mer per säsong helt enkelt...

Jag skulle vilja se min frus min om jag baxade hem en sån här:



och när man öppnar upp den så gömmer det sig en sån här:



Älskling, vi behöver riva det nya gästhuset för att bygga ett trippelgarage som får plats med detta och en full lyft och annat!


_________________
Stevan Petrovic
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

acey skrev:
[Älskling, vi behöver riva det nya gästhuset för att bygga ett trippelgarage som får plats med detta och en full lyft och annat!



thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Scarface75
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 118



banbil

Man behöver inget trippelgarage eller en hel racevagn och inte heller en besvärad fru för att traila från och till bankörningarna. Det ger snarare ett par fördelar, vad gör man om man får punka efter 3varv 65 mil från hemmet, med eller utan släp ? vad gör man om nått värre händer, du sitter lite lätt i räcket, får nått allvarligt motorproblem.
Du har även möjligthet att ta med nöd utrustning som, domkraft, bensindunkar, vertygslåda, regndäck mm.

Sen kan jag säga att efter 7 timmars bankörning är man rätt mätt på dessa racestolar i full fart, då är dragbilens komfortstolar de sista 39milen hem rätt underbart. Sen att det bara går i 100 är inte heller helt fel.

Själv startade jag min trackday karriär för exakt tre år sen jag av en händels råka köpa en Ariel atom.

Jag kan bara säga en sak..... grymt rätt val.
Enda nackdelen är att hur mycket jag än drömmer mig bort i supersportbils världen så kan jag inte hitta något roligare än det jag har. Då har jag ändå åkt med de flesta sportbilarna på bana, Ferrari, porsche, viper, corvette, lambo. Så vad jag än kommer att köpa i framtiden så är nog risken stor att jag kommer bli besviken på underhållningsvärdet.

Så mitt råd är #1 Ariel atom #2 Westfield 200-250hk #3 Lotus caterham 200-250hk #4 superlätta små täckta bilar typ Lotus elise, Opel speedster, #5 alla andra bilar.

_________________
Fredrik Forssén
*Ariel Atom*
http://www.autolife.se/page/19342/
http://www.garaget.org/?car=232981
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

Niklas Falk skrev:
En vardagsliknande bil kan vara enklare att "gömma undan" (livspartner, grannar, vänner, självbedrägeriet...)
....


ojojoj så sant. Speciellt det sista

"Men hua vad statoilfakturan var stor. Men vi har ju åkt fram och tillbaka till sommarstugan många gånger så här på våren"

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



BMW 135iM är enligt mig det bästa valet om man hittar en fin för runt 250,000:-.

Då har man en bil med extrem potential!

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Re:

acey skrev:

Jag skulle vilja se min frus min om jag baxade hem en sån här:


Jag skulle vilja se din frus min när du ringer och ber henne komma med en trailer till Visby för att ena hjulet pekar lite snett

Nä jag håller med Scarface, köp en liten lätt bil och en liten trailer. Det är både roligt och ekonomiskt. Du har ju redan två bruksbilar, varför ska du då kompromissa med baksäte och motorvägskomfort? och som sagt, det är grymt skönt med bilstereo, ac och lädersäten efter en dag på banan.

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

Michael Bäck skrev:
acey skrev:
[Älskling, vi behöver riva det nya gästhuset för att bygga ett trippelgarage som får plats med detta och en full lyft och annat!



thumbs up


-fortfarande lyckligt gift

_________________
Patrik Skoog
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Re:

Patrik Skoog skrev:
Michael Bäck skrev:
acey skrev:
[Älskling, vi behöver riva det nya gästhuset för att bygga ett trippelgarage som får plats med detta och en full lyft och annat!



thumbs up


-fortfarande lyckligt gift


Har du fått bygga hemma-spa, köpt dyra glittrande ringar, solresor eller annat som kompensation?

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

Karl Birgander skrev:
Patrik Skoog skrev:
Michael Bäck skrev:
acey skrev:
[Älskling, vi behöver riva det nya gästhuset för att bygga ett trippelgarage som får plats med detta och en full lyft och annat!

thumbs up

-fortfarande lyckligt gift

Har du fått bygga hemma-spa, köpt dyra glittrande ringar, solresor eller annat som kompensation?


Varken eller faktiskt... thumbs up
Men hela garaget fick jag inte bestämma över, det skulle bli just gästrum i 1/3, men den dealen är en bra deal! (annars hade de 45kvm blivit ett väldigt fin maskinbearbetningsrum)

_________________
Patrik Skoog
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Patrik Skoog skrev:
Karl Birgander skrev:
Patrik Skoog skrev:
Michael Bäck skrev:
acey skrev:
[Älskling, vi behöver riva det nya gästhuset för att bygga ett trippelgarage som får plats med detta och en full lyft och annat!

thumbs up

-fortfarande lyckligt gift

Har du fått bygga hemma-spa, köpt dyra glittrande ringar, solresor eller annat som kompensation?


Varken eller faktiskt... thumbs up
Men hela garaget fick jag inte bestämma över, det skulle bli just gästrum i 1/3, men den dealen är en bra deal! (annars hade de 45kvm blivit ett väldigt fin maskinbearbetningsrum)


& en bromsbänk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Varför inte Radical? Fetknark för inga pengar. Man har sett Prosport vagnar till salu för under 150k och då får man hela kitet med (regndäck, lyftar, reservkaross o.s.v.). Lätt bil med låga driftskostnader och som är idiotsnabb

Mitt tips bara
Lycka till

Edit: Visst, det är lite OT då det inte uppfyller initiala kravbilden men om man vill tänka utanför lådan så..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Varför inte Radical? Fetknark för inga pengar.

+1!

Förhållandevis kompromisslös tävlingsbil som verkligen funkar, går ifrån det mesta, och ändå inte kostar skjortan vare sig i inköp eller drift. thumbs up

Har en bekant som inhandlat en nyligen, och han är helnöjd iaf! (Gammal F3-förare; började nöjesåka med sin Lotus Turbo Esprit här om året, men den är för tung, har för klena bromsar, är fel sorts bil att riskera på bana osv.)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 229



Jag tror många i tråden drömmer sig bort eller är lite hemmablinda.
Precis som du säger så har inte alla möjligeheten/tiden/pengarna att köra full race från dag ett.
Ibland får man känslan på rejsa att antingen är det full race eller ingenting.

Jag tycker inte att du skall köpa en trailer queen. I alla fall inte än.

Köp en rolig bil och börja köra. Strunta i trimning och ombyggnad och lägg pengarna på soppa, däck, banträffar. När du sen kört en stund vet du själv vart du vill ta steget.

Särås förslag på BMW'n är väll ett bra tips. Dock kommer den behöva hjälp på bromsfronten men det gäller mer eller mindre alla gatbilar.

Mina förslag är nog alla ganska tråkiga.
Porsche 911 S (valfri modell)
Banbilarnas motsvarighet till Volvo

Porsche Boxster S (för du får ändå inte in däcken i en 911)
Finare balans än 911'an plus att man är lite mer ovanlig i alla fall

BMW M (valfri modell).

Låg vikt är viktigt. Men för mig är det minst lika viktigt att slippa mecka på banträffen.
Välj därför en bil du har förtroende för och som

Visst är det skönt att kunna köra på gatdäck till och från banan. Framförallt när det gäller körning på SPA, Nürburgring men problemet är att diskvalificerar så mänga bilval att man lätt hamnar i en bil man kanske inte vill ha istället.

Satsa istället på att byta däck på uppfarten och kör till banan med R-däcken på. Då kanske du även titta på medans dom andra sliter med däckbyte inför körningen när du kommer till banan

_________________
Tobias Carlsson
Suzuki Swift Sport
Porsche Boxster S (Såld)
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Mazda RX-8 . Gnäll inte på soppaförbrukningen, du får ju över 100k över att tanka för . En uppsättning R-däck så får du en fin banåkabil, ev. med lite trim som avgas etc. thumbs up . Att den sedan är 4-dörrars är inget negativt argument till chefen på hemmaplan. Du hinner många svängar ner till Ringen för pengarna du sparar in . RX-8:an gick ju jämnt med M3 E46 på Top Gears bana, så helt off är den ju inte när det svänger. Men den faller om du ska köra rödljusrace, saknar lite umpf vid sån körning.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re:

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

TobbeC skrev:
Jag tror många i tråden drömmer sig bort eller är lite hemmablinda.
Precis som du säger så har inte alla möjligeheten/tiden/pengarna att köra full race från dag ett.
Ibland får man känslan på rejsa att antingen är det full race eller ingenting.

Jag tycker inte att du skall köpa en trailer queen. I alla fall inte än.

Köp en rolig bil och börja köra. Strunta i trimning och ombyggnad och lägg pengarna på soppa, däck, banträffar. När du sen kört en stund vet du själv vart du vill ta steget.

Särås förslag på BMW'n är väll ett bra tips. Dock kommer den behöva hjälp på bromsfronten men det gäller mer eller mindre alla gatbilar.

Mina förslag är nog alla ganska tråkiga.
Porsche 911 S (valfri modell)
Banbilarnas motsvarighet till Volvo

Porsche Boxster S (för du får ändå inte in däcken i en 911)
Finare balans än 911'an plus att man är lite mer ovanlig i alla fall

BMW M (valfri modell).

Låg vikt är viktigt. Men för mig är det minst lika viktigt att slippa mecka på banträffen.
Välj därför en bil du har förtroende för och som

Visst är det skönt att kunna köra på gatdäck till och från banan. Framförallt när det gäller körning på SPA, Nürburgring men problemet är att diskvalificerar så mänga bilval att man lätt hamnar i en bil man kanske inte vill ha istället.

Satsa istället på att byta däck på uppfarten och kör till banan med R-däcken på. Då kanske du även titta på medans dom andra sliter med däckbyte inför körningen när du kommer till banan


Håller med i vartenda ord thumbs up

Jag skulle egentligen jättegärna köra riktig racing men jag orkar absolut inte med kringlogistiken. Jag orkar inte ens med att mellan träffarna skruva på vanliga sommardäck istället för rdäcken som sitter på

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Lämplig banbil för runt 250 000:-
1, 2   >>
7122 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande