Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"DTM-rörens" mystiska utformning
1, 2   >>
3536 besök totalt
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
"DTM-rörens" mystiska utformning

Hur kommer det sig att den typen av slutrör som vi numera kallar DTM-rör är utformade som dom är? Har det med att det blir bättre luftsläpp, eller hjälper utformningen till så att det blir någon slags venturieffekt som hjälper till att dra ut avgaserna?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2487



Den frågan har jag ställt mig me , köpte ett Supersprint (rostfritt) men med vanliga rör ut , gillar som inte DTM rören , men dom uppger mer Hk för DTM rören , varför vet jag inte

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Hej!

Var det inte något med att lura bullermätningen? Kanske blandar ihop det med något annat men mättes inte ljudnivån på ett bestämt avstånd bakom bilen och med utblåsen vinklade uppåt så "lurades" mätutrustningen?

_________________
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bakom bilen har du ett undertryck som hjälper till att dra ut avgaserna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Andreas Lidström skrev:
Bakom bilen har du ett undertryck som hjälper till att dra ut avgaserna.


Jomen varför uppvinklingen då?


Kör man med såna utblås fortfarande eller var det en tillfällig grej även i DTM?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Uppvinklingen beror på att man har som mest undertryck just bakom bilen och inte i den luft som går under bilen...om ni är med nu.

Mina iaf... Anders Y kommer väl snart och ställer alla ? till rätta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har oxo alldeles bestämt för mig att det har med ljudmätning att göra. Vill minnas en bild där micken satt typ 50 cm ovanför marken och några meter bakom bilen. Uppvinklingt för att styra ljudet över micken.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
Jag har oxo alldeles bestämt för mig att det har med ljudmätning att göra. Vill minnas en bild där micken satt typ 50 cm ovanför marken och några meter bakom bilen. Uppvinklingt för att styra ljudet över micken.


Hmm, tja det är ju helt möjligt det oxå... För dom lät ju lite domdär bilarna...
Fast mest från insuget...tack å lov!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Jag är själv nyfiken på varför piporna såg ut så.

Jag har hört många roliga saker om DTM reglementet bla. att vingen inte fick dela bakrutans synfält (aerodynamisk begränsning??). Mercedes byggde en fet vinge och satte helt sonika en platta över överdelen av bakrutan så man bara kunde se ut mellan vingen och bakluckan . (Har sett stylade bilar med sånna plattor )

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
.....en platta över överdelen av bakrutan så man bara kunde se ut mellan vingen och bakluckan.....


och jag som trodde att plattorna var något aerodynamiskt hjälpmedel.

Intressant vad gäller rören är att ni inte är riktigt säkra. Fast får frågan valsa runt ett tag så löser vi nog detta gemensamt.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Pär Hylander skrev:
Jag har oxo alldeles bestämt för mig att det har med ljudmätning att göra. Vill minnas en bild där micken satt typ 50 cm ovanför marken och några meter bakom bilen. Uppvinklingt för att styra ljudet över micken.


Har jag åxxo läst/hört.... Vart kan jag dock inte komma ihåg...

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Jag har hört en (skröna?) förklaring till dtm-rörens utforming, fast jag vet ju inte om det stämmer. Att det skulle vara för att om man skjuter motorn, eller om motorn av någon annan anledning spyr ur sig en massa olja, så ska inte denna olja hamna på banan. Fast jag kan som sagt inte bekräfta att det stämmer...

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Frazze skrev:
Jag har hört en (skröna?) förklaring till dtm-rörens utforming, fast jag vet ju inte om det stämmer. Att det skulle vara för att om man skjuter motorn, eller om motorn av någon annan anledning spyr ur sig en massa olja, så ska inte denna olja hamna på banan. Fast jag kan som sagt inte bekräfta att det stämmer...


Jag tycker att detta låter som en skröna för jag har svårt att tro att den lilla uppförsbacken skulle hindra oljan från att komma ut när motorn pumpar på med 9000 rpm. Eller rättare sagt, strax innan oljan kommer så hade väl motorn 9000 rpm.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Nisse Classon skrev:
Frazze skrev:
Jag har hört en (skröna?) förklaring till dtm-rörens utforming, fast jag vet ju inte om det stämmer. Att det skulle vara för att om man skjuter motorn, eller om motorn av någon annan anledning spyr ur sig en massa olja, så ska inte denna olja hamna på banan. Fast jag kan som sagt inte bekräfta att det stämmer...


Jag tycker att detta låter som en skröna för jag har svårt att tro att den lilla uppförsbacken skulle hindra oljan från att komma ut när motorn pumpar på med 9000 rpm. Eller rättare sagt, strax innan oljan kommer så hade väl motorn 9000 rpm.


Den hamnar på bakomvarandes vindruta istället för direkt ner på backen hehe!

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Fattigmansdiffusor?

Bildlänk 1

Bildlänk 2


Notera att den första inte har diffusor, kanske pga regeler om orginal golv osv, den andra har det dock och den har "normala" rör.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Jaha ja. Och jag som trodde att det var utblås med kombinerad regnmätare....

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7993



Mycket skumma utblås på den förste Alfan där??
Låg ju nästan upp emot bakfångaren.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ReDoX
Götene
Här sen Mar 2004
Inlägg: 74



jonka skrev:
Jaha ja. Och jag som trodde att det var utblås med kombinerad regnmätare....


Den förklaringen har jag oxå hört

_________________
/Robert Sundström
www.robert.cjb.net
ICQ# 175468537
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



DTM-rör modell hemmabygge.
Där dom har byggt ett litet tak som skydd för regnet.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
I vårt garage så går dom under namnet "pissoarrör"

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439


Trådstartare
Det är alltså fortfarande ett mysterium om jag tolkar er rätt?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Allmänt banåkaforum
"DTM-rörens" mystiska utformning
1, 2   >>
3536 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande