Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29703 besök totalt |
Jo just det det kan faktiskt vara en lådtyp som hette 395 (tidiga NG serien) då är ingående axeln lagrad bara i stödlagret i veven på motorn i stället för i kopplingskåpan.
Grenröret ser ut att vara ett uppochned vänt 15/17 rör. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
Vet om minst 2 rallycross bilar som byggdes med 4hjulsdrift och den motorn med K-jetronik och turbo. Ena sitter i en 18 kaross och andra sitter i en look a like 5 maxiturbo. det snackades om 350-400 hk.
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
_________________ Vidar Steen |
||||
Drivaxlar och u-joints hade ni kunnat sparat pengar på, de är vanliga Volvo delar ( amazon, PV, 140 och p1800): Kommentera gärna vad ni tycker om de avlastade drivaxlarna. Det finns en hel del andra sätt att avlasta dom.
_________________ jakob rydh |
||||
Re:
Detta är min första Europa så några generella tankar om avlastningen av drivaxlarna har jag inte.. Banks lösning är på alla sätt och vis bättre än nått jag skulle sytt ihop själv... inte minst tidsmässigt. _________________ Vidar Steen |
||||
Re:
Hej, Spännande bil ni fått tag i. Gick kollade på en min f.d vxlåda som är en 395 låda med nummer 7700596067 om jag nu fick det rätt.. Så den lådan du har bör vara en 395. Min motor är oxå en Arne Berg motor Renault 843. Hålller fn på att installera en ny vxlåda som är en bastard av min 395:a och förmodligen en NG av något slag. Min gammla började låta lite konstigt i backläget och jag lyckades komma över en vad jag trodde var en 395 men som kanske inte var det enligt Bennets. De plockade ihop delar från båda lådorna och fick en komplett låda. Så nu har jag håller jag på att bygga om bakvagnen eftersom den "nya" lådan var lite längre än 395:an. _________________ Sven Andren |
||||
Växellådan provmonterad
I veckan har vi provmonterat växellådan och monterat crosslinken. Då vi fick fel längd på en del skruvar i twinlink kitet är det fortfarande inte komplett än. Nu är vi en bra bit på väg så en liten tripp till sifverts bör lösa det sista i monteringen. Dessa två oansenliga skruvarna eller rättare sagt muttrarna som fäster crosslinken till ramen tog säkert 3-4 timmar att få dit. De sitter inuti den boxade ramen och hylsa var för klumpig att få på från början . Så till slut fick jag ta en magnet på pinne för att pilla på muttern de första varvet, sen var det inget problem med hylsan men innan jag kom på det tricket gick det en h.e massa tid. Och en del svordomar. ![]() ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
Plus att banks är dyr på rätt många delar, tex stålomspunna bromsslangarna osv
Köp allt du kan från snurriga fast billigare Moss om du kan (triumph delarna) Btw , hur ser radiusarms infästningen ut i chassit ? om det är std så kan det vara bra att montera större brickor alt förstärka på annat vis så slipper du att länkarmarna lossar från chassit vid mycket effekt alt grepp För att spara nerverna så är det positivt att plasta mellan golv / chassi inuti och fram ca 1-2 cm upp på chassit. Kan låta otroligt om det inte är riktigt plastat , låter som hela karossen går av konstant _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Re:
Det är inte helt lätt att komma åt att titta där. Tittade som hastigast idag när vi höll på lite grand och vad jag kan se såg det ok ut, å andra sidan vet jag inte hur det ska se ut. Hade inte kameran idag men jag ska försöka komma åt att ta lite bilder och lägga upp.
Här har jag ingen aning om vad du pratar om ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
Då är det nog lugnt , sätt på stora brickor för bussningen bara så den kan du ut kraften på en större yta i ramen
Kan låta otroligt roligt när karossen börjar vrida sig lite när man kör på lite halvkassa vägar eller bara när chassit får jobba mer. Men är den riktigt plastad mot ramen så ska det inte vara några problem ! ![]() _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Motorbytet tog hela sommarn
Det är väl dags att visa vad som hänt i sommar. Fyra veckors semester gick fort i mitt garage. Efter svetsning av ramen, montering av twinlink hos brorsan bogserar vi hem bilen till mitt garage. Renault-knotan som kom med köpet har efter lite plock och pill kommit i bilen. Vänstra motorfästet var vi tvungna att meka lite med för att få till det, annars gick det ganska rakt på. Kom också på att det var lättare att lyfta bilen och rulla in motor-låda underifrån. Sen var det dags att fixa oljan... Vi valde att ta bort oljekylaren av utrymmesskäl så här i början innan vi fått liv i liket. Ny soppapump och filter köptes och monterades. Turbo och insug gick ihop hyffsat lätt. Luftmassemätarens fästning är rena folkracefixen men det håller nog ett tag i alla fall. Avgaserna var enkla att fixa. För ett par veckor sedan gjorde jag vattnet 'klart' med nedslående resultat. Det läcker i toppen!! ![]() El drogs till startmotor, soppapump och tändspole plus lite brytare. Ett par droppar olja i cylindrarna så var det dags att dra runt den. Oljetryck verkar det vara för när va dra runt den läcker det i våra kopplingar ![]() Tändningen check. gnista kommer! När jag sätter på soppapumpen blir det en hel del tätande av diverse läckor i kjettronikens anslutningar innan jag vågar slå på tändningen. ![]() Så till slut idag var det dags.. efter ytterligare vattenläcka och tätning.. att göra ett seriöst startförsök.. och trot eller ej men liket lever. Den går som en påse skit innan den är varm då vi inte har någon warm up regulator och behöver en hel del startgas. men den går. Dags att slänga kjetronik för att få den körbar! lite bilder och till sist en liten film från första starten där jag försöker hitta ett läge med gasen där motorn inte rusar eller dör. http://www.youtube.com/watch?v=Lsa2o ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
Svart och vitt.
Då har det tagits ett par myrsteg till i iordningställandet av bilen. I och med att renaulten sparkade igång så bestämde vi att köra med den. K-jetronic insprutningen byter vi till emerald. Motorn plockade vi ut igen och snyggar upp. Radiusarmarna togs av och målades. Motorrummet har fått sin första strykning av färg. Kommer nog att (lite beroende på hur det ser ut imorrn) lägga på ett lager till i morgon. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
Re:
Tack för tipset ! Ska ha det i bakhuvudet ... Hade i detta läge inte tänkt ta isär hubben. Vi har tillräckligt att pyssla med.. Är detta en känd svag punkt annars? Tycker inte att jag kan känna glapp eller så.. _________________ Vidar Steen |
||||
Kan kännas okej, kan snabbt ändras efter ett par mils körning. loctite på kullagerna nya spacers, vikbrickor och loctite på centrummuttern och 204 nm på allt så ska du klara dig!
Finns ett par på ebay länk http://www.ebay.com/sch/i.html?_from men kan göras själv, _________________ jakob rydh |
||||
Lackat klart motortummet
Har målat klart motorutrymmet, ramen och radiusarmarna. (till slut)! Tog lite väl lång tid men jag är efter omständigheterna rätt nöjd. Så har det kommit lite pyssel från Banks. Gummigenomföringar, vikbrickor och så shims till drivaxlarna. Nästa grej på listan är väl kylningen tror jag... BTW. Någon som har något bra tips att minska ned yttre diameteren på shimsen på ett snyggt sätt? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
Re:
Tog lite bilder på buren inifrån .. Låter de prata för sig själv... men vad som jag inte fick nån bra bild på var staget som går igenom intrumentbrädan. Som för övrigt sitter förankrad med ett vertikalt rör i mittkonsolen ned mot ramen där det är svetsat. ![]() ![]() ![]() ![]() /Vidde _________________ Vidar Steen |
||||
Har varit en ganska produktiv påsk. Motorn har fått sitt triggerwheel och sensor. Motorrummet var tillräckligt förberett därmed kunde motor och låda komma i. Denna gång gjorde växellådans fäste rejält med motstånd men det gick efter ett tag.
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
Bytt packningar till grenröret och bytt trasiga skruvar! Bakre hubarna ihoplockade! Drivaxlarna på! Bakre delen av växellänkaget tillverkad och på. Väntar med spänning på främre delen kommer med posten vilken dag som helst. Främre delen, växelföraren är från Saab 900 -85.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Vidar Steen |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29703 besök totalt |