Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9940 besök totalt |
Nu får du berätta hela storyn. ![]() Vi har bevisat att en motor av aluminium som har fått kylsystemet omdesignat av en viss herre med österrikiskt påbrå och lite väl höga ambitioner vad gäller aerodynamisk design kommer att koka tre ggr för att vid fjärde kokningen gå sönder. Vidare har samma herre visat att luftkylda bilar har en viss tendens att sörpla i sej motorolja (i nämnda kretsar även känt som "kylmedium") så att när olja behövs för att tävla med nämnda 944 så är den slut! ![]() |
||||
Fästmön har en 944a..., om ni förstår vad jag menar!
![]() Skämt osido är det den bästa bil jag haft, snart 18 år och får fortfarande folk att lägga kommertarer som ' vad är det för kompisar ni har som har Porsche' och Wow. Lotusarna bryr dom sig inte om så mkt. ![]() Annars går det utmärkt att åka till ikea med plus att köpa/köra Julgran i. Det är lika roligt varje år när vi åker till den lokala granförsäljningen och köper en 3 meters gran. Vi betalar glatt och imellanåt så erbjuder sig granförsäljarna att bära granen till bilen och ser då 944an. Han stannar upp och backar tillbaka för att sedan tror att vi skämtar med honom. 5 minuter senare ligger granen och jag där bak med Tjejen kör sladdande ifrån platsen. Säg den Volvo kombi som klarar den uppgiften. ![]() _________________ Joakim Adolfson |
||||
Ser bra ut...va e gjort på den & har du inte flera bilder på den ![]() /Richard |
||||
Du har nog dåligt minne Dan;), vi tog bort all aerodynamik efter första 30 minuternas testkörning. Det hjälpte ju inte så undertecknad modifierade turbofronten med stora sticksågen och skapade kylluftsintaget modell större och hoppsan så fungerade det=) Kokningen/att allt vatten försvann har Tolli och jag analyserat till att topplocket har lyft och dratt in kylvattnet genom cylindern. Samma fel som antagligen fixat alla årets 5 motorhaverier i ERF på 944 2,5 motorn. Problemet borde lösa sig med omdragning av toppen efter varmkörning ett par gånger. Anledningen att motorn blev överhettad var att tempgivaren inte indikerade för hög temp p.g.a. att vattnet försvann(tempgivaren mäter ju vattentemp). När det gäller oljan så får jag väl erkänna, men jag skall byta den läckande ventilstyrningen nu. Och så skall jag lära någon att inte använda hälften av oljan i varje flaska innan man tar en ny, då tror man inte att 5 flaskor=5 liter när alla flaskor i själva verket är halvfulla.=) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det behövs inte!! Vi kör ju inte samma grupp ![]() Med min superduperherrejösses-lätta targalucka så har du inte en chans ![]() Har fått ut mina skärmkanter idag plus att jag påbörjat projekt "fläktpaket"! Ha det bra! ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Jag har en 91 S2
och ett lång tids projetk en 924 n/a med 931 hjulupp hängning med en 5 cylindrig audi motor just nu en 200 turbo 10V men har två 20V motorer liggande. Fast jag funderar att byta till volvo 5a i stället på grund av reservdels priser och tillgång. //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||
Jag har faktiskt kört en 924 -78
![]() _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Her er min '86 951 med lite modifiseringer;
-Lindsey BOV -Lindsey Air-kit -3" exhaust fra Sandén -Weltmeister chip -"moddet" wastegate fra Sandén m/6mm shims Tror det er ca. 260-270hk -> går mycket bra ![]() ![]() _________________ Mvh. Bergfinn Strommen 86' 944 TURBO ![]() |
||||
Jag har en 951 -91. som snart är färdig inför sommaren =)
http://haqr.org/gallery/Porsche-951 här är lite bilder. kommer fler i dagarna =) _________________ Magnus Åkerqvist Vobblo |
||||
Har funderat lite på alla dessa trelitersturbo byggen som pågår runt om i Sverige. Hur påverkar dessa värdet på bilen?
Att man inte får tillbaka pengarna som ett sådant bygge kostar det förstår jag. Men hur påverkar det bilens värde förövrigt? Är det att förstöra den eller förädlar man den? Vad är era åsikter o somsagt vad tror ni om värdet på bilen? Var hos en känd motorbyggare i dag o fikade. Vårt samtal väckte en det tankar i mig som jag länge har försökt förtränga ![]() ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 9940 besök totalt |