Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Energi innehåll i 95 okt. VS 98 okt. VS racebränsle
2 besök senaste veckan (2521 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Energi innehåll i 95 okt. VS 98 okt. VS racebränsle

om man börjar jämföra vanlig 95/98. . är det skillnad i energi innehåll?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
ridern
Piteå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 93



Energiinehållet är precis samma. Det är hur lätt bensinen antänds som är olika. 95 antänds enklare än 98 t.ex.

_________________
Rickard Eriksson
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



tänkte ta upp en liknande diskussion. Om vilka bensin-leverantörer som har bäst bensin.

Har hört historier om mycket tillsatser i bensinen numera, vilket inte är bra för min 2takts-kart (hört historier om motorer som nypt pga vatten m.m. i bensinen)

när jag tankade min bil på shell så gick den inget vidare, men när jag började tanka på q8 / ok så var det som ngn monterat turbo på den. väldigt lustigt, men antar att man känner större variationer när man inte har så många hk i bilen från början?

racebränsle kostar ju tokmycket så det är ingen option tyvärr.

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



När det gäller energiinnehåll i 95 och 98 så ska skillnaderna vara mycket små, sannolikt mindre än variationerna inom det egna oktantalet. I densiteten finns också små skillnader, 0,74 mot 0,75kg/dm^3 för 98.

Med racebränsle så lär energiinnehållet variera beroende på vad de innehåller. Det bränslet de körde på i F1 under turboåren ska iaf ha varit riktigt elakt, både högt energinnehåll och densitet (pga bränslereglerna) men samtidigt ett högt oktantal.

Kvaliteten på pumpbränsle varierar mycket beroende på hur den aktuella macken sköter tankarna då soppan annars i många fall kommer ifrån samma ställe.

Bensinbolagen ändrar också sammansättningen på bränslet typ varje månad eller så för att anpassa ångtrycket för de olka temperaturerna som gäller.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



GTI-klubbens FAQ har svar på livets små gåtor: (skrivet bl.a. av Rolle här på forumet)

http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=28

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Får mej att tänka på en kompis som inte är så slug på matte och sånt. Det här var på den gamla goda tiden när det var lite andra oktantal än nu. Han brukade tanka hälften 93 och hälften 95, då blev det 98, fast billigare!

_________________
Johan Rådlund
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Nisse Classon skrev:
GTI-klubbens FAQ har svar på livets små gåtor: (skrivet bl.a. av Rolle här på forumet)

http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=28


Innehåller tyvärr ett antal fel. Några rättelser:

Testmotorn av variabel kompressions typ och varierar naturligtvis kompressionen tills knack uppstår.

Relatera inte flamhastighet och energiinnehåll till oktantalet, dessa är separata egenskaper och varierar inte som funktion av oktantalet. Vill man veta hur de ter sig får man kolla upp detta för varje bränsle specifikt.

Diesel har inte högre energiinnehåll utan lägre om vi baserar det på massa, då densiteten är något högre så är dock energinnehållet mot volym något bättre, dock mycket marginellt.

Metanol har oktantal på 106 RON och 92 MON, mao inget direkt imponerande och långt ifrån de 130 som nämndes. Att metanol kan höja effekten kan dock relateras till andra egenskaper som det har.

En annan sak som jag tycker kan vara värt att nämna om blandning är att då man blandar två bränslen så kan vi inte relatera oktantalet till de olika bränslenas oktantal och hur stor del de utgör utan oktantalet blir i regel lägre. Man kan förbättra sina siffror genom att använda ett blandoktan värde. Blandar man dock 50/50 93 och 95 och får det till 98 så har man iaf lyckats med något som inte många kan...
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



ska vi reda det här igen med oktanmätning..

skillnaden mellan ron och mon.

i sverige mäter vi väl ron+mon/2 ? eller?

hur mäter de i jänkland?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



LuddeR skrev:
ska vi reda det här igen med oktanmätning..

skillnaden mellan ron och mon.

i sverige mäter vi väl ron+mon/2 ? eller?

hur mäter de i jänkland?


I Sverige använder vi RON, enligt Statoil så är deras 98 RON 98,5 och MON 88.

I USA så kär dom med "pump oktan nummer", även känt som antiknackindex med (RON+MON)/2
Citera
Allmänt banåkaforum
Energi innehåll i 95 okt. VS 98 okt. VS racebränsle
2 besök senaste veckan (2521 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande