Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 26920 besök totalt |
Tyst i tråden ett tag nu, men Renååån har inte tystnat ännu.
![]() Tvärtom, i garaget ligger ett nytt avgassystem från K-Tec racing som väntar på att bli monterat. Nästa bankörning är bokad till Torsdagen den 16/6, då det blir Knutstorp med Daniel Ivarsson: http://www.autolife.se/page/57009/. Skulle vara kul med lite regn och testa bilen under såna förhållanden också. (I och för sig spännande att se vad den klarar i torrt också. 1.12-1.13 borde vara realistiskt med gatdäck.) Får se när det blir Ringenpremiär i år. Har svårt att komma undan jobbet. I och för sig så duger ju banorna i närheten ganska hyfsat tillsvidare, skulle gärna testa en sväng på Sturup också, jag tror att Baguetten skulle prestera riktigt bra på den knixiga och ojämna banan. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Det blev soligt, torrt och varmt i stället. Hollywood ringde. De ville ha tillbaka sina däck, sa dom.. Filmer och fler kommentarer kommer under kvällen. _________________ -- |
||||
Härligt att det jobbas och körs!
Har haft 2 Clio sport tidigare. Sport bilarna byggs i en egen fabrik (liksom BMWs Mbilar?) Liksom Porsches RSar utvecklas av motorsportavdelningen... Kan meddela att jag laddat runt ca 100 varv på ringen med min Megane sedan i Januari och kvaliten är bra. Imorgon är det Renault passion days på ringen och prognosen är bra. ![]() 4 svenska baguetter representerade, nåja 3 och en utlänning som snackar svenska... _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Så: Fungerar en standard Megane Rs med gatdäck bra på en Svensk bana, eller är den bara
ett vapen för Ringen? Nja och nej. Jag får säga att dagens körning blev lite av en besvikelse. Bilen, Meganen, Fattigmans-GTR'en - ja den är fortfarande fantastisk! Med jämna mellanrum står andra bilar, mestadels olika Fordar och BMW:ar, i depån, och alla vätskor verkar koka samtidigt. Går inte ett pass utan att någon står i depån med huven öppen och försöker kyla ner något som bubblar och fräser... Men Meganen, nej jag vet knappt hur man öppnar motorhuven och mycket talar för att jag kommer att fortsätta leva i den ovissheten. Bilen bara går! original bromsar, belägg, vätskor, ja jag är fortfarande imponerad. Nu till det lite mindre imponerande. Utöver fempapp, så har jag inte kört bil med vanliga gatdäck på Svensk bana på säkert tio år. Det var inget kärt återseende, om man säger så. För dagen så var Knutan dessutom ovanligt halkig. Någon skyllde på att det har varit en massa MC-träffar och att banan på något sätt hade blivit halkig efter detta.. Jag vet inte. Dessa stackars MC-åkare får ju alltid skulden för allt elände.. ![]() Med solsken och termometern stadigt över 20-strecket hela dagen, så blev det en för tuff kamp för däcken att klara några längre pass. Körningen blev också väldigt lidande. Gick knappt att gå på någon attack överhuvudtaget - då var däcken körda direkt. Det blev liksom mer att fisåka och försöka flyta med så bra som möjligt. Naturligtvis jäkligt trist i längden. ( och inte klarade jag att behärska mig fullt ut.. ![]() Några videor. Behärskar inga moderna redigeringsverktyg, så det blir några rejält långtråkiga klipp. (Ändå förvånansvärt okej resultat med min kompaktkamera fastklämd mot nackstödet på passagerarstolen) Klippen är i tidsordning, från morgonen till eftermiddagen. Se inte allt. Det är tråkigt och går mestadels oerhört sakta. Men man kan i alla fall se hur körningen blir kaxigare, och kan även se och höra hur däcken lider mer och mer och mer. Innan kameran startas varje klipp, så har jag kört en stund för att (ganska onödigt) värma upp däcken och få l lite lucka i trafiken på banan. (För övrigt flöt det på väldigt bra. Träffarrangören hade placerat in mig i Grupp 1, den för lite oerfarna förare i lite långsammare bilar. Jag misstänker att "Renault Megane" i anmälan inte direkt ger något frikort till den snabbare gruppen. ![]() Klipp 1, morgonpasset. Hade inte riktigt knäckt koden om hur man tar NGK med en Baguette. Vid 2:08 blir det lite stökigt, men jag reder ut det eftersom det går så oerhört långsamt. (Ryggmärgsreaktionerna var inte inställda på att jag nu åker framhjulsdrivet..) Vid 6:21 har ett ekipage med ännu sämre ryggmärgsreaktioner kanat ut i gräset vid Kvällsposten och passet flaggas av. http://www.youtube.com/watch?v=t9JrAlCJ5vk Klipp 2, en kompis! Hittar en M3 E36 (kanske en GT?) som sparringpartner/draghjälp. Våra däck blir varma ungefär samtidigt. Bra för honom men inte lika bra för mig. Han hade slicks.. http://www.youtube.com/watch?v=HzBFNOR1umU Klipp 3, "Baguetten i Hollywood, del 3" Åtta minuters däcksskrik. Ingen action överhuvudtaget. Vid det här laget har jag insett att dagen nog inte kommer att ge något av intresse för eftervärlden.. http://www.youtube.com/watch?v=7aXdmGs-Q9c Klipp 4, Ny kameravinkel. Säger hej till publiken och visar upp mig i dagens mundering. Tänkte väl att jag kunde alltid irritera någon med att köra i overall på trackday. ![]() http://www.youtube.com/watch?v=v2MRy-Ks7Gc Tack till Daniel Ivarsson Racing för en välarrangerad dag igen! I'll be back! Med R-däck! och tack till alla andra trevliga människor som jag träffade under dagen, hoppas att vi ses igen. ![]() _________________ -- |
||||
Fredrik
Snälla, sätt fast kameran i något som inte vibrerar ![]() Har följt diskussionen om originalchassie och plattor och håller med. om de bara gick att ordna sänkningen också med originalchassie så vore väl Adenå Patriks plattor och set-up samt en sänknignssats ge en billigare lösning än KW eller likvärdigt chassie. Jag är helnöjd med KW chassiet. R-däck och KW så kan du ställa vinklar och höjd... Lite dyrare mycket enklare. Du måste se till att komma ner till Ringen en sväng med bilen. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Re:
Tomas, Det är en Renå. Allt vibrerar ![]()
KW-chassit verkar vara dyra tiondelar. Och jag tror fortfarande att bilen kan prestera bra på Ringen med vanliga däck. Svenska banor är ju lite mer av "trafikövningsplats" och då blir det för varmt. Du råkar inte känna till någon bra och billig däckhandlare, förresten? ![]() _________________ -- |
||||
Hej Fredrik,
Tror inte det finns någon relativt tung bil med ok pulver som fungerar med gatdäck på svenska banor. Det är bara å skaffa race fälgar och R däck.. Fungerar det inte, heller om det inte är så kul at köra Franskt, är det bara at komma tbks till PCSR ! Som det ser ut nu får man en 996CUP för c.a. 1,5 Megane CUP pengar. Ok det är väldigt fel tänkt men garanterar at gamla porschen är mer en 2x roligare i original utförande (rolf) Saknar dig och LUX. _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||
Re:
Hehe, om du åker 19" så finns det "riktiga" Cup på lager ![]() Henrik _________________ Henrik Hellman BMW 1M -12 BMW M3 E36 Limo-98 BMW 530D Touring M-sport LCI-07 |
||||
Re:
![]() Klart tanken på en gammal Cup har slagit mig, priserna är ju riktigt överkomliga. Men den kalkylen ramlar ihop när man räknar in dragbil, släp, exta hjul, verktyg, logistik och plats för allt som hänger med när man blir ett raceteam.. Har ju testat detta (på lite lägre nivå) förut - och det krävs nog ytterligare några år för att jag ska glömma hur mycket tid och energi det tog. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Jag säger bara 5års nybilsgaranti ![]() |
||||
Hej Fredrik! (jag med "custommade" lufttrycksmätarn)
Kul att träffas och prata lite skit, sånt är man iaf bra på ![]() ![]() ![]() _________________ Tobias Biörs BMW E36 323i -92 BMW Cup #79: SÅLD!! |
||||
Tack Fredrik för en fantastisk provtur; lika storsint som alltid!
Skitkul bil som skulle må bra av R-däck och fastare chassisättning, det senare för svenska banor i alla fall. Fast allt det där har det skrivits tidigare i tråden. Återigen fantastiskt att man idag kan ta en bil direkt från butiken för rimliga pengar och köra den så aggressivt på bana utan att något kokar. Tack, tack och åter tack! /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Re:
Jag håller på att lösa det problemet nu! Har hittat ett bra och stabilt kamerafäste: ![]() Tyvärr så sitter det fast i en bur, i en helt annan bil. Hmmpfff... Vad händer här? ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Bra observation! ![]() Det kan nog stämma, för den var hemma hos mig och blev "granskad" igår kväll och kördes tillbaka till sin nuvarande hemadress idag... om inget oförutsett inträffar, så hämtar jag på lördag. _________________ -- |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 26920 besök totalt |