Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
V POWER
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9074 totalt)
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
V POWER

Är tydligen 5% etanol sedan 1/6 utan att gå ut med någon info om detta thumbs down Sägs att Statoils 98 är den enda "rena" bensinen numer. Stämmer detta ?

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005

Re: V POWER

Suddarn skrev:
Är tydligen 5% etanol sedan 1/6 utan att gå ut med någon info om detta thumbs down Sägs att Statoils 98 är den enda "rena" bensinen numer. Stämmer detta ?

Ja tyvärr. Reagerade när det stod 98+ på pumpen sist.

Statoil och OKQ8 har dock 98 oktan utan etanolinblandning än så länge (enligt deras produktdatablad), men läser man mellan raderna så lär det väl bli 5% etanol i denna också när E10 bränslet införs.

Finns namninsamling här: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?vi_som_vill_tanka_vpower_uta . . . .

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Synd att det bara går att skriva korta meddelanden på underskriftsidan.

Det jag tänkte skriva var att ni snart går miste med en kund som kör 6000mil om året med bruksbilen och tankar V Power för 10.000:- i månaden under säsong.

Det borde väl kännas lite om jag byter bolag?

Frågan är bara till vad? Preems tallbarrs diesel är jag inte direkt sugen på heller, har sett hur förbrukningen skjuter i höjden av den skiten med.

Va f*n hände med målen att sänka förbrukningen? Min RX-8a snittar över 2L milen nu och nu vet jag varför etanol....

Lika bra att konvertera till ren etanoldrift så man kan få ut nått positivt av det (förutom tankbilen jag måste ha med mig på släp bakom)

Västkusten
Här sen Okt 2007

Dags för ST1 att uppdatera sitt produktsäkerhetsdatablad för V Power.

Den som ligger på sidan är från:

Shell V-Power
Version 1.1
Giltighetsdatum 04.02.2009

Hittas här: http://www-static.shell.com/static/swe/downloads/msds_sakerhetsdatablad_2.zip

Varberg
Här sen Maj 2005

Buffel och båg i vanlig ordning...
Tror de att alla som tankat V-Power gjort det enbart för att sponsra Shell och/eller Ferrari lite extra...?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Hur påverkas oktanhalten då? Den borde väl inte bli lägre med 5% etanol, snarare högre eller? V-Power var väl bara ~99 oktanig bensin eller?

Någon får gärna förklara vad är det som är så negativt med 5% etanol?

Enköping
Här sen Sep 2008

Namndispens
Namndispens

Re:

David Lundin skrev:
Hur påverkas oktanhalten då? Den borde väl inte bli lägre med 5% etanol, snarare högre eller? V-Power var väl bara ~99 oktanig bensin eller?

I makroperspektiv är det tveksamt om etanol verkligen har positiv miljöeffekt jämfört med fossila bränslen. Ur ett personligt perspektiv är det dåligt att köra bil mappad för 99 oktan på etanol. Etanol ökar förbränningen och försämrar körbarheten. Mer info på startsidan till namnlistan.

Skriv på namnlistan http://bit.ly/khw5Wz och joina facebook-gruppen http://on.fb.me/juIc6L

Porsche 911
BMW S1000 RR
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

David Lundin skrev:

Nu är det ju inte bara oktantalet man skall stirra sig blind på.

Energiinnehållet är ändå lägre i etanol, därav går det åt mer soppa.

Det finns ju positiva effekter med att köra på E85 eller ren etanol men inte direkt för mig som kör wankel utan turbo. jobbigt att maxa ut spridare, pump etc för lite lite mer effekt. sen att motorn inte får samma smörjning är ett stort minus.

Falkenberg
Här sen Feb 2005

Etanolen är dessutom aggressiv mot gummi och inte särskilt snäll mot motoroljan heller (därav mycket kortare bytesintervall på rena etanolbilar).
En del påstår också att etanolen är att beskylla för igensotningsproblemen på direktinsprutade bilar.

BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Även Aspen+ innehåller 2-5% etanol, så det dyra alternativet befriar dig inte, men det är väldigt mycket mindre variation än på macken.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fastlane skrev:

Shell V-Power
Version 1.1

Hittas här: http://www-static.shell.com/static/swe/downloads/msds_sakerhetsdatablad_2.zip
http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/Sakerhetsdatablad?open
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/Shell_V_Power_E5/$file/Shell% . . . .
Shell V-Power
Version 1.2
Giltighetsdatum 24.05.2011

http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
Fastlane skrev:

Shell V-Power
Version 1.1

http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/Sakerhetsdatablad?open
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/Shell_V_Power_E5/$file/Shell% . . . .
Shell V-Power
Version 1.2
Giltighetsdatum 24.05.2011

http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open

Vad märkligt jag var ju inne för några timmar sen och såg den gamla =)

Snabbt jobbat av ST1 thumbs up

Värnamo
Här sen Mar 2009

Re:

Då massor av mer eller mindre hårt överladdade bilar kör "ren" E85 har jag svårt att se att sämre smörjning med 5% inblandning skulle vara ett problem. Vad är det man smörjer med bränslet förresten?

Ser inget direkt negativt för egen del. Spridarna klarar att ge lite mer och jag skall mappa bilen inom en snar framtid så då blir det väl en mapp med 5% etanol då, lite mer effekt, lite mer kylning och lite bättre "spikskydd". Missar jag något? Ser fortfarande mest positiva saker...

Ang. bränsle i oljan, alla vi som kör aktivt har väl så täta bytesintervaller att det inte skall påverka något nämnvärt?

Fastlane skrev:

Det finns ju positiva effekter med att köra på E85 eller ren etanol men inte direkt för mig som kör wankel utan turbo. jobbigt att maxa ut spridare, pump etc för lite lite mer effekt. sen att motorn inte får samma smörjning är ett stort minus.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Re:

Ledordet i mitt inlägg är wankel.

En wankel behöver dusha in olja för att smörja, vi blandar även olja direkt i bränslet för ännu mer smörjning. Bensin och olja är ok att blanda, det har gjorts i många år i wankel och motorcross svängen.

Än så länge finns alldeles förlite forskning på hur etanol påverkar smörjningen i en wankel, tills dess kör jag helst utan etanol.

Att en wankel har hög förbrukning redan vet de flesta, alla försämringar är inte direkt kul vid pumpen när cashen ska halas fram.

en Renesismotor slukar fruktansvärda mängder bränsle jämfört med en ottomotor på samma volym, jag har redan märkt av att på min tuffaste mapp börjar spridarna inte klara leverera på toppen på hög växel = inte bra.

David Lundin skrev:
Då massor av mer eller mindre hårt överladdade bilar kör "ren" E85 har jag svårt att se att sämre smörjning med 5% inblandning skulle vara ett problem. Vad är det man smörjer med bränslet förresten?

Ser inget direkt negativt för egen del. Spridarna klarar att ge lite mer och jag skall mappa bilen inom en snar framtid så då blir det väl en mapp med 5% etanol då, lite mer effekt, lite mer kylning och lite bättre "spikskydd". Missar jag något? Ser fortfarande mest positiva saker...

Ang. bränsle i oljan, alla vi som kör aktivt har väl så täta bytesintervaller att det inte skall påverka något nämnvärt?

Fastlane skrev:

Värnamo
Här sen Mar 2009

Aj fan, har ingen koll på Wankelmotorer men det låter ju inte alls skoj om du redan är på gränsen vid toppvarv!

Jag kan även köpa att man inte heller vill ha minsta ökning om man ligger på 2L/milen eller mer...

Men om vi bortser från er galningar som kör oljeblandad tvåtaktsbensin då?

Västkusten
Här sen Okt 2007

Är inte rätt person att svara på ottomotorer men jag gissar (ej fakta) på att när shell gjorde V Powern på Shell raff i GBG hade de stor koll på Kvaliten. Etanol kan nog variera ganska mkt mer beroende på om det är raps, sockerbetor, land osv i kvalite och energiinnehåll. Inte så kul när man mappat tajt för V Power på jämn kvalite.

Sen kan man ju fråga sig varför man nu ska betala mer för nått som ändå faktiskt inte är bättre än BF98? det är själ nog att byta bolag.

och i miljösynpunkt kan det inte vara nån fördel att förbränna ännu mer bränsle, förbrukningen för mig ökar mer än 5% iaf. thumbs down

Värnamo
Här sen Mar 2009

Etanol borde vara lättare att hålla hyffsat jämn kvalitet på tycker jag, det är ju bara sprit. Sånt klarar ju till och med bönner av att tillverka hemma av sådan kvalitet att man till och med kan dricka det!

Folk brukar ju blanda i E85 i soppan för att drastistkt sänka Co värdet på avgaserna för att klara besiktning, så där borde finnas viss positiv inverkan iaf?

Är man nojig över miljön skall man nog inte köra trimmad sportbil ändå, speciellt inte en massa "meningslösa" varv runt en bana... Jag försöker göra mitt på andra håll, men någon miljövänlig hobby har vi definitivt inte.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Nej absolut det vore ju lite dumt kanske att argumentera för miljön när man kör sportbil.

SBF's utrustning mäter lambda, Co & HC halt, de mäter inte utsläppen från etanol, än så länge vet vi inte hur bra/dåligt det är eg.

Jag hade gärna kört på vätgas om jag kunnat, det funkar bra för min motor och är miljövänligt på riktigt.

En bra miljösynpunkt är att man nu slipper leta som en tok efter V Power runt banorna, det kommer spara onödiga mil

Värnamo
Här sen Mar 2009

Ja det kommer ju rentav spara på miljön att inte behöva åka extrarundor för att tanka

Norge
Här sen Aug 2006

varför klaga på 5% etanol? Hvis ni tror shell ALLTID fyller på med ren vpower i sina tankar så tar ni fel. har dom lit lite vpower så fyller dom på med 95 eller 98 I norje så har vi uplevd flera gångar at det inte har varit vpower i pumpen...
har man kjört 5mil för at tanka 95soppa til 15kr (NOK) så blir man

Varberg
Här sen Maj 2005

Man bör egentligen klaga eller vidta andra lämpliga åtgärder vid varje tillfälle man blir utsatt för bluff och lurendrejeri - annars sätts ju detta i system i allt större utsträckning. Man ska väl ändå kunna förvänta sig att få vad man vill ha och betalar för?

Dessutom är det egentligen totalt irrelevant om ändringen är bra, dålig eller saknar betydelse för vissa eller samtliga kunder. Poängen är att man LURAR folk genom att i hemlighet sälja en annan produkt, dessutom till fel pris.

Detta är inte ens ok om produkten i sig skulle vara helt identisk. Säg t ex att du vill köpa från en tillverkare som ger en viss procent till välgörenhet, men du får en identisk produkt från en annan tillverkare, och de där procenten går i någon annans ficka istället. Du har fortfarande blivit lurad, eller hur?

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Allmänt banåkaforum
V POWER
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (9074 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande