| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
HJÄLM ??
|
3793 besök totalt |
|
HJÄLM ??
Hjälm i täkt bil nu är viktkravet borta o bara FIA krav ? (hittar inget på SBF) _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Re: HJÄLM ??
Vad är det du vill veta?
|
||||
|
Hjälm
Som jag skrev hur lyder det nya kravet i rån SBF kör vi efter FIA nu ? Ringer förbundet i morgon, frågade våra tekniker på RHK men dom var osäkra på det... _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Du får åka med FIA och SNELL hjälmar, ECE 22.05 hjälmen är numera enbart tillåten i Folkrace och ev Drifting. Men vilken variant av dessa hjälmar beror på vad du kör för klass/serie, jag känner inte dig och har tämligen svårt med tankeläsning så exakt vad ditt reglemente säger kan jag inte uttala mig om.
|
||||
|
Re: HJÄLM ??
) hur man hittar reglementen på SBF.se?
SBF.se -> Racing -> Regler -> TR-1 "Tekniska Regler RA, RC & RY" http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Sista sidorna. Du får köra med nästan alla beteckningar (förutom just ECE 22.05 som brinner som facklor) max 1400g i täckt bil i år. Men kolla på införandet för HNRS, som är 2012 eller 2013 beroende på klass. Kör du med HNRS så gäller FIAmärkningen (dvs inga vikter eller andra nationella hittepå). Jag har inte sett nåt officiellt meddelande efter detta reglementes sista justeringsdatum. |
||||
|
Tack Niklas ! Du får komma in på studie besök i mitt garage i sommar när du hälsar på min granne .
_________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
|
Är väl lika bra att köpa mössa med knappar för nackens bevarande om man ska köpa ny mössa nu.
Har lite blandade känslor inför HNRS eller vad det ska kallas för stunden. Kan ju inte förneka dess förträfflighet vid en rejäl frontvisit i armcon, men för oss hobbyracers med ganska långsamtgående fordon, är det rätt prio? Visserligen kan någon politiskt korrekt leverantör av dylik utrustning med rätta hävda att ökad säkerhet inte har något pristak. Må så vara, men verkligheten för oss hobbyracers säger ofta något annat. Är man inne på att minimera skaderisken finns ju alltid möjlighet att införa obligatorisk fartbegraänsare vid 80 km/h. En annan väg ar ju at göra racing och rally så dyrt att vi hobbyracers inte har råd att leka längre. Då slipper ju bilsporten den tråkiga statistiken, den hamnar ju hos Transportstyrelsen och Trafiverket istället. Kanske dit vi är på väg? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
En sak som det ännu inte pratas så högt om (än iaf.) men som finns att hitta på FIA's hemsida om man letar lite är att BSI godkända hjälmar bara är godkända till 2013.. (för FIA tävlingar hur det blir med SBF vet man ju inte) Dock borde det inte vara ok med hans-skydd och en sådan hjälm efter 2013 iom. att de inte är FIA godkända längre..
Exempel på sådana hjälmar är peltor G78 + Sparco pro jet. Det finns även lite om att Snell godkända hjälmar har 10 år på godkännandet. Detta gör då att en Snell 2005 godkänd hjälm är ok till och med 2015 och en Snell 2010 godkänd till och med 2020. Kan vara bra att veta när man köper ny hjälm som man tänkt tävla med. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
|
Re:
Att FIA skulle göra 8858-2002 invalid och bara tillåta 8858-2010 redan 2013 ser jag som mycket osannolikt. 2013 så är det FIA 8858-2002 eller FIA 8858-2010 som gäller för samtliga racingklasser i Sverige som jag fattat det. Och inom Historisk Racing redan 2012 (som det står idag). Lokal Tävling och Träning står det inget om... Sen klassar säkert Snell+HNRS in på nåt vis det också (det har jag inte koll på), men när HNRS är ett krav så blir det ju mindre intressant att titta på hjälmar utan. Det verkar iaf som SBFs Natinella jox tar slut när HNRS blir ett krav. |
||||
|
Det är helt korrekt att BSI hjälmar är på väg ut ur FIA-listan.
Det som man också bör ha koll på är att det numera är olika godkännanden för HANS-fästen och HANS-kragar. Har du en nyare krage måste du ha nyare Fästen och Tethers, godkännande numren är in bakåtkompatibla. FIA/HANS-soppan fortsätter och förvärras. SNELL-hjälmar är ok på FIA-listan och dessutom får du montera HANS och HNRS-fästen själv på dessa hjälmar. |
||||
|
Re:
Stämmer det som Niklas skriver ovan att om hjälmen har hans-fästen från leverantören så gäller fia 8858-2002 och inte BSI märkningen? Så att min sparco-hjälm (+Peltors G78) kommer vara ok ihop med hans även efter 2013 eller är det som jag misstänker att FIA märkningen enbart gäller hans-ankaret? Så om jag köper ett Hans-skydd till min Sparco pro jet (BSI och FIA 8858-2002) så måste jag se till att få ett gammalt hans-skydd med 8858-2002 märkning? Eller köpa ny hjälm och hans? Vore ju dumt att köpa ett äldre hans-skydd och sen bli tvungen att köpa ny hjälm och hans-skydd något år senare.. Lite skrämmande djungel även i FIA's regler inte bara SBF som ställer till det.. _________________ Kristian Björk-Timm Pontiac Trans am -91 Team 24 i msls (Opel Ascona) Vinnare klass 5 MSLS 2011/2012 |
||||
|
Re:
Kan man sen använda Snell och kanske även SFI därutöver så är ju inte det fel, men då är ju det en parallell oberoende väg (som har egna bedömningar och nivåer som SBF slipper hitta på själva). om FIA får för sig att plocka bort hjälmar från Technical List No 41 så får man väl hantera det då. http://www.fia.com/sport/Regulations Men visst, min SP3 har ju bara motsvarande Snell2000 (den finns med den märkningen också), så den är ju klart svagare än en hjälm som klarar FIA2010/SA2010 (Massas nick av fjädern brukar tas upp som exempel). Men tills FIA plockar bort den så tänker jag köra med den. |
||||
|
Här ser ni hur kompatibilitets tabellen ser ut...å tyvärr kommer det att bli värre snart...
|
||||
|
Re:
Att 8858-2002 (hjälmfäste+rem+HANS) och 8858-2010 (Hjälm+rem+FHR) inte har några interna kompatiblitetsproblem (och därför inte finns med i matisen) är väl inte så konstigt?
|
||||
|
Re:
Niklas, jag saknar inga kombinationer, jag har full koll. Men jag tycker däremot det är bra om förare är medvetna om att det finns ev frågeställningar hos tech när man besiktar hjälm/HANS inför en tävling. Inte ens våra mest rutinerade racingrävar är medvetna om detta...Appendix L är det inte så många som läser.
|
||||
|
Re:
Men visst kan det blir lite bekymmer när man vill använda sin favorithjälm med rätt dekor till den nya kragen men så funkar det inte med fästena (och detta upptäcks precis innan lineup naturligtvis)... Jag får tex med min hjälm (8858-2002) inte använda en FHR 8858-2010 om inte fästena är "kompatibla". Byter jag remmar+öglor till den äldre typen så är det ok (tror jag, men det står ett No som jag inte förstår). |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
HJÄLM ??
|
3793 besök totalt |