Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18694 besök totalt |
Ferrari 308 qv <84 får du för 350k. MC-bilsport-försäkring 6,5k/år
260 pållar. Ca. 1260 kg. Rörram, dubbla triangellängar runt om, justerbara koni, skottsäker mittmotor. och det bästa, No fucking aids. Med moderna däck går den ungefär jämt med en Boxter, lite beroende på pilot och guts eftersom du kör utan "skyddsnät". _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||||
så det smartaste är alltså att köpa en 993 som har gått ca 10-12.000mil så är ju redan koppling o såna saker bytt..förhoppningsvis
|
||||||||
vet inte om man kan tala om "smart" här i sammanhangen - men det går inte att undkomma att en 993 har precis allt jag vill ha och lite till ![]() ![]() om du börjar leta beggat: koppling och chassi smäller högt. Aftermarketchassi typ PSS-9 (Bilstein) är nog bland det mest optimala (dock säkert jella svårt att hitta bara för det...) lycka till! ![]() |
||||||||
Hmm, hade jag varit i det läget hade jag nog satsat hälften av stålarna på att flytta hemifrån, inte så fett att ta hem tjejen till morsan, du får fortfarande en shysst kärra för 200 K.
Mvh/ Jim PS. Inte menat som en "pekpinne" jag är bara lite oförstående till ditt val, bilar är kul men långt ifrån allt. DS. ![]() _________________ Jimmy Pedersen |
||||||||
ÄH..man får ju hitta en tjej som bor själv o vara hos henne..bilar är livet ![]() |
||||||||
|
||||||||
Haha, så sant så sant, jag önskar jag kunde sluta bry mig om liknande "småproblem" ibland. ![]() Eftersom jag är partisk i frågan så säger jag såklart Porsche 968, min har kostat runt 230 K och fungerar som en utmärkt kompromiss. Jag ville ha snygg och kul gatbil i fint skick men som dessutom klarar av att prestera riktigt bra på banmöten. Tycker helt klart att 968 lyckas med alltihopa och ger mig mest glädje för pengarna i denna prisklass. Använder själv inte min mer än som leksak/entusiastbil men menar att den är tillräckligt komfortabel och välbyggd för att fungera även som bruksbil om man önskar. Hursomhelst önskar jag Dig lycka till oavsett vad du väljer !! ![]() Mvh/ Jim _________________ Jimmy Pedersen |
||||||||
"Alla" verkar köra Porsche här, och du vill ju inte vara en Svensson. Och dessutom: riktiga sportbilar görs i Italien. Alltså köper du en Ferrari 328 eller 348.
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||||||
vad är det mina ögon ser? boxter/boxter S är verkligen ingen racing bil. har aldrig varit kommer aldrig bli. dessutom så går motorerna sönder hela tiden på skiten också. övertryck i vevhuset, ringer det någon klocka? men en 993 är en riktigt porsche det, väldigt fina bilar!
_________________ Jonatan Hertzberg |
||||||||
Ringer inte många klockor här...visst, de första bilarna (typ första året, om man ska vara krass) som rullade av bandet hade en del problem med att cylinderfodren släppte, men innehavarna av dessa bilar fick i de flesta fall sina motorer utbytta utan problem eller kostnader från Porsche. Att packningen (Rear Main Seal) läckt en del på tidiga Boxsters är heller ingen hemlighet, men likaväl där så är det åtgärdat i 99% av fallen. Bortsett från ovanstående problem, som alltså är åtgärdade/fixade/kontrollerade/what-have-you i princip alla fall, så får du gärna förklara varför en av de mest prisvärda Porschar som tillverkats skulle vara en "icke-racing" bil. En medelmåttig förare - skulle jag vilja hävda - kör i princip alltid snabbare med en Boxster S än en 993 C2 på bana pga den överlägsna balansen.... ![]() Du får gärna vara aningen mer nyanserad innan du yttrar dig om saker du uppenbarligen inte har ett helhetsbegrepp om. ![]() _________________ ![]() |
||||||||
Jaha så sent som i förra veckan rev jag en -02 boxter som hade övertryck i vevhuset. Okej boxter S är bättre men det är ett faktum att porsche inte är lika bra längre som dom var innan. 996 och Boxter är inte alls i samma kvalite som 993 och 964. Sen att en boxter S skulle gå fortare på bana än en 993 det får du nog visa mig innan jag ska tro dig. Jag har själv kört båda på bana och boxter är ingen racing maskin! _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||||
Skit bakom spakarna? ![]()
Påstår du att det är extremt ovanligt att 993/964 läcker olja exempelvis? Alla biltyper har ju självklart potentiellt svaga länkar. Huruvida kvaliteten på längre sikt har blivit sämre iom 986/996 tror jag är lite för tidigt att svara på. Det viktigaste att veta anser iaf jag är att det är sällan som Porsche själva inte tar på sig en stor del av (om inte hela) kostnaden vid byte av bevisligen för vekt dimensionerade delar (inom rimliga gränser).
Du får nog bättre definiera "racingmaskin" - såvitt jag förstod av trådskaparen så är det inte en renodlad banbil han är ute efter, utan en bra sportbil. Boxster S är de facto i de flesta lägen i praktiken minst likvärdig med 996. Jag citerar AMS jämförelse mellan 986S/996T: http://www.automotorsport.se/biltester/biltest.asp?url=2002/0221/022105.html&carId=47 "Boxster S är körmaskinen bland Porschar. Mittmotorn ger en chassirespons som lämnar 911 på efterkälken!" "Mittmotorn ger en neutralitet och justerbarhet även på gränsen för greppet som är vida överlägsen 911. Inte nog med det, även för att vara en mittmotorbil är den fantastisk." "Det är inget snack om saken. Boxster S är den effektivaste sportbilen av de två." Det enda man kan göra, för att försäkra sig om att man väljer rätt innan man köper sin bil är ju dock givetvis att provköra alla de modeller man är intresserad av och överväga vad som känns bäst, totalt sett. _________________ ![]() |
||||||||
...och i en Impreza så har man sportigt kul året om, den är praktisk, slitstark och jäkligt kul att köra.
En lätt masserad sådan på riktiga däck går fortare än man tror när det svänger - inte är de dyra heller varesig i inköp eller reservdelar. Den har en stor nackdel dock - växellådan, pillar man på vridet så man går över 400 Nm, då lever den på lånad tid, och räkna med 30'+ för att få ordning på det. Men nu är det ju inte "kosher" med en japansk bil här antar jag... ![]() /J - 1,23,69 med iskalla R-däck på "The Challenge" ![]() |
||||||||
Det där har bekräftats av en god vän som har testat många GT/sportbilar så AMS är inte helt ute å cyklar. Jag har själv inte kört någon Boxter men väl 964-996. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||||||
Det är väl ingen som rekomenderat symaskinen boxter (även om den är helt okej jämfört med mycket annat, typ slk etc.). Däremot är Boxster S en helt annan grej. Att sätta Boxster och Boxster S i samma fack är ju att vara ute och snurra. Problemen med "oökta" torrsump på tidiga 996or och boxsters är ju löst till större delen, okej det kan aldrig bli som en riktig torrsump men jämfört med alla våtsumpar där ute...... Att sedan 993:an är snabbare än Boxster S är också en hel del snack, visst är den snabbare (lite) precis som bägge bilar kommer från fabrik mätt i sekunder, men för förarupplevelsen så är skillnaden obefintlig, möjligtvis går det snabbare med boxstern för en oerfren förare. Racejärn blir inte någon av bilarna utan rätt mycket moddande. Och om man ändå räknar moddade bilar så får du gärna tala om för mig att Jaan Tollis Boxster inte är en riktig racerbil..... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Tjej kompis har blivit aningen inspirerad av mitt bil innehav och tänkte skaffa ngnt skoj.
Nu är det Boxster S som gäller, jag har aldrig kört en sån tidigare o hakade på för en provtur. otroligt skoj, fint chassi, skoj ljud. Gav en viss pulsökning :-) Underskattad kärra och en vettig kompromiss mellan brux och bus. /Anders |
||||||||
Självklart kan en 993 eller 964 också läcka olja men jag har då aldrig hört talas om att det är pga övertryck i vevhuset. Du kan inte mena att det är lika vanligt att dom byter motorer på en 993 som dom gör på en boxter? *edit* har du själv jämfört en boxter S och en 911 på bana? och ifall boxter S nu skulle vara en bättre sportbil varför tävlas det då med 911? *edit* _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||||
Jag kan inte uttala mig om det är värt prisskillnaden, beror på användningsområdet och privatekonomi.
om man skaffar Boxster för att glida runt på stan så funkar en 2.5/2.7a. Min kompis hade samma fundering, testade båda och letar nu S. Hon gillade klippet i motorn och tyckte att det var rappare. Kul med tjejer som gasar :-) Visst, högre inköpspris men oxå ett högre restvärde och mer "lättsåld". Provturen i en S fick min 968a att kännas övergödd, men jag får plats med fjällpackning för två personer, det funkar ej med Boxster. Alltid får man kompromissa :-( |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18694 besök totalt |