Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är det här för anordning?
2326 besök totalt
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Trådstartare

Satt och kollade ikapp på lite Youtube prenumerationer (semester trots allt) när jag kom till detta: http://www.youtube.com/watch?v=0__AmvohIgk&feature=player_detailpa . . . .

Vad sjutton är det för anordning? Ser ut som en enormt lättillgänglig kill switch, men varför går den bak till buren? Får inte riktigt ihop vad meningen är med allt.

Några mer insatta racemänniskor som kan förklara?

Trosa
Här sen Sep 2005

vet inte om du länkade till rätt film?
jag såg i alla fall inte nåt du beskrev

killswitch som går till buren skulle kunna vara en switsch som sätter brandsläckaren igång. men som sagt så har jag inte sett det du beskrev (dock bara scrollat igenom den 6:45min långa film)

Värnamo
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Youtubes funktion för att länka till en viss tid i filmen verkar funka sådär, ibland hoppar den till rätt ställe och ibland inte. Det är vid 6:05 i filmen...

Fixhult
Här sen Apr 2004

Menar du mittnätet, eller slangen till dryck (alt coolshirt)?
Den gula stroppen är för att lossa mittnätet.

David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Ja nätet eller vad det är, jag förstår inte vad det skyddar emot eller fyller för funktion?

Halmstad
Här sen Okt 2004

ifall du smället så ska det fånga upp eventuella saker som kan komma flygande..
typ backspeglar, delar av kofångare, bävrar och andra djur

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Hmm, ok, tänkte att det skall väl inte finnas något som kan lossna och flyga runt inne i kupén på en racebil, men det är klart smäller det RIKTIGT ordentligt kan de ju komma lite diverse flygande antar jag.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Nätet är till för att hålla föraren (och dess delar) i sin halva av utrymmet när det smäller ordentligt. Tänk på att detta är i NASCARland (där de har mer erfarenhet av smällar med riktigt höga G).

Det är som fönsternätet fast på andra sidan av föraren.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

En otroligt bra och enkel lösning som räddat många från att slå sig fördärvade vid sido-krascher.

Niklas Falk skrev:
Nätet är till för att hålla föraren (och dess delar) i sin halva av utrymmet när det smäller ordentligt. Tänk på att detta är i NASCARland (där de har mer erfarenhet av smällar med riktigt höga G).

Det är som fönsternätet fast på andra sidan av föraren.

www.simpson-europe.com
Citera
swahngbg
Göteborg
Här sen Nov 2004

Jag läste i någon stol tråd att, ett stöd för stolen bakifrån verkligen var att föredra. Om bilen dansar runt och kraschar med baken först, då enbart stolen i regel inte alltid klarar detta så bra.
Men med detta nät så får man ju även stöd "baklänges". thumbs up

Ricky Bobby!...
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Helt rätt...men tyvärr har FIA inte insett det som man lärt sig i USA för MÅNGA år sedan. Den senaste utvecklingen inom FIA innebär lyckligtvis att man tillåter stöd bakom stolen och att bältena får fästas i en bältessträva direkt bakom stolen. Dessa nya insikter kommer nog dock inte SBF/svenskar tillgodo förrän om några år tyvärr...

swahngbg skrev:
Jag läste i någon stol tråd att, ett stöd för stolen bakifrån verkligen var att föredra. Om bilen dansar runt och kraschar med baken först, då enbart stolen i regel inte alltid klarar detta så bra.
Men med detta nät så får man ju även stöd "baklänges". thumbs up

www.simpson-europe.com
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Det är rätt "intressant" att se skillnaden mellan Amerikansk och Europeisk säkerhetsfilosofi och tänkande.
Jan verkar vara odelat imponerad av den Amerikanska filosofin hans leverantör/huvudman har bevisligen lyckats bra med internmarknadsföringen Själv förvånas jag över att jänkarna nästan är mainska på vissa områden (undrar om det har med deras skadeståndsjuridik att göra?) medan man är 50 år efter på andra närliggande områden. Personlig säkerhetsutrusnting verkar man vara i framkant på, om man ska lita på vad Jan säger. Säkerheten i bilarna är inte dålig, men delar av tänkandet påminner om Svenskt 50-tal.
Har inte tävlat i staterna, men många av deras banor verkar ha en rent katostrofal säkerhet, medan andra verkar extremt säkra. Men den amerikanska filosofin att en betongmur är säkrare än en avåkningszon har jag synnerligen svårt att köpa. Undrar om det inte är pga jänkarnas förtjusning i betongmurar som en del säkerhetssystem för förare och i bilarna är utvecklade in absurdum. Det Europeiska säkerhetstänkandet bygger oftast på en helhetssyn, där hela miljön och förloppet tas med i kalkylen. Har sett dessa skillnader i säkerhetsfilosoi även på helt andra områden än bilsporten. Tärs inte vara så kategorisk som Jan, men man börjar ju fundera, inte bara över FIA märkliga inställning.

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Hahahaaa Bosse L, riktigt så är det kanske inte, men det ligger en del i det du skriver. Vi har både SFI, SNELL och FIA-produkter i vårt sortiment. Mina iaktagelser har dock entydigt varit att FIA har en märklig syn på många saker och att man gärna löser problematiken baklänges och med teorier som ingen annan delar.

Många av olikheterna börjar dock bli likheter, FIA tillåter bältessträvor i rätt höjd i nya chassin, den nya FIA-stolarna är byggda för att bältesvinklar ska bli optimala för alla förare oavsett rygglängd. I de kommande regelböckerna verkar det som man äntligen börjar följa bältestillverkarnas installationsanvisningar etc. När det gäller Head and Neck Devices har man äntligen godkänt det enda skydd som fungerar vid sidosmällar. De 15 år gamla HANS-skydden fungerar bara vid direkta frontsmällar...det är därför dom numera av FIA är omdöpta till just FHR (Frontal Head Restraint)

När det gäller avåkningszoner så jobbar FIA på en hel del bra lösningar, men som ofta fungerar det inte så bra i praktiken...vilket vi sett många exempel på i sommar. Bilarna utvecklas fortare än vad FIA:s organisation hinner rulla tummarna. Å det är ett problem som dom själva tog upp i vintras under IMIS i Indianapolis.

Det enda jag inte gillar är organisationer som säger sig jobba för medlemmarnas skull men i verkligheter sitter på höga hästar och övervägande bevakar sin egen position i organisationen. Å när det gäller det har jag sett betydligt mer av sånt beteende bland FIA och SBF-folk än vad jag sett bland SNELL, SFI, NASCAR, CART-människor.

Som en fotnot kan jag dock meddela att jag ska till FIA i Geneve för ett Round Table-möte om framtida utveckling och tester av just personlig säkerhetsutrustning om två veckor. Även stora FIA har öron och ögon, och börjar faktiskt kommunicera med oss som har den riktiga kontakten med de som tävlar. Jag känner faktiskt en hel del riktigt bra människor som jobbar åt FIA :-)

www.simpson-europe.com
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Att FIA har en del högst märkliga skrivbortsingenjörer på mer än ett område håller jag mer än gärna med om.
Men visst finns det, som du också noterat, de som har en helt annan och positivare syn på kompetensen utan för de parisiska lokalerna.
Beträffande skillnaderna i synsett på hur man fångar upp en racerbil på avvägar undrar jag om den amerikanska filosofin är så värst mycket mer framgågnsrik, mätt i personskador? Har ingen statistik, men nog tycker jag man läser lite oftare om att det hänt därborta. FIA har också en hel del att utveckal där och ibland undrar man hur man tänkte dör också, om man nu tänkte. Men som sagt skillnaderna mellan kontinenterna märks.
intressant det du nämner om burkosntruktionerna. Där tycker jag både FIA och Jänkarna blandar en del äpplen och päron. Men jänkarna har sin lösning på det problemet också; mer rör och grövre rör. Inte nödvändigtvis alltid maximalt genomtänkt, men alltid mera.... Insikten om att ökad vikt i sig är ett problem när sudden impact inträffar verkar inte alltid finns over there.
Sedan vill jag avsluta med att ge dig en eloge för ditt engagemang att diskutera dessa viktiga och intressanta säkerhetsfrågor i forumet thumbs up Även om jag som du märkt inte alltid håller med i detalj, så lär man sig massor av läsa och deltai diskussionen.

Citera
Allmänt banåkaforum
2326 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande