Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1147 besök totalt |
Klackar på vevstakarna
Jag har läst i gamla trådar om klackarna på vevstakarna. Vad jag kan se är dessa till för att utgöra gods som man kan slipa av för att balansera stakarna. Kan man då inte också minimera dessa klackar till ett minimum? Eller fyller klackarna någon annan funktion? _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Re: Klackar på vevstakarna
I en del motorkonstruktioner används klackarna till att kasta upp olja... Vad är det för motor du håller på med? _________________ /Kristian Elisson |
||
Re: Klackar på vevstakarna
Klackarna har diskuterats en hel del på forumet. Kommer inte i håg vilken tråd bara. Dom är därför att man ska kunna balansera dom. Slipar man bort dom bör man ta balanseringsmässiga hänsyn på samma gång. Vidare håller dom sig inte runda i storänden om det är mycket material som tas bort. Varför vill du ta bort dom, lättning? Klackarna kan sitta på olika ställen på stakarna, var sitter dom på dina. För änden på lilländen eller på sidan? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tack för svaret. Jag läste först i de tidigare trådarna, men hittade inget exakt svar.
Det sitter en klack på överfallet vid storändan och en vid sidan av kolvbultshålet. Min tanke är att framförallt lätta klacken vid kolvbulten för att minska den fram och återgående massan. Klacken vid överfallet har ju marginell inverkan på rotationströgheten och masskraftsbelastningen av motorn. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Vad gäller motbalanseringen av vevaxeln (på en V-8) så räknar man halva liländen med kolv, bult, ringar, och några G olja. Men hela storändsvikten. Jag ser inga problem med att ta bort lilländsklacken helt. Men lämna så mycket kvar som behövs för den lättaste lilländen. Mitt råd är även att balansera stakarne helt för sig själva och inte kompensera kolvvikten. Vad är det för motor? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Motorn är en 1,7 liters 4-cyl boxer, Alfa Romeo.
ok, då satsar jag på att ta bort lillklacken helt. Jag tänkte också försöka lätta kolvbulten lite genom att kona ur den från sidorna. Är det bäst att låta kolvarna vara? Eller går det att lätta dem på något bra sätt utan att riskera haveri? _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Den gamla tråden dök upp nu igen. Kolla tråden vikjusteravevstakar en bit ner. Är kolvbultarna utan koning nu? Det krävs en rätt lång koning för att få bort marterial. Annars är koning inte fel. Frågan är om man inte ska köpa färdig konade lättviktskolvbultar. Det går att lätta kolvarna. ofta genom att runda av hörnor runt kolvbultsmaterialet. Ibland är domerna frästa med vassa kanter som följd. Sådant rundas av, det är bra ur värmesynpunkt. Ligger stiftet nära domen kan man slipa ur ett Sk "fireslot", som bättrar på flamspridningen. Åtgärder som både lättar och bättrar på funktionen. Visserligen sänks kompressionen, men det kompenseras med bättre funktion. Är det mycket som tas bort så "riktar" man toppen nån tiondel. Vad är det för borr och slag samt vad väger kolven? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1147 besök totalt |