Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4777 besök totalt |
Jo, jag minns... Och jag suktar fortfarande efter en Stratos. ![]() ![]() Vet du (eller någon annan) om bilen fortfarande finns kvar i landet (antalet Stratos i Sverige lär väl gå att räkna på vänsterhandens lillfingrar)? Byggde de inte en replika på den bilen också? Vart tog den vägen? Blev den öht klar? och när ska jag sluta ställa en massa jobbiga frågor? ![]() Fö så har jag under sommaren åkt omkring och irriterat mig på en massa oväsen från bagageutrymmet i M3:an. Det har visat sig vara en hjälm som slår mot tanken... ![]() ![]() _________________ Anders Dauner |
||||
Jag jagade ikapp en 993 RS och körde om den på en av våra klubbträffar, träffen innan körde den 8:or runt mig så jag tycker din historia ovan inte säger ngt. När jag kör på Ringen kör jag dagligen om 996 GT3or och Turbos likväl som 993 och 964 RS:ar och ibland blir jag omkörd av dessa bilar. Det händer tom att jag blir av en viss ring-mini. Jag tycker inte ovanstående säger ett skit om hur fort ngn kan köra med en bil så vida man inte kör fortare än banrekordet med en sån bil. |
||||
Det säger iaf att Porscheföraren körde fortare än de flesta Ferrariförarna men säger det egentligen ngt av värde? Som när vi var på Fordträffen i sommras, kan man egentligen dra några andra slutsatser av att vi körde snabbare än alla andra inkl. Porschar och Lotusar? |
||||
Eller att Porscheföraren var en förare av Guds nåde eller att Porsche är bra och Ferrari skit eller att Ferrariförare i allmänhet inte kan köra, eller ngt helt annat. |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Det var den nordiska varianren som var på besök.
Håkan Karlsson, som jag refererade till åkte på 1,07,5 i racet i en bil byggd för PCSR, dvs 4kg/hk och Pirelli R-däck (vad för version de nu åkte på förra året). Det placerar honom mitt i Competizione-klassen hos Ferrarigänget, där alla åker på slicks (vilket ju borde göra en del på bilar runt 1100kg). Men visst, helt riktigt blir ju aldrig en sån här jämförelse. Men jag vidhålller fortfarande att det är väldigt sällan jag ser en riktigt snabbt körd Ferrari på banan. Förhoppningsvis beror det på att föraren har insett sin begränsning redan innan något händer. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Många av förarna saknade kanske erfarenhet av banan då? Självklart borde en bil med slicks vara snabbare med likvärdig förare och jag håller med om att man väldigt sällan ser en Ferrari köras snabbt runt en bana men om man hårrdrar det så körs även flertalet Porschar (och de andra bilmärkena också) runt i rätt maklig takt men det finns betydligt fler av dem och följdaktligen fler snabba förare också. |
||||
Nja, danskarna, som var i majoritet, verkade ha varit ute i svängen en del. De har ju inte så långt till en del stora race på kontinenten.
och det är väldigt sant att en del Porschar, M-bilar och annat potent går det hemska glassätarbil-ödet till mötes. Fast jag skall inte klaga, desto fler fina beg-bilar blir ju över till mig ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Den var ju fin o titta på! Men ännu roligare att få höra den yla lite i banan!! ![]() _________________ ![]() |
||||
Vid Scuderia Hanseats höstkurs på Ringen 2002 deltog ett 40-tal Svenskar.
Ingen Svensk åkte M3-a, Audi eller ens Volvo... Däremot en Saab 9-5, en gammal 02-a, en Mercedes, ett tiotal Ferrari och resten Porschar, som kördes allt mellan sakta och jättefort. Hade själv nöjet att åka ett varv runt banan i en 360 Modena Challenge med en av de Svenska deltagarna och det var en jäkligt trevlig resa. ![]() Eftersom de flesta av oss här på forumet inte har råd med en Ferrari tror jag att vi fokuserar för mycket på de förarnas eventuella tillkortakommanden på banorna. Jag har väl själv aldrig haft roligare på bana än när jag kört om Ferraris. ![]() man i nästa kurva kan bli omkörd av en Passat eller en Mini - men det glömmer man minsann snabbt.... Det känns finare att åka på gränsen i en gammal skorv än att åka med marginal i en Ferrari... Typiskt svenskt, va? Jag tycker det är kul med alla personligheter på banan. De Ferrariåkare jag träffat är lika måna som alla andra att ha kul, lära sig att köra och ta bilen till gränsen. Sen utgår alla från sina egna förutsättningar. Alla har ju inte racing i blodet... Tjing /F _________________ -- |
||||
Jag träffar Porschar på alla möjliga träffar. Jämt. Det är skitskoj! Men jag träffar aldrig Ferraris. Det tycker jag är jättesynd! För jag vill ha alla möjliga häftiga bilar att se och lyssna på!
Jag ser fram mot sommarn när jag ska få se Särås Integrale, Cooper S, kanske en M3 CSL, Abarthen hoppeligen, hoppas på någon banpotent gat-Saab, Lotusar förstås osv osv osv... ja, massa andra bilar ska bli kul! Men jag vill också se några skoj Ferrarisar!! Men det händer ju i princip aldrig ![]() _________________ ![]() |
||||
De va han ja, hade köpt bilen veckan innan så han kände sig väl inte mogen att ge sig ut på banan än, plus att orginaldäcken från 88 sitter på fortfarande, försig har bilen stått i vaccumtält sen den va ny men tror inte riktigt på dom sulorna ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4777 besök totalt |