Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var är alla Ferrarirattare?
<<   1, 2
4777 besök totalt
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

P.P. skrev:
Kul att se var också den ilsket gröna Lancia Stratos (var med i Autombil för an massa år sen om ni kommer ihåg)

Jo, jag minns... Och jag suktar fortfarande efter en Stratos. Det är nog bara F40:n som väcker större "ha-begär" hos mig (och kanske en M1 eller McLaren F1...).

Vet du (eller någon annan) om bilen fortfarande finns kvar i landet (antalet Stratos i Sverige lär väl gå att räkna på vänsterhandens lillfingrar)? Byggde de inte en replika på den bilen också? Vart tog den vägen? Blev den öht klar? och när ska jag sluta ställa en massa jobbiga frågor?

Fö så har jag under sommaren åkt omkring och irriterat mig på en massa oväsen från bagageutrymmet i M3:an. Det har visat sig vara en hjälm som slår mot tanken... Hjälm-fack i dörrarna åt folket!!!

Stockholm
Här sen Nov 2002

P.P. skrev:
Fast å andra sidan vet jag en kille som fick träna med Ferrari challenge på Knutstorp i somrad med sin 993RS. Alla utom två fick pisk, och då åkte ändå en hel del på slicks. De var inte nöjda...

PS: Det var en 993RS Daytonan slogs emot. Rätt jämnt rakt fram, men den var chanslös i kurvorna. Förståeligt i.o.f.s, med tanke på åldersskillnaden.

Jag jagade ikapp en 993 RS och körde om den på en av våra klubbträffar, träffen innan körde den 8:or runt mig så jag tycker din historia ovan inte säger ngt.

När jag kör på Ringen kör jag dagligen om 996 GT3or och Turbos likväl som 993 och 964 RS:ar och ibland blir jag omkörd av dessa bilar. Det händer tom att jag blir av en viss ring-mini.

Jag tycker inte ovanstående säger ett skit om hur fort ngn kan köra med en bil så vida man inte kör fortare än banrekordet med en sån bil.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det säger inte så mycket om hur fort Porscheföraren körde... men det säger väl ändå en del om hur "fort" Ferrariförarna körde?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Det säger inte så mycket om hur fort Porscheföraren körde... men det säger väl ändå en del om hur "fort" Ferrariförarna körde?

Det säger iaf att Porscheföraren körde fortare än de flesta Ferrariförarna men säger det egentligen ngt av värde?

Som när vi var på Fordträffen i sommras, kan man egentligen dra några andra slutsatser av att vi körde snabbare än alla andra inkl. Porschar och Lotusar?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Att de flesta Ferrariförarna inte körde så fort på sin träning till Ferrari Challenge. Varken mer eller mindre

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Att de flesta Ferrariförarna inte körde så fort på sin träning till Ferrari Challenge. Varken mer eller mindre

Eller att Porscheföraren var en förare av Guds nåde eller att Porsche är bra och Ferrari skit eller att Ferrariförare i allmänhet inte kan köra, eller ngt helt annat.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Eller att Porscheföraren var en förare av Guds nåde eller att Porsche är bra och Ferrari skit eller att Ferrariförare i allmänhet inte kan köra, eller ngt helt annat.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Är inte Ferrai Challenge än internationell serie?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Det var den nordiska varianren som var på besök.

Håkan Karlsson, som jag refererade till åkte på 1,07,5 i racet i en bil byggd för PCSR, dvs 4kg/hk och Pirelli R-däck (vad för version de nu åkte på förra året). Det placerar honom mitt i Competizione-klassen hos Ferrarigänget, där alla åker på slicks (vilket ju borde göra en del på bilar runt 1100kg).

Men visst, helt riktigt blir ju aldrig en sån här jämförelse. Men jag vidhålller fortfarande att det är väldigt sällan jag ser en riktigt snabbt körd Ferrari på banan. Förhoppningsvis beror det på att föraren har insett sin begränsning redan innan något händer.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

P.P. skrev:
Det var den nordiska varianren som var på besök.

Håkan Karlsson, som jag refererade till åkte på 1,07,5 i racet i en bil byggd för PCSR, dvs 4kg/hk och Pirelli R-däck (vad för version de nu åkte på förra året). Det placerar honom mitt i Competizione-klassen hos Ferrarigänget, där alla åker på slicks (vilket ju borde göra en del på bilar runt 1100kg).

Men visst, helt riktigt blir ju aldrig en sån här jämförelse. Men jag vidhålller fortfarande att det är väldigt sällan jag ser en riktigt snabbt körd Ferrari på banan. Förhoppningsvis beror det på att föraren har insett sin begränsning redan innan något händer.

Många av förarna saknade kanske erfarenhet av banan då?

Självklart borde en bil med slicks vara snabbare med likvärdig förare och jag håller med om att man väldigt sällan ser en Ferrari köras snabbt runt en bana men om man hårrdrar det så körs även flertalet Porschar (och de andra bilmärkena också) runt i rätt maklig takt men det finns betydligt fler av dem och följdaktligen fler snabba förare också.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Nja, danskarna, som var i majoritet, verkade ha varit ute i svängen en del. De har ju inte så långt till en del stora race på kontinenten.

och det är väldigt sant att en del Porschar, M-bilar och annat potent går det hemska glassätarbil-ödet till mötes. Fast jag skall inte klaga, desto fler fina beg-bilar blir ju över till mig

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Håller på att tjata på farsan att han ska rasta sin 328GTS på RC-challange i sommar, men han håller på att skryta om väghållningen så de e upp till bevis tycker jag
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan CooperS skrev:
Håller på att tjata på farsan att han ska rasta sin 328GTS på RC-challange i sommar, men han håller på att skryta om väghållningen så de e upp till bevis tycker jag
Var det han som var förbi en av deltävlingarna i somras men bara "stod i depå"?

Den var ju fin o titta på! Men ännu roligare att få höra den yla lite i banan!!

Skåne
Här sen Nov 2002

Vid Scuderia Hanseats höstkurs på Ringen 2002 deltog ett 40-tal Svenskar.

Ingen Svensk åkte M3-a, Audi eller ens Volvo... Däremot en Saab 9-5, en
gammal 02-a, en Mercedes, ett tiotal Ferrari och resten Porschar, som kördes allt mellan sakta och jättefort.

Hade själv nöjet att åka ett varv runt banan i en 360 Modena Challenge med en av de Svenska deltagarna
och det var en jäkligt trevlig resa. thumbs up

Eftersom de flesta av oss här på forumet inte har råd med en Ferrari tror
jag att vi fokuserar för mycket på de förarnas eventuella tillkortakommanden på banorna.

Jag har väl själv aldrig haft roligare på bana än när jag kört
om Ferraris. Man känner sig lite som David mot Goliat, samtidigt som
man i nästa kurva kan bli omkörd av en Passat eller en Mini - men det glömmer man minsann snabbt....

Det känns finare att åka på gränsen i en gammal skorv än att åka med marginal i en Ferrari... Typiskt svenskt, va?

Jag tycker det är kul med alla personligheter på banan. De Ferrariåkare
jag träffat är lika måna som alla andra att ha kul, lära sig att köra och ta bilen till
gränsen. Sen utgår alla från sina egna förutsättningar. Alla har ju inte
racing i blodet...

Tjing /F

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag träffar Porschar på alla möjliga träffar. Jämt. Det är skitskoj! Men jag träffar aldrig Ferraris. Det tycker jag är jättesynd! För jag vill ha alla möjliga häftiga bilar att se och lyssna på!

Jag ser fram mot sommarn när jag ska få se Särås Integrale, Cooper S, kanske en M3 CSL, Abarthen hoppeligen, hoppas på någon banpotent gat-Saab, Lotusar förstås osv osv osv... ja, massa andra bilar ska bli kul! Men jag vill också se några skoj Ferrarisar!! Men det händer ju i princip aldrig och varför är det så? Håller de alltid sig på sin kant eller? För SÅ få bilar är det inte!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Johan CooperS skrev:
Var det han som var förbi en av deltävlingarna i somras men bara "stod i depå"?

Den var ju fin o titta på! Men ännu roligare att få höra den yla lite i banan!!

De va han ja, hade köpt bilen veckan innan så han kände sig väl inte mogen att ge sig ut på banan än, plus att orginaldäcken från 88 sitter på fortfarande, försig har bilen stått i vaccumtält sen den va ny men tror inte riktigt på dom sulorna
Citera
Allmänt banåkaforum
Var är alla Ferrarirattare?
<<   1, 2
4777 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande