Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var Öhlins?
1, 2   >>
7706 besök totalt
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Var Öhlins?

Vem vänder man sig till för att skaffa Öhlinare av värsta sorten och få hjälp med inställning av dom i Sverige? Jag tänker på bästa pris i förhållande till bästa jobb? Bilen är en Porsche 930 turbo.

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jan Nagy
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

En av dom bättre på att ställa in bilen så att den går bra när Öhlinarna väl sitter där är Lillen på Magnum Motor ....

Men bra pris... nää....

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Bra pris och Öhlin i samma mening går liksom inte.

Men Pelle Stötdämparexperten säljer iaf Öhlins och har massa erfarenhet att skruva ihop rätt grejer så det blir rätt på bilen. Han vet hur man ställer in grejerna osså men man ska definitivt lägga den lilla extra pengen på en heldag på en kuperad bana med superproffs för så perfekt injustering som möjligt, det gör mycket!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
KH Motorsport var enda listade i Sverige hos Öhlins.

Jag mailar dom. Tack.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Täby
Här sen Nov 2002

Podium Racing i Södertälje, både Porsche expert och Öhlins återförsäljare.
www.podiumracing.nu

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

KH Motorsport Kil/Karlstad. Bra pris näe men dom har ju halverat sina ohyggliga priser på däck nu iaf. Köpte ni inte bilen härifrån btw?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re: Var Öhlins?

Qvarnis skrev:
Vem vänder man sig till för att skaffa Öhlinare av värsta sorten och få hjälp med inställning av dom i Sverige? Jag tänker på bästa pris i förhållande till bästa jobb? Bilen är en Porsche 930 turbo.

Jag pratade med Öhlins så sent som igår, och de tyckte att KH Motorsport hade bäst koll i Sverige (när jag frågade om jag inte kunde prata med StötdämparExperten, som ju är nästgårds, repeterade han bara: Prata med KH!).

om du vill ha bra pris/prestanda skall du inte köpa värsta sorten, och du skall under inga som helst omständigheter köpa dämpare med fler justeringar än du klarar av att hantera.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003

Jag har goda erfarenheter av just stötdämperexperten. Att de dessutom ligger nästgårds är en fördel för min del eftersom jag har gjort en hel del fjäderbyten och annan service där.
och som Gino påpekar, glöm många justeringar. MAX två. Inte ens alla F1-stall kan hantera fyra justeringar. Det är viktigt att lära sig själv vad de olika justeringarna gör med bilens uppträdande och framförallt få klart för sig vilket uppträdande man vill ha. Då har du mycket roligt att göra på banan. Att få bra starthjälp av någon är dock att rekommendera men att låta någon annan justera in bilen hela tiden blir nog rätt dyrt.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Corsa skrev:
... Inte ens alla F1-stall kan hantera fyra justeringar. ...

Jag hörde från en "initierad källa" att alla F1 team kör med endast två justeringar.

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

I motogp används iaf Öhlins fortfarande, även om säkerligen många kommer ta efter Honda etc o bygga egna grejer istället.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re: Var Öhlins?

ice skrev:
...när jag frågade om jag inte kunde prata med StötdämparExperten, som ju är nästgårds, repeterade han bara: Prata med KH!
...

Det är mycket sur "politik" mellan Öhlins, KH och Stötdämparexperten tyvärr. Massa skit som runnit under broarna och ingen som har samma uppfattning.

Här sen Apr 2003

Kenson skrev:
Corsa skrev:
... Inte ens alla F1-stall kan hantera fyra justeringar. ...

Jag hörde från en "initierad källa" att alla F1 team kör med endast två justeringar.

En del stall kör med samma inställning på alla banor hela säsongen. Bland annat för att banorna är så släta att man egentligen bara vill ha ren dämpning av rörelserna och nöjer sig med det, speciellt då man inte klarar av att hantera en så komplicerad dämpare. Det är betydligt viktigare inom F1 att jobba med fjädring/dämpning-egenskaperna av däcken än det dämparna gör.

Prototypbilar och cartbilarna kör(de) med 4 justeringar om de klarade av det. Det kanske beror på att de kör med lägre profil än i F1.

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Corsa:
Intressant. Har du jobbat inom F1 själv, eller känner du någon som gör/gjort det? Alltid kul med initierad information. Men det kanske t.o.m. har stått i nån tidning?
Lite förvånande att de kör med samma inställningar när de har så olika aero-setup på olika banor. Jag hade även trott att en bana som Monaco inte var världens slätaste, samt att skillnaden i curbskörande skulle kräva lite olika dämparsintällningar. Men, men, man lär så länge man lever.

#24, #64, #88
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Jag har mycket svårt att se att F1 teamen inte klarar av att sortera ut dämpare/fjädrar. Det vore att idiotförklara alla förare + team.

Eftersom jag ägt både två-vägs (komp+rebound) och tre-vägs (hög och lågfarts komp resp rebound) så VET jag hur det är att ställa in. SÅ svårt är det inte, visst det är lite småklurigt, och visst har jag skruvat bort mig - men jag lärde mig. Och om F1 teamen inte klarar det, då måste jag ifrågasätta vilka klåfingriga typer det är som är med... Eller kan jag få jobb som chassimeck alltså ???

johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Lars: När du justerar, mäter du resultatet med sänkt varvtid eller är det bara en känsla?

Det är inte alltid det som känns rätt är det snabbaste.

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ett litet förtydligande, KH är ensam distributör för Sverige. Alla andra är återförsäljare. Om man tex vill diskutera sponsring/bättre pris så är det KH som gäller.

Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Johan f.k.a M3E30 skrev:
Lars: När du justerar, mäter du resultatet med sänkt varvtid eller är det bara en känsla?

Det är inte alltid det som känns rätt är det snabbaste.

På slutet var bilen inställd efter hur jag ville att den skulle uppföra sig. Då var den ej "uppmätt" med tid på den test jag använde för inställningar.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

AndreasNystrom skrev:
I motogp används iaf Öhlins fortfarande, även om säkerligen många kommer ta efter Honda etc o bygga egna grejer istället.

Att Öhlins kan göra motorcykeldämpare tror jag inte att det är någon som ifrågasätter.
Att de kan göra bildämpare däremot, ställer jag mig mer tveksam till.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

ice skrev:
Att de kan göra bildämpare däremot, ställer jag mig mer tveksam till.

Vad baserar du det på ??? Att Öhlins är tveksamma som bilstötdämpartillverkare alltså ???

Allmänt banåkaforum
Var Öhlins?
1, 2   >>
7706 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande