Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT ClubSport -00
<<   1, 2, 3   >>
15167 besök totalt
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Underhåll

Mmmmm...... Dyr "älskarinna" Men trots allt värd varenda krona när hon levererar!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Över 3500 rpm... med ladd antar jag? I så fall är det knappast tändspole eftersom trasiga tänspolar har mest problem vid mkt ladd vilket gäller mest i mellanregistret. Kass vevaxellägesgivare (alt. givarkabel) låter mer troligt... mögligen LMM.
LMM är väl på det hela en sådär bra lösning för trimmade motorer med lågt vacuum eller stora variationer i laddtryck. Tråden blåser liksom bort...

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Planer på att börja tävla

Efter att ha kommit allt närmare roadsportklassen genom SPVM (Sportvagnsmästerskapet) börjar tankarna komma allt mer på att börja tävlingsköra själv. Senast nu i juli var jag mekaniker (nåja kollade däcken) åt en kompis som tävlar myckst framgångsrikt med en TT i roadsport B. Dessutom finns det ytterligare ClubSportkompisar som är inne på att börja tävla (också TT-förare).
Dilemmat är att min bil inte klarar regelverket för B-klassen, utan skulle hamna i A-klassen. Därmed är man i valet att bli rundningsmärke i B eller fet-sist i A. Känns lite kymigt att trimma ner en bil för hyfsat mycket pengar. Får se hur det blir med bilen och tävlandet.....

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Det är motor som gör att du hamnar i A antar jag? Kanske en dum fråga - men skulle det inte vara läge att köpa en komplett motor till, sätta din heta puffra på en pall i garaget och hiva i en mer standard betonad motor och sen köra? Din motor kommer säkerligen inte att degenerera så mycket av att vila nästa år och en hyfsat frisk std TT motor borde ju gå att uppbringa för relativt hyfsade pengar.

Det roliga du har med din trimmade motor nu kommer att framstå som ingenting i jämförelse med rushen av att rejsa....

Måste säga att jag är förvånad över att TT:n funkar så bra på bana, riktigt kul! Så - sätt fart nu, ut på blocket och surfa upp en rova och sen är det bara att rejsa!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Med std 225 motor så hamnar man i B, men inte utan mängder med straff. Kan väl uttrycka det som att Roadsportreglementet inte direkt gynnar insprutningsmotorer. 15% straffvikt på en std turbomotor?! (synd då förnyelsen av den tävlande vagnparken då går mycket långsamt).

Tyvärr är det väl så att en orörd 225hk TT motor är väldigt svåra att få tag på då de är extremt trimmvänliga och därav eftertraktade, så runt en 30-35 får man räkna med för ett friskt ex. Ett alternativ är ju att knö ner 180hkvarianten funkar ju bra för Per. Eller beror det på att han kör som ett skollat troll!?

om vi räknar på din bil i orginalutförande för B klassen Björn,
omoddad motor 224hk (som det är trots att den kallas "225"an.)
+15% Datorstyrt sprut överladd
+5% Antispinn
+5% ABS
+5% Vinge
Lägsta tävlingsvikt 1540kg huga...

Räknat på det för min bil men då med fimpad vinge (org ger inte straffvikt) och fimpad antispinn hamnar då på 1406kg. Lite bättre men ändå inte lätt nog för att ha en sportmössa i B.

Samma uträkning fast med en 180hk motor ger lägsta vikt på 1130kg vilket känns mer intresant. Hm många variabler blir det....

// "Den andre TT föraren"

_________________
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532



Per - han kör FWD och 180hk?

Blir ju väldigt tungt med 259hk som beräkningseffekt, helt klart.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

-- skrev:
Per - han kör FWD och 180hk?


Vet faktiskt inte vad för grund motor Per kör då han kör sin som modifierad. 180hk alt 210hk S3 kommer blocket från iaf sedan är ju resten spezial... Och ja det är Fwd.
Vad har du för specs på 944an? Ni hade ju en härlig fight på Mantorp, iaf från åskådarplats!
thumbs up

Ursäktar lite OT i din biltråd Björn.

_________________
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Re:

UR_TT skrev:
-- skrev:
Per - han kör FWD och 180hk?


Vet faktiskt inte vad för grund motor Per kör då han kör sin som modifierad. 180hk alt 210hk S3 kommer blocket från iaf sedan är ju resten spezial... Och ja det är Fwd.
Vad har du för specs på 944an? Ni hade ju en härlig fight på Mantorp, iaf från åskådarplats!
thumbs up

Ursäktar lite OT i din biltråd Björn.


Det är så välkommet Ulrich! Ju mer info och peppning jag kan få desto bättre är det!

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Slutkört för säsongen

Blev bara en halv säsong i år..... Stötdämpare och turbo skall till Hohenester Sport i Tyskland för renovering. Det tråkiga med dem är tydligen att man inte kan få några leveransbesked!? Därför känns det oroligt och oklart i dagsläget hur det skall ordna sig rent praktiskt till början av nästa säsong. Bilen behöver komma till Ace Competition i Borås för demontering. Sedan har de ingen plats för den i vinter så därför behöver den trailas hem igen. Sedan skall den trailas upp igen osv, osv... Hjälp mig hålla tummarna så det löser sig! thumbs up

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Re: Slutkört för säsongen

TTBörje skrev:
Blev bara en halv säsong i år..... Stötdämpare och turbo skall till Hohenester Sport i Tyskland för renovering. Det tråkiga med dem är tydligen att man inte kan få några leveransbesked!? Därför känns det oroligt och oklart i dagsläget hur det skall ordna sig rent praktiskt till början av nästa säsong. Bilen behöver komma till Ace Competition i Borås för demontering. Sedan har de ingen plats för den i vinter så därför behöver den trailas hem igen. Sedan skall den trailas upp igen osv, osv... Hjälp mig hålla tummarna sådet löser sig! thumbs up


Blir jobbigt att skrapa upp den på släpet utan stötdämpare sen.
Det måste ta emot. Eller är dom snälla och sätter på några gamla under tiden..?

Snart vinter iaf, kunde varit maj, lycka till.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re: Slutkört för säsongen

TTBörje skrev:
Blev bara en halv säsong i år..... Stötdämpare och turbo skall till Hohenester Sport i Tyskland för renovering. Det tråkiga med dem är tydligen att man inte kan få några leveransbesked!? Därför känns det oroligt och oklart i dagsläget hur det skall ordna sig rent praktiskt till början av nästa säsong. Bilen behöver komma till Ace Competition i Borås för demontering. Sedan har de ingen plats för den i vinter så därför behöver den trailas hem igen. Sedan skall den trailas upp igen osv, osv... Hjälp mig hålla tummarna sådet löser sig! thumbs up




Varit där och veet hur frustrerande det är.
Bara att vinterrusta A3an istället, hitta ett par spikdäck till den så får du en vintersäsong istället!
Har en uppsättning 16" med dubb över iaf du bli sugen

Åh så en lite sån här osså!

_________________
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Ett tråkigt slut på säsongen TTBörje.
Hoppas att ditt vrålåk hittar ny fart lagom till säsongspremiären 2012

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Inget ljud men ändå en lite tripp ner på minnesgatan!
http://www.youtube.com/watch?v=obWqPSN4U2Y&feature=channel_video_t . . . .


Var en grymt härlig dag!

_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Hur har det gått med dina bromsar sedan Gelleråsen? Jag hoppas du får ordning på dom så du kan bromsa förbi oss på rakannere på knutan Ulrich!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Re: Slutkört för säsongen

Blir jobbigt att skrapa upp den på släpet utan stötdämpare sen.
Det måste ta emot. Eller är dom snälla och sätter på några gamla under tiden..?

-------------------------------------------------------------------------------------------------


Mmmm... Några tillfälliga måste på plats annars blir det nog "svårt".

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Förvaringsproblem

Bilen behöver verkligen "läggas in" över vintern på världens bästa bilsjukhus - Ace Competition. Motorn måste lyftas ur för renovering av turbo samt växellåda och stötdämparna måste demonteras för att skickas till Hohnester Sport i Tyskland. Problemet är att Ace inte kan hysa bilen över hela vintern, så jag letar med ljus och lykta efter en vinterförvaringsplats i Borås. Någon som läser detta och har ett tips är mer än välkomna....
Lyckas jag inte lösa det kvarstår alternativet att börja arbetet i vår med risken att det inkräktar även på nästa säsong.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Streetmode

Då är bilen i streetmode (bur bort, baksäte dit och originalstolar fram). På tisdag skall jag linka upp till Ace. Sedan skall jag hem och spara pengar. Håll gärna en tumme att allt går bra så man kan rejsa till våren igen. Det har inte varit kul med stillestånd. >

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



thumbs up thumbs up Håller i båda för fullt!

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Tändspole

Då är bilen uppe i Borås för ompyssling. thumbs up Motorn går som den skall igen efter byte av tändspole på cyl 1. Dessa är nog en lite känslig del på Audi TT!? Sedan är det ju klart att det frestar lite extra när motorn är trimmad.
Planen är sedan att Dennis skall plocka ur turbo och stötdämpare innan jag trailar hem bilen för vinterförvaring i mörkaste Småland. Det man får hoppas på nu är att dämparna hinner tillbaka från Hohenester i Tyskland innan Spring-break.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 732



Re: Tändspole

TTBörje skrev:
Då är bilen uppe i Borås för ompyssling. thumbs up Motorn går som den skall igen efter byte av tändspole på cyl 1. Dessa är nog en lite känslig del på Audi TT!? Sedan är det ju klart att det frestar lite extra när motorn är trimmad.
Planen är sedan att Dennis skall plocka ur turbo och stötdämpare innan jag trailar hem bilen för vinterförvaring i mörkaste Småland. Det man får hoppas på nu är att dämparna hinner tillbaka från Hohenester i Tyskland innan Spring-break.


Synd att det inte löste sig med garageplats.
När är planen att den ska köras hem från ACE?
Så jag vet en deadline på att hitta en plats till dig i Borås.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
TTBörje
Alvesta
Här sen Jul 2007
Inlägg: 332


Trådstartare
Re: Tändspole

lewan skrev:
TTBörje skrev:
Då är bilen uppe i Borås för ompyssling. thumbs up Motorn går som den skall igen efter byte av tändspole på cyl 1. Dessa är nog en lite känslig del på Audi TT!? Sedan är det ju klart att det frestar lite extra när motorn är trimmad.
Planen är sedan att Dennis skall plocka ur turbo och stötdämpare innan jag trailar hem bilen för vinterförvaring i mörkaste Småland. Det man får hoppas på nu är att dämparna hinner tillbaka från Hohenester i Tyskland innan Spring-break.


Synd att det inte löste sig med garageplats.
När är planen att den ska köras hem från ACE?
Så jag vet en deadline på att hitta en plats till dig i Borås.


Tack vad snällt! Tyvärr svarade inte "ditt tips" på min förfrågan. Jag har hittat ett ställe men tycker att drygt 3.000 kr är lite mycket (smålänning). Bilen tas hem när Dennis skruvat klart om någon vecka eller så.

_________________
Björn Risberg
a.k.a. "TTerrier"
Audi ClubSport

Audi TT ClubSport-00 (Banåkarbil)
Audi A4 TDI-11 (Snikåkarbil)
Audi A6 2,0 TFSI Avant-08 (Barnåkarbil)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi TT ClubSport -00
<<   1, 2, 3   >>
15167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande