Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (4252 totalt) |
Mig vetterligen så är det värmeöverföringen från belägg till bromsvätska. Vad jag kan se så är det en luftspalt mellan ytterväggarna och luft leder värme dåligt = bra i det här fallet. Ville bara ge en bild på en kolv från en tillverkare, sorry ![]() Dom går att köpa löst iaf men då är det 1.75' som gäller isf _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Jag har smällt betydligt fler belägg än jag har kokat bromsvätskor, så jag vill inte ha en kolv med dålig värmeledningsförmåga. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jaha så om beläggytan närmar sig 800+ grader under en inbromsning, baksidan av belägget kanske värms till 600 grader, då vill du genom god värmeldningsförmåga i kolven leda ut den till bromsvätskan som knappt klarar 300 grader?
Nu hänger jag inte alls på hur du funderar. Alla ok som jag har ägt så är ju koppen skålformad för att minimera kontaktytan mot belägget så att inte värmen överförs från belägget till bromsvätskan. Wilwoods lösning är ju att ytterligare minimera detta genom en luftspalt. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är ungefär lika dyrt/billigt (beroende på hur man resonerar) att köpa nya Porsche-ok än att byta alla kolvarna. I vissa fall är även beläggen dyrare än bromsoken hos Porsche.
///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||||
Ja....man ångrar sig nu....att man använde gammalt skit som man hade på hyllan. Det såg ut att vara gratis.......men man lurar sig lätt. Men det är så dax nu........har inte tid att bygga om Porsche ok...så dom passar på min bil... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Säg inte det, killen som hjälper dig med hubbarna har inga problem med att göra ok adaptrar. Praktiskt taget alla Porsche ok har ju radiell infästning vilket gör att man enkelt får dom på plats med en liten adapter till spindeln. Har en polare som ev. säljer sina 928 5.0 ok om det skulle vara intressant. Hjälper dig kanske inte med bakbromsarna men ändå ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Avståndet mellan bultarna skiljer något mellan Porsche oken fram. Gränsen går mellan de som är ihopskruvade och de som är i ett stycke, s.k. "monoblock". Monoblock ok är oftast billigare (och bättre).
///Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMW, Ferrari & Volvo |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (4252 totalt) |