Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Mycket bra info om dämpare (splittad tråd) | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22465 totalt) |
okej, har DU någonsin provat dom själv, eller går du enbart på vad andra påstår ??? (Kanske skall passa på att nämna att jag dessvärre enbart har 4000 mils erfarenhet av Öhlins 46HRX och 46HRC så jag har ytterst begränsad erfarenhet, till på köpet i en enda bil) _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Ja KONI är ju bra grejjer. NOT. Och Moton, Bos, Spax, Leda, Sachs, Bilstein, Dynamic Suspension, Penske och övriga med stenålders-filisofi vad gäller settings och i vissa fall undermålig kvalitet (men i vissa fall billiga). Av de tillverkare jag jobbat med på dämparsidan (Bos, Leda, Sachs, Bilstein, Dynamic och Öhlins) så håller jag Öhlins högst. Inte för att alla pratar svenska utan för att de har snappat ett par saker som övriga missat och för att kvaliteten och justerbarheten är super.
Ett enkelt exempel: På förra årets Formula Renault V6 satt det Bos i en rimligt dyr version. Dämparkurvorna var helt åt pipan, på skakriggen var det mycket svårt att få ner störningskänsligheten. Friktion fanns det gott om och kurvorna diffade ca 20% från dämpare till dämpare vilket gjorde att 5 klick på nr 244 motsvarade 9 klick på nr 76. Klicken var så dåligt definierade att man hade svårt att höra eller känna klicken. Om man mot förmodan hade kommit till rätt klick innan tummen var uppskuren för att rattarna gick tungt så var man glad. Kolvstången var så dåligt polerad att man med en nagel kunde känna svarvspåren, dessutom hade de lyckats göra så lite utrymme i ändöglan att rockern böjde kolvstången vid ordentliga kompressioner, tex Eau Rouge på Spa. Helt enkelt inte ett rätt. Personligen tror jag att det var pressad kamelskit på insidan. De var nämligen plomberade så ingen kunde byta ut det mot Jakskit. I år har de Öhlinsdämpare som var mer än 1 sekund snabbare på testbanan på Öhlins Gissning / Beräkning än vad Bos hade fått fram på ett helt år av testande, detta vid samma tillfälle. Dessutom är alla problem borta. Det som gäller för Bos gäller delvis för Sachs till GT3RS och Bilstein till 993 RSR / GT2. / Jonas Jarlmark |
||||
Mkt intressant diskusion, med en hel del "kännsla och tyckande" inblandat.
För oss vanliga dödliga med låt säga 15-25 kkr att lägga på dämpare till clubracingbilen eller en komb. av gat och banbil, så är det nog som ngn säger: Köp ngt "lagom". Jonas, du som har bra koll på div olika märken osv. Vad skulle du vilja rekomendera/inte rekomendera för oss med dessa förutsättningar men som vill ha 2-vägs justering men slippa stääändiga underhåll. (En gång per vinter kan man väl drista sig till att plocka isär osv kanske.) Förstår om du inte vill säga ngt märke men du kanske kan hinta om de värsta groparna man ska undvika. Kvalite och därmed repeterbarhet mellan dämparna anser jag vara av stor vikt. Sen fråga två. Vad menar du specifikt med att Moton osv har stenåldersteknik? |
||||
om du vill ha dämpare runt 20.000:- så finns en hel del att välja på. De som jag tycker ger mest "pang för pengarna" kring de priserna är Leda utan expansionsburk. Speciellt om man vet vad man vill ha, för de kan till samma kostnad bygga specat längd och slag, dämpkurva samt fjäder. Dessutom kan man få olika options som uniballs i ändarna, gasövertryck för att slippa kavitation osv. De verkar hyffsade.
Stenålderstekniken innebär både att man väljer dämpkurvor som man "alltid" gjort och förjer en "filosofi" om hur en bra dämpare ska bete sig utan att prova lite utanför lådan och komma på nya saker som man inte tänkte på 60-talet. Öhlins har gjort det och fått fram en "filosofi" som fungerar bättre än de flesta. Men det innebär också för vissa att de inte inser betydelsen av att hålla genomgående hög kvalitet. Vissa har bra kvalitet på 90% av dämparen, men sen faller 10% av lösningarna igenom totalt efter bästa biltema-mall och får dämparen att framstå som pinsam. Kan vara saker som justerbarhet, kurvor, friktion eller vad som helst. Men det är svårt att lägga pengarna på rätt saker för tillverkaren om man bara har ett spann på 20.000:- att röra sig i. / Jonas Jarlmark |
||||
Tack Jonas, det var ju ett snabbt och tydligt svar som jag "nästan hoppades på".
Men då du skriver "utan expansionsburk" så faller ju möjligheten till 2-vägs bort... Eller har jag kommit ihåg vilse nu? Eller ska jag tolka dig som om att extrakostnaden för expansionsburken inte är motiverad om man vet ungeför vilken dämpkurva man vill ha från början? Anledningen till tvåvägs för mig skulle vara för att lära mig saker snabbare genom att testa på egna bilen, inte för att det är bättre/sämre så sätt. |
||||
Nja, justeringen verkar både på kompressionen och returen, men du kan inte justera dem oberoende. Jag tycker själv att merkostnaden på ca 2000:- per dämpare för expansionsburen och en extra justering får den att falla lite ur ramen prismässigt. Med trycksatt gas, uniballs osv så har man dem hemma kring 15.000:-. Med burk och 2-vägs ca. 25.000:-. Men då är frågan om det inte i längden är bättre att satsa på Öhlins TT-44 istället, förvisso till ännu högre pris men mer möjligheter och bättre att jobba med.
/ Jonas Jarlmark |
||||
Allsmäktig??? Tack Jonas, du tänker inte så dumt... 15 och 25 är en ruggig skillnad egentligen. Fast det var ju just dethär med att ha komp/retur sepparat som var vitsen...Iaf i mina CSN-finansierade drömmar. Klarar vi 40 000 kr för 4 st TT44 om det ska vara fjäderben fram och lösa dämpare bak? Hua vad jag frågar... |
||||
Vet ej. Skulle gissa runt 50' men det beror lite på hur benen ser ut osv. Ring KH och kolla.
CSN är förövrigt urusla som risk-kapitalister. De blir ju skitgriniga om inte målen uppfylls och sen kräver de tillbaka varenda korvöre. Man kanske kan göra som IT-sektorn och gå i konkurs med jämna mellanrum för att bli av med dem? / Jonas Jarlmark |
||||
Jag skulle uppskatta priset för 44TT till det dubblad, dvs runt 80 kkr - inte under, speciellt inte om man skall bygga om fjäderben och andra fästen osv.
För övrigt 44TT är en ren banracingdämpare (om jag minns rätt) och det är tveksamt om man har nytta av en sådan på t.ex. icke formelbilar. Jag skulle titta på 36/46-serien istället. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
det var inget...
|
||||
Ibland är du helt obegriplig.......... Men det gäller ju fler av oss... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hur många mil har du åkt på KONI? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Precis vad jag behövde höra! Det är klart att återförsäljaren här i JKPG (Leif J. Norberg motorsport) lovordar Leda-coilovers, men det känns bra att höra nåt positivt från en, så vitt jag förstår, opartisk källa. Har för mig att han nämnde pris på ca 2000 st för en "basic" modell, eller har jag fel? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Här och nu slutar alla känslosamma yttrande om Koni, Öhlins och whatever...
-------------------------------------------------------------------------------------------------- Däremot: - Positiva omdömen tydligt förklarande om saker man har ordentlig erfarenhet av rockar! - Sakliga, väl underbyggda, objektiva beskrivningar av problem man har egen erfarenhet av är osså 100% på! - Luddiga åsikter kan framföras men isf ytterst ödmjukt och försiktigt så att alla förstår att det är vad det är. Åsiktsdiktatorn har talat _________________ Magnus Thomé |
||||
Du är faktiskt väldigt rolig!!! _________________ Joachim Qvarnström |
||||
Jag försökte att döda den här delen av diskussionen eftersom den är en återvändsgränd. Att du har åkt x-tusen mil med Öhlinare, minskar din trovärdighet lika mycket som min minskas om jag skulle berättar hur många y-tusen mil jag åkt med KONI:sar. Det finns två typer av inlägg som jag skulle vilja slippa, i den här och alla andra trådar, och det är: 1. Jag åker med de här grejerna, därför är de bäst! 2. Hur har du mage att klaga på något som är gjort i Sverige! or ? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Sparade trådar/FAQ Mycket bra info om dämpare (splittad tråd) | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (22465 totalt) |