Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (105679 totalt) |
Den senaste veckan har det skruvats en del med bilen. Kylsystemet är ihopmonterat och jag ska fylla på lite kylvätska imorgon, vi får se om det är tätt.
Idag stekte jag ihop mitt avgassystem också och det blev ganska bra med 3" hela vägen från turbon. Nu har jag byggt det helt utan katalysator men det är lätt att peta in en senare. Imorgon ska jag köpa på mig ett par klammer och sen ska systemet monteras. Här är en bild på downpipen där den ligger på bordet och svalnar efter svetsningen. ![]() _________________ Urban Karlsson |
||
Jodå, nu har bilen både kylning och avgassystem på plats och idag har jag haft igång den lite mer.
Termostaten som jag hade köpt på Biltema var jag dock tvungen att plocka ur igen, den ville aldrig öppna..(!) Imorgon ska jag börja med att tillverka en liten pil eller nåt liknande att montera vid triggerhjulet och sen märka ut TDC för att kunna göra en korrekt grundinställning av tändningen. För övrigt så slamrar det fortfarande ganska ordentligt i ett par lyftare, det kanske slutar med att jag får lyfta ur kammarna och titta på det.. _________________ Urban Karlsson |
||
Det har inte hänt så mycket med bilen i vår (jag har haft fullt upp med sommarstuga, båt och båge) men idag fick jag faktiskt på hjulen och lyfte ned bilen från pallbockarna den stått på i några år och rullade ut den ur garaget.
Bilen har inga bromsar än men det blev en liten långsam provtur ändå för att testa kopplingen som verkar funka fint. _________________ Urban Karlsson |
||
Jag har haft ett par lustiga elbekymmer i bilen som jag löste idag. Problemen var att jag inte lyckades få igång laddlampan och jag inbillade mig också att tändningslåset var trasigt eftersom det inte gick att starta bilen med det, jag var tvungen att dra en separat kabel till startmotorn.
Det dessa problem berodde på var att jag för några år sedan när jag monterade ur originalmotorn också plockade bort boxen till bilens originallarm och det var alltså startspärr och dylikt som strulade för mig, det tog en stund innan jag fattade det. Men nu är alltså startbekymret löst, plus att jag fixat laddning och kylfläktarna också idag. Det är kul nu när bitarna faller på plats! _________________ Urban Karlsson |
||
Idag provkörde jag bilen för första gången med bromsar.........eller med riktigt pissiga bromsar iaf, där finns det utrymme för förbättringar faktiskt..
Men iaf.. Jag provkörde bilen lite försiktigt och den går ju självklart ganska taskigt eftersom den är helt ojusterad (jag kör fortfarande på en startmapp som jag fick med mitt MS) men jag är ändå hyfsat nöjd. Nu finns det massor med arbete kvar när det gäller mappning och injustering men det löser vi nog det också ![]() Vidare så behöver jag nog bygga ett nytt expansionskärl eller kanske bygga om plenumet så jag får plats med bilens originalkärl, det kanske nästan är smartare..... ![]() Vidare så beställde jag mig en ny front med fasta lysen från Plastis idag också, det var dags ![]() När jag var ute och puttrade så insåg jag också att jag nog har blivit för gammal (fyllde 40år igår) för att bara ha en ljuddämpare på avgassystemet, det lär åka dit en till... ![]() _________________ Urban Karlsson |
||
Nu är det mycket på gång.
För det första så bestämde jag mig för att det var bättre att bygga om insuget så jag fick plats med bilens originalexpansionskärl (långt ord) så jag kapade sönder insuget och bestämde hur det skulle svetsas ihop igen. I nästa andetag började jag fundera över bromsarna och den lösning jag har idag som verkar "sådär". Bilens egen bromsservo finns inte en chans att jag kan använda. Det blir bara ett par cm kvar mellan toppen och bromsservot och det är inte mkt plats för ett insug med godtagbar plenumkammare. Så därför funderar jag på att försöka mig på att använda mig av ett mindre bromsservo, det finns ju små fina från tex Micra och liknande. Visst, ett bromsservo med mindre diameter är självklart klenare än bilens stora originalburk men samtidigt så är ju en liten bromsservo bättre än ingen alls.... Servoburken i Porschen är ca 250mm och i min Micra-98 är den ca 180mm. Så som det ser ut nu så ska jag köpa på mig en bromsservo från en Micra eller nåt, få dit den i bilen med Porschens originalhuvudbromscylinder (ännu längre ord) och sen försöka bygga ett nytt insug, tajt och fint med aningen mindre plenum. Vidare så ska jag göra ett kompressionsprov imorgon, jag är lite fundersam över toppens täthet (ventilerna).. _________________ Urban Karlsson |
||
Hej!
Varför inte använda hydraulisk bromsservo? Den drivs av styrservopumpen och har ingen "vakuumtallrik " alls. (Fördelen är också att den fortsätter fungera även om man vänsterbromsar flera gånger med gasen nertryckt). Audi UrS4 har t.ex. en. Jag tror att diametern på kolven var 23mm _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Jo jag funderade på det men saken är ju den att jag inte har någon servo på bilen längre och alltså inte heller någon pump. Man skulle ju iofs kunna lösa det med en elektrisk hydraulpump...
_________________ Urban Karlsson |
||
Coolt projekt! Tänkte bara på en sak, när du bytte remskiva till den i alu tog du dessutom bort svängningsdämparen på vevaxeln. Det är inte så lyckat med den setup som du har då den veven bildar ganska mycket egensvängningar. Så jag rekommenderar starkt att du bygger på en svängningsdämpare. Du behöver ju inte ha original utan på den motorn jag bygger så tänkte jag använda en moddad från en t5 maskin istället.
_________________ Joacim Gillberg |
||
oj, det var länge sedan jag var här ser jag....
Det har inte hänt så jättemycket med bilen egentligen men lite har jag allt gjort. Pga platsbrist så skrotade jag mitt insug som jag lagt ned massor med jobb på och har nu byggt ett nytt som samsas med bromsservo från en gammal Micra och expansionskärlet som satt där från fabrik. Det nya insuget byggde jag i stål istället för aluminium, mest för att slippa vara beroende av andra. Jag ska se om jag kan fixa en bild på det senare idag. När jag provkörde bilen i somras insåg jag att jag inte är någon ungdom längre och därför har jag nu köpt på mig en 3" ljuddämpare till som ska sitta under bilen, den låter alldeles för mkt med bara en dämpare. Jag köpte även en 3" racekatalysator och en bredbandslambda från AEM. Under dagen ska bilen in i varmgaraget igen och sen ska jag börja skruva på allvar så att den kan vara körbar till våren. När det gäller svängningsdämparen så är det ju nåt som är enkelt att eftermontera om det skulle visa sig att det behövs.. _________________ Urban Karlsson |
||
Igår startade jag upp bilen igen med nya insuget.
Initialt var det mest intressanta att se om kylningen blev bättre nu när jag fick tillbaka bilens eget expansionskärl som hamnar klart högre upp än den burk som jag använde i början och efter lite bök med luftning av kylsystemet så gick bilen på tomgång med en hyfsat jämn temperatur (80-95 grader) och den första kylfläkten hoppade igång när den skulle. Nästa steg är att koppla ihop bredbandslambdan med styrsystemet och lära mig hur jag ska använda den. _________________ Urban Karlsson |
||
Samtidigt som jag bytte insug på motorn så passade jag även på att mecka dit en tempgivare i toppen som ger rätt värde till Megasquirtet, det borde också göra susen. Bredvid den givaren skruvade jag i en Porsche originaltempgivare till tempmätaren och varningslampan i instrumenteringen.
_________________ Urban Karlsson |
||
Idag provkörde jag bilen en sväng och den går faktiskt riktigt hyfsat, trots att den inte är injusterad över huvudtaget. Vid måttliga 0.5bar laddtryck så lägger den iväg riktigt bra och det ska bli kul att se hur den funkar sen när den är korrekt mappad, med ett laddtryck på över det dubbla och med plattan i mattan..
![]() _________________ Urban Karlsson |
||
Jag börjar fundera på mappningen av bilen nu. Den ska iofs testas ordentligt i vår så jag vet att kylning och dylikt funkar som det ska men sen är det dags att ta tag i det.
Ni som har utfört dylika jobb på era bilar, vart ska man vända sig för att hitta en rullande landsväg och kompetent hjälp med MS? Jag bor ju i Skänninge/Östergötland, en mil från Mantorp, och det vore ju bra om det fanns nån hyfsat nära men det betvivlar jag.. _________________ Urban Karlsson |
||
Re:
Jag har aldrig använt dom men har bara hört gott om Maxxtuning i Vrigstad. Mitt ute i skogen mellan Jönköping och Växjö. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Jag mappar hos Maxxtuning och är riktigt nöjd. Är dock inte 100 på att han mappar MS, men ring och fråga. Nathanael är seriös och trevlig att prata med.
Maxxtuning AB | Telefon: 0707 785002 | E-mail: info@maxxtuning.se www.maxxtuning.se _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (105679 totalt) |