Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (42908 totalt) |
Sitter här hemma och är sjuk och har dödstråkigt så kom jag och tänka lite på mitt projekt som nästan blivit bortglömt.
Tänkte då jag skulle uppdatera lite, och då menar jag lite för det har verkligen inte hänt nått, måste skärpa mig, tips på hur man får tillbaka byggargnistan mottages tacksamt :-o Mantan ska få flytta tillbaka till sitt ursprungliga garage då jag flyttat in till staden igen. Men brorsan och jag fick för oss att snygga till lite grann, inget avancerat dock då vi bara hyr. F*n va grejer man har ![]() ![]() ![]() Lite nytt gips med spånskiva innanför så man kan dra opp lite ordentliga saker på väggen. Detta är version ett på bänken ![]() J***a Rusta färg som inte täcker ordentligt, tror vi strykt tre gånger här, efter det gav vi upp ![]() ![]() Lite saker till Mantan har inhandlats En Innovate LC1 bredbandlambda, denna kommer kopplas samman med min MPM datalogger som har en 0-5v ingång avsett för detta. ![]() original oljetrycksgivares resistansvärden stämde inte överens när jag koppla den till MPM så en ny VDo givare fick inhandlas, detta är en sådan som både mäter oljetryck och har varningskontakt för fallande tryck ![]() Min oljeretur från turbon fick bli lite av en nödlösning när jag hade motorfästen från Rekord 1.8, så nu ska dom byggas om så jag kan använda originallösningen på turbon. Tyvärr har jag inte kommit längre än att jag byggt jigg med hjälp av det gamla fästet ![]() Bara en massa halvfärdiga grejer märker jag, men det kanske faller på plats helt plötsligt en dag ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
090111
Har fått lite inspiration nu så det har hänt lite i garaget. Till och börja med som jag skrivit tidigare så har ju garaget fått lite ny färg på väggar och tak, Mantan har fått flytta upp till denna lite större och ljusare lokal. Mycket skönt med lite större ytor när man skruvar. Motorfäste snickrades färdig, anledning att jag gjorde om det var att oljereturen inte vart helt optimal med gamla motorfästet, nu tillåts en lite grövre diameter på returen. Svänghjulet har svarats till för lite fräschare ytor, nytt nållager, svänghjulsbult och nya skruvar till tryckplattan inhandlades. Kopplingsetupen blev således original svänghjul, KEP 6-puckars sinterlamell med ofjädrat centrum och original tryckplatta, får se hur detta funkar. Motor och växellåda parades ihop igårkväll och väntar på montering, uppdaterar ikväll så ska vi se om jag lyckats få i skrotet i bilen idag. Lite bilder tagna med kass mobilkamera Börjar bo in oss i garaget igen ![]() Mantan har flyttat in ![]() Snickrar ihop nytt motorfäste ![]() Motorfäste på plats ![]() Kortade ner oljereturen lite o svarven ![]() C20let+Getrag 265 = Sant ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
090111
Lyckades få i moroten nu på eftermiddagen, trots att jag åkte ifrån garagenyckel så att brorsan fick rycka ut o komma öppna åt mig Fick hjälp av min gode vän John igen. Bilen ställdes på diagonalen i garaget för att motorlyften skulle få plats framför bilen. ![]() Slank i hur lätt som helst, blev riktigt tajt i kardantunneln med denna låda men det går fritt överallt, får se hur mycket som går i när man kör sen. ![]() Bilen tillbaka på ursprungsplatsen och uppställd på pallbockar igen. ![]() Nu börjar det roliga, koppla ihop allt igen, el vatten och diverse tillbehör. Känns mycket närmare målet när motorn sitter i vagnen igen. Får se vad som händer i veckan Liten fråga som nån kanske kan svara på, kardanen blev helt åt helsike för lång nu, hur var det med kardan från Manta/Ascona B med automat, är den kortare?? Eller finns det nån annan rwd Opel man kan ta ifrån?? Måste vara ca 15cm kortare än Mantans originalkardan _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
090527
okej då ska vi se vad som hänt sen sist Besiktningmännen har alltid tittat lite suspekt på dessa rostfläckar men aldrig sagt något. Jag har också sett dom men haft mina aningar om vad som skulle hända om man började peta i det, så nu tar vi tag i skiten så man slipper skäms ner man hissar upp bilen ![]() Börja peta lite ![]() Finns mera här ![]() Börja skrapa rent ![]() WTF :mad: precis som jag misstänkte, bara soppor av balkf*n ![]() Bara en sak att göra, bryt ihop o kom igen, ur med maskin igen. Byggde en liten vagn så vi kunde ta ur motorn och framvagn i ett. Riktigt smidigt, upp med karossen och bara rulla bort motorpaketet ![]() Tog ett kort in i balken framifrån sett, ser hyfsat ut så lång man ser iaf, efter hylsan längst bort i bild som är framvagnens övre främre infästing börjar det riktigt dåliga så därifrån byts det ![]() Kapa upp så vi ser hur det ser ut ![]() Klär av ytterstrukturen av balken. Massa rost där bakom men dock helt ![]() ![]() Denna punktsvetsborr var guld värd vid det jobbet ![]() ordenligt rensat ![]() Även domkraftfästen togs bort, lite dålig golvplåt under dom med ![]() F*n alltså att man inte kan hålla fingrarna i styr, hade säkert gått o besiktat i år med... ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
090527
Dags att börja bygga upp skiten igen Separerar inner och ytterstruktur ![]() ![]() Usch, kapa bort det dåliga och blästra resten ![]() Sen bygger vi på nytt matrial ![]() ![]() Grundat och tillbaka på bilen ![]() Bygger ny ytterstruktur ![]() Skapligt tungjobbat med 2mm plåt ![]() ![]() Tillbaka till bänken för helsvetsning ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
090528
Här kommer lite fortsättning Målade på lite svetsprimer (det blåa på bilderna) och tryckte dit min nytillverkade balk ![]() Målade givetvis där punkterna hamnar ![]() Nytillverkade domkraftsfästen hittar på plats också ![]() ![]() Målat insidan med etsande rostskydd, ska spraya på ytterligare tunnflytande rostskydd innan jag svetsar igen golvet ![]() ![]() Slutligen en lite stämningsbild på hur det såg ut när jag lämnade garaget ![]() Har hämtat plåt idag till golvet bör inte ta några tider att få till det. Sen ska jag boka bror min så att vi kanske kan ta tag i projekt "kasta i motor" nästa vecka. Sen är vi med i matchen igen ![]() Sen är det ju det här med besikting, har ju kastat besiktningsmotorn (original 2.0:an) åt skogen för jag trodde att bilen skull vara klar som ombyggt fordon vid den här tidpunkten, får se hur man gör med det, brorsan har ju en 2.4 cih hänger i ett stativ, kanske mecka ihop den med en j*dra fart. Aja den som lever får se ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
091010
Jaha, ligger hemma och är sjuk och har skittråkigt så jag tänkte jag kanske skulle uppdatera här. Skärmar och lysen tillbaka på bilen, bromsrör dragna, bränsleledningar klara, snyggat till kabeldragning till styrboxar. Motorn och framvagn på plats igen utan några större bekymmer, var lite nervöst eftersom man vart och meckat med bärande delar, men det var inga problem. På plats igen ![]() Bränsleledningar klara, vad tror ni? Köpte plaströr avsedda för bränsle på mekonomen, riktigt enkelt och kul att jobba med faktiskt. ![]() Här ser man även en av bromslangarna jag fått tillverkade ![]() Fixat till ett fäste, eller vad man nu ska kalla det, för kylare, oljekylare och intercooler ![]() Lite kabelfix, det var rörigare än så här när jag börja kan jag säga, men ibland är man snabbare än kameran ![]() Använder kontakter från www.kjell.com smidiga att jobba med samt finns från 2poler ända upp till 12poler har jag för mig. Försöker hela tiden när jag bygger ha i åtanke att det ska vara servicevänligt, tex snabbt få ur motorn, eller riva bort instrumentbräda. ![]() ![]() Lite bättre nu ![]() Fick äntligen tag i en mellanaxel från en automat som passade kanon, inga ombyggnader krävs. Positivt samtal med SFRo har utbytts, inga besiktningar än men det är inte långt borta nu, ska bara skivbromskonvertera bakaxel så är det klart för en syn hos dom. Delar till det håller på att skrapas ihop just i detta nu, blir bromsok från Astra G och skivor från Opel combo 264mm med 4/100 bultdelning. Sen åter står att se om man kan fixa till en adapter för bromoket att sätta på bakaxeln. Så ser läget ut, känns inte som det är mycket kvar men alla dessa j***a smågrejer som ska fixas, köpas och putsas tar tid alltså. _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
100402
Jaha då var det ett tag sen man uppdaterade igen :-o Stora grejer har nu hänt:D Vi börjar med bakbromsarna. Som tidagare nämts i tråden ska det skivbromskonverteras i bak för att kunna SFRo-besikta. Grejerna har varit inhandlade sen länge men nu har dom äntligen kommit på plats. Börjar med att ta bort det gamla skiten, drivaxeln satt som h****e, men en stor slägga och en trasig plåtfälg senare fick det ge sig ![]() Nya 260mm solida skivor från Opel Combo ![]() Här är det inpassning. Bromsoken är "lucas"-varianten från Astra G 1.8 sport ![]() Bromsokadapter version 1.0 ![]() Tadaa ![]() ![]() På motorsidan har det inte hänt så mycket, avgasröret har fått lite ordentliga upphängningar, svetsat om en M-tech snorkel och dragit dit en termokontakt i kylarn så jag slipper styra elfläkten med en knapp från kupe'n ![]() ![]() Skulle ringt Stefan Rudow på SFRo i veckan o bokat tid, men det har inte hunnits med, nytt försök nästa vecka _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
100529
Jaha då har det hänt lite igen Kylaren läckte ju så det inhandlades en ny ![]() Volvo original tempgivare, sluter när jag har 105grader på mpm:n så det byts nog tillbaka till den som satt förut ![]() Anledning till att den rykte så förbenat var ett veck på oljereturen, hade satt dit nått mjuk skit då jag slarvat bort originalslangen, så en ny original fick inhandlades ![]() Batteri inköpt och ditsatt ![]() Vibrationerna i bromsarna är borta nu, nya grejer med uppsvarvade navhål samt omborrat bultmönster ![]() Monterat på navet ![]() Handbromsvajer på plats, måste verkligen ta tag i och snygga till under bilen nångång ![]() Ute i det gröna, har provkört lite här, spännande då jag hade kopplat bromsrören fel på huvudcylindern ![]() Frontspoiler på plats, vad tycker ni? Jag tycker den blir bättre utan den där Mantzelspoilern. Lättare att få upp på trailer om inte annat ![]() ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
100606
Banpremiären avklarad ![]() Mantorp park med MK5100 2010-05-27 Struligt var det men det blev trots allt några varv på banan dom sista 10 minutrarna. Allt hade gått skitbra, tog en halvdag ledigt, hämtade polarens bil som vi skulle dra med, hämta bilsläpet, drog o lastade bilen, in till min morfar o blaskade av ca 4 års garagedamm, motortvätt, fika, iväg till mantorp. Än så länge inga problem, MK5100 som håller i träffen slog upp grindarna till Mantorp kl 16:00, checkar in då, lastar av bilen, det är då jag märker att nått är lurt, så fort jag startar lägger den sig på en tomgång på 3000rpm, vaf*n har provkört i en vecka innan och inga som helst problem, måste vara fukt nånstans efter motortvätten tänker vi. Vi åkte och fick bilen besiktad iaf, tillbaka och kollar lite men hittar inget fel. Vi tänker att den får stå en stund och ånga bort ev fukt, så vi går på förarmöte. Bilsport är tydligen på plats och vill att vi ska köra ett varv på banan i led så dom kan ta lite kort, kul :cool:. Startar bilen och precis likadan fortfarande men med skillnaden att det stinker soppa nu. Öppnar huven och ser att det bokstavligen pissar ut bensin från den bakre gaveln av spridarbryggan, typiskt. Hjälper inte vad vi gör utan vi blir ståendes, ringer brorsan som är på väg till mantorp så han får dra till Mjölby och köpa nån bränslefast tätningsgucka, med 2 min marginal hinner han dit innan dom stänger, kommer till oss vi kletar på och läser att det ska härda i 4 timmar:mad:, men vaf*n vi vill ju köra så vi gav det lite drygt en timme, 19:40 startar vi fortfarande hög tomgång men det är tätt :cool:. Eftersom det inte var min klass ("amatör" skulle jag köra) som var ute på banan frågade jag banvakten om jag fick åka ut med den klassen ("racing" för dom lite mer avancerade) som var ute, inga problem sa han. På vägen in i depån så la sig tomgåången rätt. Sedan ut på banan, till saken hör att det har varit mulet och småskurar hela kvällen så det är blött på delar av banan, och givetvis börjar det regna när jag åker ut. Jaha, jodå, bilf*n är som en snorloska på banan, vrider ner EDS ratten till det absolut lägsta laddtrycket eller programvaran eller vad man ska kalla det, men fortfarande vid minsta gaspåläggning så spinner det, billiga kinadäck är inte optimalt det vet jag men detta är ju absurt, på strippenrakan spinner det på 4:ans växel =MYCKET OTÄCKT, likaså på start o målrakan, byta kalsongvarning på den upplevelsen kan jag säga. Körningen avslutades kl 20:00 så ca 10-15 min fick jag på banan. MEN!!!! Mantan har fått några banvarv, jag har fått några banvarv, vi hade skitkul och kommer minnas detta en lång tid. Mycket text blev det hoppas jag inte tröttade ut er ![]() Nytvättad hos morfar ![]() Avlastad ![]() Besiktad ![]() Strul ![]() Provkör i depån ![]() På väg ut på banan ![]() Utgången på pariskurvan ![]() ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
100610
Var och körde på mantorp med 5100 igen den 3/6-10, denna gång var det kanonväder och torrt på banan. Hade inga större förväntningar på dagen utan jag var mer inställd på vad som skulle gå fel denna gång. Dom tittade lite snett på stolarna denna gången med, då dom sitter lite risigt utan dessa plastbitar som ska sitta i fästena och hålla kvar stolen. Hamnade i racingklassen denna gång då jag ska ha passagerare, förra gången fick vi ha passagerare i amatörklassen, lattjo :confused:. Ute på banan så gick bilen riktigt fint, överaskad av greppet i kinadäcken, dom höll i bra mycket mer än jag kunnat räkna med, verkade inte överhetta så länge man körde med huvudet. Bromsarna funkade kalas, har ingen reducering till bakbromsarna men den verkade vara välbalanserad ändå, inga otrevliga överaskningar, även broms under instyrning funkade bra. Nu är det bara att jag ska lära mitt psyke att det går att hålla i lite till innan man bromsar, bromsar alltid lite för tidigt, iofs bättre det än försent. Körde alla 3 passen och ingenting strulade, känns riktigt bra. Kör fortfarande på lägsta laddtrycket för att spara på grejerna, men sista 2-3 varven på sista passet vred jag upp ratten några snäpp för att testa :mhihi:........Hehe det blir skojigare då ![]() Lite bilder från MK5100 banträff den 3/6-2010. Blandade fotografer, Jimmy Ståhlberg, Tobias Elfström samt Fredrik Nyström Startkurvan, lite bredare fälgar skulle inte skada ![]() Parisen ![]() oj då, brorsans Nissan smög in, bjuder på den ![]() Depåkurvan ![]() Depåkurvan ![]() Startkurvan, big smile ![]() ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
|
Jaha, tänkte att jag skulle uppdatera lite, inget skitskoj har hänt direkt.
Har fixat med lite saker inför SFRo och regbesiktningen, bla satt dit katalysator och kolkanister, samt gjort vevhusventilation återcirkulerande. Stefan Rudow som är min SFRo besiktningsman ville även att jag skulle sätta dit nya fräscha gasstötdämpare och fjädrar av bana/sport-typ då jag råka säga att grejerna som sitter på kanske inte är i bästa skick längre ![]() Stefan ville även att jag skulle få sätta dit lite värre krängningshämmare och här behöver jag hjäp och tips, hittar inget som helst om detta när jag googlar eller söker på ebay, hur gör dom som åker seriös banracing eller rally med detta i dessa bilar? Eller är det så att originalgrejerna är bra som dom är? Helst vill jag bara få tag i nått som går att bulta dit i originalfästen men det verkar vara lögn i he***te att hitta. Det snackades lite på Opel sport club om dubbla krängare, just nu verkar det som det är den enlaste lösningen. Ös på med tips och idéer Lite bilder också ![]() Städat garaget ![]() ![]() ![]() Katalysator, blev inte bra, måste nog inse att jag måste bygga avgastunnel i golvet om jag ska ha bilen så här låg ![]() Kolkanister från V70II, blev över på jobbet efter ett bakvagnsbyte ![]() ![]() Sluten vevhusventilation ![]() Kontoret _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
Tänkte uppdatera lite igen
Ett tafatt försök till att redigera lite film. Gick väl sådär men här är iaf ett 1:37.7 varv, har en logg på 1:37:6 också, men det blev inte filmat. Finns lite o fila på i körningen Kameran lossnar lite i sitt fäste o rör sig lite, sitter i nackskyddet på passagerarstolen. Detta var lite snabba tester jag o brorsan gjorde med hans DV kamera förra året http://www.youtube.com/watch?v=sl4af _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
_________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
Provkör lite på Mantorp, putsar tiden till 1.36.3. Borde blivit bättre tycker jag men jag hade monterat nya fjädrar och stötdämpare och det gjorde att bilen fungerade sämre än förut, misstänker att jag fick fel framstötdämpare i ebaysatsen från tyskland
![]() ![]() ![]() _________________ Dennis Stransky Manta 2.0t <--SÅLD ![]() |
Snygg breddning av fälgarna, alla sätt är bra utom dom dåliga
![]() Förresten är inte videon från i höstas då när du, jag och 350z:an jagade Vipern? När blir nästa körning för dig och när körde du ditt personbästa på Mantorp? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (42908 totalt) |