| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 930 TURBO
|
3 besök senaste veckan (22325 totalt) |
|
Stolar
Eftersom man tycker motorn är så gott som klar för året o man planerar redan lite framöver (höst o vinter)....som t.ex en diff o nytt sprut med tiden..Så tänkte jag kan man ev skaffa sig ett par skal stolar under tiden. Då måste jag fråga skulle det se allt för jävla dumt ut man skaffade ett par billiga kopior i stolen..För som sagt man vill lägga pengarna sen på diff o sprut med tiden... Är dessa jag har tänkt mig i sådant fall..Vad tycker ni o så...
_________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
|
Jag är inte en sådan som bryr mig så mycket om ifall saker och ting är original eller ser "rätt" ut i förhållande till bilmodellen... men jag hade bara brytt mig om stolen är klassad på ngt sätt så man kan vara hyfsat säker på att den inte går sönder ifall man åker av ordentligt. Kanske inte det du undrade?
En skalstol är alltid en skalstol och det är rejsigt = rätt!
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
|
Efter
Efter ha fixat båda motor o låda och inte kört bilen på 3 ½ år så var det äntligen dags... Här har ni ett litet klipp på den
http://www.youtube.com/watch?v=3iGmiS-RqlI
||
|
Re: Efter
Härligt att du är igång igen! Vill se bilder! Planerat in nåt banmöte? _________________ D Ekholm |
||
|
Har väl inga större planer på någon träff sådär vad jag vet,jag tänkt försöka åka upp till Micke Svens i Stockholm o så...
Mensen är det lite små fix med den tror jag,först känns som den knackar mycket i ventilerna, fast jag har förstått dom gör ju iofs det...men mest orolig att något är fel... Andra är att även om det är inkörnings period så har jag känt lite på trycket,så laddar den max 0.5 o det går bra upp dit men sen tar det stopp o jag vet i tusan va problemet är just nu..Någon som vet hur man lufttrycker allt medan bilen sitter i... Men tack ni tycker om ljudet o så väcker grannar gör man iallafall :P
||
|
Re:
Kolla att intercoolern sitter i ordentligt. O-ringarna i gummi kan sitta snett. Hela intercoolern kan lyfta vid ladtryck och "pysa ut" trycket. Det kan också vara så enkelt att du har mjukare fjäder i wastegaten. Du kan trycktesta lite på känn genom att kapa av en PET-flaska, borra ett litet hål i korken, köra in blåsmunstycket och försiktigt blåsa in luften samtidigt som du kör in flaskan i stora gummislangen som kommer från turbon. (edit: såg att du har icke-original intercooler. Men samma princip gäller) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Har kollat oringen runt intercoolern o den verkar okej.vi har försökt avgöra varför laddet inte kommer som det skall...har kommti fram till att uppå på wastegaten så är det ett rör som för mig bara går rakt ut i luften,va skall det röret egentligen gå någonstans???luftpumpen??? är därför jag förlorar ladd??
||
|
Re:
Nej, detta är bara avluftning och enda anledning att det sitter ett rörstump där är för att fukten inte ska krypa in. Översidan av wastegaten är inte trycksatt. Dvs. detta är original. Du får helt enkelt trycksätta hela systemet för att felsöka. Håler allt tätt får du pysa ut trycket som matar wastegaten alternativt montera hårdare fjäder (den första metoden är betydligt mer elegant) _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Får kolla över allt igen då...För saken är vi testade lite luft tryck från lilla röret går från trycksidan på wastegaten till kylaren...o då pös det ganska mycket från den där avfuktningens rör...Så då håller ju inte wastegaten tätt som den skall..
Men efter vi kollade lite igår o satte allt på plats igen så gick den ännu sämre...så pös det det ännu mer...väl jag som glömt dra åt något... Tack Beepbeep
||
|
Re:
Hmm....ngot stämmer inte. om du trycktestar "underifrån" från tryksidan är det normalt att lite luft försvinner genom ventilstyrningen. Men då åker luften in i grenröret. Pyser det från övre rörstumpen så är membranen trasig. Till saken hör till: om membranen är trasig och luften försvinner, då brukar motorn överladda istället. Det kan också vara så att wastegatens ventil har fastnat i öppet läge. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Nu har man plockat isär wastegaten och det visar sig att membranet är dåligt...Så nu är min nästa fråga va tusan hittar man det någonstans...
Jävligt surt när allt annat är så jävla klockrent så visar det sig att en liten jävla gummibälg gör så att den går inte riktigt som den skall... _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
|
Här:
http://www.patrickmotorsports.com/pa (om du tycker att det är dyrt så vill du inte veta vaad en ny wastegate kostar )
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
om man inte letar efter en från 924 turbo på ebay.co.uk för £50... Men membranet behöver man ändå - och billigare blir det inte! Kolla vad Motorsportvarianten kostar
Har annars några hela beggade membran som fungerar om du behöver på studs. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Att jag inte sett denna tråden tidigare?
När du är helt klar med allt, och bilen funkar så får man pallra sig förbi och snacka lite skit och ta lite bilder?
Tyvärr utan egen Porsche denna gången.... _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
|
Jo men blir väl att man får ev ta det därifrån sen....för jag hittar nog inte billigare..Jo men saken är att själva styrningen i axlen som är lite dålig med så den behövs egentligen bytas oxå.. Den läcker ju tyvärr lite med...
Jo men det går säkert att komma förbi någon gång o så..men tar det när jag vet allt funkar som det skall...då kanske du skall ta kort på min polarens Bmw turbo...
||
|
Jag köpte bälgar från andial.com, då var det rätt billigt, klart billigare än länken ovan. Men jag har för mig att dom gått upp en del i pris. Beställde även packningarna till WG från dom har jag för mig.
edit: 60 dollar st om man köpte inom usa och 49 dollar st om man beställde utanför USA läste jag nu i ett gammalt mail. Men som sagt så tror jag priserna har gått upp. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
Har kollat upp så visst bälgen är dålig så den skall bytas,men har pratat lite med Micke Svens (spezialmotorer.com) o han säger att om den är dålig så då får man skenande ladd o det får jag ju inte...den laddar så fint upp till 0.5 sen vill den inte vara med mer..VA fan kan det då vara...Har ju kollat alla anslutningar o rör...
||
|
Från Mekaniskt till EFI
Nu är bilen avställd igen,det blev inte så mycket o köra...drygt 30 mil innan det började strula....Det visar sig att det mekaniska sprutet lever sitt egna lilla liv..Den släcker en cylinder hela så den bara går på 5...Så nu är det dags för att EFI konventera bilen istället... Så nu vill jag ha råd o ideer vad man skall ha o göra,jag vet finns mycket om att läsa på detta på Pelican och Rennlist,men min engelska är inte den bästa och kul att höra vad ni har för tips... Jag har kommit fram till följande att jag skall försöka få tag på 3,2ans insug. Någon som kan ge tips på bra sprut osv all hjälp är väldigt tacksamt för som sagt har inte just nu så stor koll på hur man skall få det funka o bygga det... Tack på förhand
MVh //PimPim _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
|
Re: Från Mekaniskt till EFI
Kolla med "bakmotor"? https://rejsa.nu/forum/profile.php?m Han monterade Nira på sin 3.6l. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 930 TURBO
|
3 besök senaste veckan (22325 totalt) |