Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: EVO VS Impreza
1 besök senaste veckan (1585 totalt)

EVO eller Impreza
EVO
52%
 52%  [ 9 ]
Impreza
47%
 47%  [ 8 ]
Totalt antal röster : 17

Uhlin
Nynäshamn
Här sen Maj 2009

Trådstartare

Då tiden för bilköp börjar närma sig och jag efter mycket om och men bestämt mig för att jag vill testa fyrhjulsdrivet och vill ha mycket bil för pengarna. Har kommit fram till att det står mellan Evo (5 och framåt) och Impreza (-99 framåt). Visst finns det andra AWD men har ingen lust att köpa en RS4 för en halv miljon eller Skyline R34 och så vidare.
Utan är ute efter en modernare bil som inte är omöjlig att meka med.

Bilen kommer enbart köras på helger och visa veckodagar, alltså inte en bruksbil. Så bensin förbrukningen är inget som jag kommer lägga så mycket vikt på.
Den kommer användas mesta dels som busbil, men vill även kunna smiska bana och kanske rent av testa lite gymkana på nån parkeringsplats sent en kväll.

Så vill veta vad ni som KÖRT/ÄGT dessa bilar har att säga om saken.
Är intresserad av: hållbarhet, kostnader (trim och reservdelar), möjligheter till utveckling av bilen,
och kör glädje.
Hade tänkt lägga runt 100.000 om inte rätt bil dyker upp framför näsan, som just nu ligger en Evo 8 GSR ute för 149.000.

Vill ha en bil som jag slipper montera ner i molekyler efter 2 månaders användning och som jag kan köra med både hårt och lugnt utan att behöva ora mig för att slitdelarna ska gå när som helst.
Men jag förstår ju självklart att ska man köra hårt kommer grejerna att slitas och behöva bytas men jag vill inte behöva lägga bilens pris i slitdelar så att säga.

Så vad har du valt och varför?
Kommentarer som: "Ta en EVo, för dom är sjukt mkt snyggare" vill jag inte se, har du inget vettigt att tillföra behöver du inte skriva nåt heller.

Tack på förhand!
Mvh
Adam

C

Här sen Feb 2003

Ta detta på rätt sätt från en som meckat sådana här bilar i ett decenium. De, precis som tex en Cosworth och liknande är först och främst tre saker. De är gamla, hårt körda och roliga. De sista två går hand i hand av naturliga orsaker. Du skriver att du inte vill riva ner bilen i molekyler efter två månader. Den risken ÄR väldigt hög med dessa två bilar du tittar på. Det är inget som ska avskräcka dig enl min mening men att önska det är som att försöka vinna högsta på lotto. De ÄR hårt körda så det är bara att gilla läget. En bil som varit org i hela sitt liv finns inte helt enkelt, men ju närmare den inställningen föregående ägare genom åren har haft, ju bättre brukar de hålla.

Personligen hade jag sparat ihop till 200,000 och köpt en ruggit fin lågmilars org 8:a eller 9:a. Så mycket snabbare out of the box, hållbarare och mer rolig. (läs lättkörd, förlåtande)

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

C skrev:
Ta detta på rätt sätt från en som meckat sådana här bilar i ett decenium. De, precis som tex en Cosworth och liknande är först och främst tre saker. De är gamla, hårt körda och roliga. De sista två går hand i hand av naturliga orsaker. Du skriver att du inte vill riva ner bilen i molekyler efter två månader. Den risken ÄR väldigt hög med dessa två bilar du tittar på. Det är inget som ska avskräcka dig enl min mening men att önska det är som att försöka vinna högsta på lotto. De ÄR hårt körda så det är bara att gilla läget. En bil som varit org i hela sitt liv finns inte helt enkelt, men ju närmare den inställningen föregående ägare genom åren har haft, ju bättre brukar de hålla.

Personligen hade jag sparat ihop till 200,000 och köpt en ruggit fin lågmilars org 8:a eller 9:a. Så mycket snabbare out of the box, hållbarare och mer rolig. (läs lättkörd, förlåtande)

Kloka ord thumbs up

gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Har tyvärr inte så stor erfarenhet av Mitsu, men en klassisk Subba i lättat tvådörrars utförande behåller värdet fint. Kanske inte snabbare är en modern 4wd, men troligen såå mycket roligare. Ofta är de redan i tiptopskick beoende på tidigare ägare.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (1585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande