Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
2012 besök totalt |
sorry grabben... det verkar inte så >
![]() Sitter själv med pontiac också... EDIT: där var jag visst lite trött i hjärnan... sitter själv med mac skulle det stå! |
||
Racer finns ju till Mac OSX och det kan man ladda ner ifrån http://www.racer.nl. Bilar och banor finns på http://www.racer-xtreme.com. Sen finns Connectix Virtual Game Station (CVGS) som är en Playstationemulator till OS9. Gran Turismo 2 och NFS 3 funkar fint till det i alla fall.
Ytterligare ett spel (verkar inte direkt vara en simulator...) är Total Immersion Racing, jag har bara testat demon till det och det verkar inte vara nån höjdare, kräver nog ratt. Kul bilar iofs, t ex Audi R8, Panoz GTR mm. I övrigt är ju spelsituationen för Mac bedrövlig... ![]() _________________ 911SC -82 |
||
Har för mig att Nascar 2003 Season skall finnas till Mac.
+ dessa mod http://www.onlineracin.com/pwf/ _________________ Roger Thellbro "JRT" Team Nordic Racing |
||
På gamla PPC-äpplen är det väl i praktiken inte aktuellt att köra x86-kod oavsett OS (emulering tenderar att bli plågsamt långsamt) - men en Intel-Mac är väl i princip en "IBM PC" med hårdvarulås för OS X; dvs Windoze-kompatibel...? Dual boot!
![]() _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Re:
Sant! Men är det verkligen så att speltillverkarna helt bortser från Mac? _________________ Dahn Svensson |
||
Re:
Inte helt, och allt fler spel släpps till både Windows och OS X numera, och ofta även Linux. Kör man vettiga verktyg och openGL för grafiken så täcker man in ett helt gäng plattformar utan något större extraarbete. Mac och Linux (de två "stora", efter Windows) utgör dock fortfarande bara några enstaka % av den totala marknaden, iaf vad gäller spel för massmarknaden. Risken är alltså att det inte betalar sig att stödja dem, om det innebär så värst mycket mer än småjusteringar och omkompilering. (Konvertera 3D-motor från Direct3D till openGL kan bli en hel del jobb.) Å andra sidan tenderar Mac- och Linux-folk i större utsträckning att sprida ryktet om intressanta spel för sina respektive plattformar, så det kan vara ett lönsamt att stödja de plattformarna av den orsaken, som ett alternativ till att lägga stora pengar på "vanlig" marknadsföring. En märklig sak är dock att det tydligen, i rent antal, finns fler Mac som klarar lite tyngre 3D-spel än det finns motsvarande Windows-PC. Så, det är nästan lite bakvänt att de flesta tunga 3D-spel bara görs till Windows...! Förklaringen är väl iofs att nästan alla ägare av tunga PC (dvs med seriös ATI/AMD- eller nVidia-grafik) är hardcore-gamers, vilket nog knappast kan sägas om gruppen "alla Mac-användare". ![]() och sedan är det den här långa, tråkiga historien med openGL på Windows, som fortfarande gör att utvecklare väljer Direct3D utan närmare eftertanke, och därmed låser sig till Windows... Tror dock att de dagarna snart är över, då Windows snart sagt är den enda plattformen, alla kategorier (inklusive mobiltelefoner), som inte kör openGL över någon Unix-liknande kärna. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Re:
Jodå - men bara under Windows. iRacing må ha ett webgränssnitt, men själva simulatorn är en vanlig native Windows-applikation, precis som övriga simulatorer. http://www.iracing.com/membership/system-requirements/ _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
2012 besök totalt |