| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vingfästen... Tyck till
|
1626 besök totalt |
|
Vingfästen... Tyck till
Jag har ett (vanligt) rakt vingblad som jag ska bygga nya fästen till så att den passar på min Ford Puma så jag tänkte kolla lite med er vad ni tycker blir bäst... Antingen tänkte jag göra 2 fötter typ i mitten på vingen eller så bygga gavlar att sätta fast på sidorna av skuffen Vad tycker ni ? bäst / snyggast ? tillläggas att Puman är breddad som en racing puma.. Ni kanske tom har andra bättre/snyggare förslag ?? tyck till... (jag kommer inte att köpa nån färdig vinge till den då dom är så jävla dyra) tack på förhand. _________________ Johan Andersson.... det ska gåå fooort.. |
||
|
Re:
+1 Dessutom stör fästen under vingen luftsrömmen där så runt fästena generaras ingen downforce. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
MEN....?
Din Puma är väl ganska rund i fromen? Då kommer väl vingen sitta lite konstigt med vingens fästen i gaveln? Bord väl hamna bra mycket bättre till med fästet i mitten? Gavlar går ju att göra så stora man vill ha? Se på mängden tävlingsbilar som har fästet mer mot mitten? Det är nog inte det lilla som fästet stör som kommer göra skillnaden? Gör fästet så det blir lätt att använda , justera och fungera! _________________ Jocke Hellqvist. |
||
|
Hej,
Man kan räkna med att vingstöttorna "stör ut" vingens funktion ungefär 5-10 cm ut från stöttorna på varje sida. Så kan man hänga vingen i ensplatesen (hur tusan man nu skriver enplates i plural på svenska ) så är det bra! Dock kan det som Lillen sa se lite märkligt ut om bilen har en avrundad akter.
Ett annat alternativ är att hänga vingen som vi gjorde på SpeedLab-Corvetten. Tanken med detta är att luften skall ha hunnit "gå ihop" hyfsat igen innan den träffar vingen.
Det svarta i vingstöttorna är målat balsaträ som vi lagt in för att kunna lätta stöttorna utan att förstöra luftflöden. Lycka till! MVH/ Michael Karpers _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||
|
Re:
Nej, faktisk inte alls! Sitter helt tvärfast och rör sig inte synligt åt något håll. Enligt tester vi tidigare gjort så genererar hela bilen runt 770 kg downforce i 200 km/h varav vingen borde ge runt 200-250 kg (200 cm bred, 40 cm corda). På Anderstorp senast gjorde vi ca 260-270 km/h i slutet på rakan, vilket borde ge avsevärt mer tryck, men jag kunde i alla fall inte upptäcka något wobbel. Två stabila fixeringspunkter ner i ramen + två stabila fixeringspunkter i vingen verkar göra susen. /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||
|
Re:
Vet inte om den är bäst, men den fungerar bra! Dessutom verkar vårt problem just nu vara att vi eventuellt har för mycket tryck bak... Dock, kom också ihåg att flytta tillbaka vingen så långt bak ni får enligt ev. reglementen. Ju längre bak desto bättre hävarm! /MK _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||
|
|
||
|
Re:
Tyvärr inte, sitter på den här Batmobile liknande demon Mercan jag såg nere på VLN för ett par veckor sedan. Sjukt snyggt arbete måste man säga.
|
||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vingfästen... Tyck till
|
1626 besök totalt |

