Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vingfästen... Tyck till
1626 besök totalt
900rr
köping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 345


Trådstartare
Vingfästen... Tyck till

Jag har ett (vanligt) rakt vingblad som jag ska bygga nya fästen till så att den passar på min Ford Puma så jag tänkte kolla lite med er vad ni tycker blir bäst...

Antingen tänkte jag göra 2 fötter typ i mitten på vingen

eller så bygga gavlar att sätta fast på sidorna av skuffen

Vad tycker ni ? bäst / snyggast ?

tillläggas att Puman är breddad som en racing puma..

Ni kanske tom har andra bättre/snyggare förslag ??

tyck till...


(jag kommer inte att köpa nån färdig vinge till den då dom är så jävla dyra)


tack på förhand.

_________________
Johan Andersson....


det ska gåå fooort..
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Gavlar hindrar luft från vingens översida gå runt änden och in under den, det förbättrar effektiviteten. (Men alla regler har sina undantag, som vanligt.)

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

UlfG skrev:
Gavlar hindrar luft från vingens översida gå runt änden och in under den, det förbättrar effektiviteten. (Men alla regler har sina undantag, som vanligt.)


+1
Dessutom stör fästen under vingen luftsrömmen där så runt fästena generaras ingen downforce.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7994



MEN....?
Din Puma är väl ganska rund i fromen?
Då kommer väl vingen sitta lite konstigt med vingens fästen i gaveln?
Bord väl hamna bra mycket bättre till med fästet i mitten?
Gavlar går ju att göra så stora man vill ha?

Se på mängden tävlingsbilar som har fästet mer mot mitten?
Det är nog inte det lilla som fästet stör som kommer göra skillnaden?
Gör fästet så det blir lätt att använda , justera och fungera! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Hej,
Man kan räkna med att vingstöttorna "stör ut" vingens funktion ungefär 5-10 cm ut från stöttorna på varje sida.
Så kan man hänga vingen i ensplatesen (hur tusan man nu skriver enplates i plural på svenska ) så är det bra! Dock kan det som Lillen sa se lite märkligt ut om bilen har en avrundad akter.
Ett annat alternativ är att hänga vingen som vi gjorde på SpeedLab-Corvetten. Tanken med detta är att luften skall ha hunnit "gå ihop" hyfsat igen innan den träffar vingen.



Det svarta i vingstöttorna är målat balsaträ som vi lagt in för att kunna lätta stöttorna utan att förstöra luftflöden.

Lycka till!

MVH/ Michael Karpers

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Intressant lösning på Corvetten ovan som jag funderat länge över.

Säkert har ni räknat på det men sviktar inte konstruktionen en del när kraft appliceras på vingen?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

Fastlane skrev:
Intressant lösning på Corvetten ovan som jag funderat länge över.

Säkert har ni räknat på det men sviktar inte konstruktionen en del när kraft appliceras på vingen?


Nej, faktisk inte alls!
Sitter helt tvärfast och rör sig inte synligt åt något håll.

Enligt tester vi tidigare gjort så genererar hela bilen runt 770 kg downforce i 200 km/h varav vingen borde ge runt 200-250 kg (200 cm bred, 40 cm corda).

På Anderstorp senast gjorde vi ca 260-270 km/h i slutet på rakan, vilket borde ge avsevärt mer tryck, men jag kunde i alla fall inte upptäcka något wobbel.

Två stabila fixeringspunkter ner i ramen + två stabila fixeringspunkter i vingen verkar göra susen.

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Riktigt häftigt thumbs up bör ju vara bästa lösningen.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

Fastlane skrev:
Riktigt häftigt thumbs up bör ju vara bästa lösningen.


Vet inte om den är bäst, men den fungerar bra!
Dessutom verkar vårt problem just nu vara att vi eventuellt har för mycket tryck bak...

Dock, kom också ihåg att flytta tillbaka vingen så långt bak ni får enligt ev. reglementen. Ju längre bak desto bättre hävarm!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Snyggast?


_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8092



Det var fan inte kattskit, dina?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

erikjakan skrev:
Det var fan inte kattskit, dina?

MVH Erik


Tyvärr inte, sitter på den här Batmobile liknande demon Mercan jag såg nere på VLN för ett par veckor sedan. Sjukt snyggt arbete måste man säga.



_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8092



Fan vilken elak sak!

Hoppas dem är gjorda i alu och inte rostfritt

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Allmänt banåkaforum
Vingfästen... Tyck till
1626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande