Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6051 besök totalt |
Overaller och hjälmar, vad är tillåtet?
tjenare det ska nog bli lite körande till sommaren, en salig blandning av kart, licenstagning för sportvagn (i en radical) samt lite bankörning på BMW's clubträff på knutstorp... nu är det så att jag skulle behöva en overall och hjälm som klarar allt detta... kan man köra täckt bil med integralhjälm... en Peltor G10 t.ex.? och med overallerna från sparco, är det någon skillnad på dem i säkerhet o så, eller kan man (då man är studerande) ta den billigaste med 3-lager... ? (den heter Sprint-5 tror jag...) MVH / Alexander Eklöw... _________________ A Eklöw |
||||
Kollade på Peltors hjälmar.. ser inget om att de är FIA-godkända?
vad är detta? hur kommer det sig att många FIA godkända hjälmar inte är godkända för banracing i sverige, men Peltor är .. men tvärtom i europa _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Vänta nu... Man behöver väll inte ha FIA godkända hjälmar för att ge sig ut på lite banköra
![]() Låter smått orimligt i mina öron... Var det inte valfri hjälm på BMWSC och CS banträffar(minus hockeyhjälmar och cykelhjälmar då)? Blir lite lätt orolig nu, eftersom jag planerar på att köpa en billig MC-hjälm ![]() |
||||
Följer med spänning denna tråd, då jag går i samma tankar ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
SBF regler
om man skall följa SBF's regler kan man inte ha integral i täkta bilar. För en längre diskusion: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6870 Sen är det ju som sagt beroende på om man behöver följa SBF's regler. Hur vida BMWSC eller andra arangörer använder sig av SBF's regler måste du kolla upp, tror det också har diskuterats flitigt här på rejsa. _________________ Dan Hörner |
||||
Dyr är inte automatiskt bäst ![]() Har ett ganska slående exempel här, som TKD utövare kan jag medela om att Svenska (wtf) TKD förbundet ställde ett krav på att man MÅSTE använda armbågsskydd till alla tävlingar annars får man inte delta. Det var bara ett specialdesignat skydd som efter flera år av utveckling för ändamålet som godkändes till att börja med. Efter lite luskande upptäcktes det att detta specialdesignade skydd var ett innebandyskydd som man hade köpt alla ex av i princip hela sverige och sålde till högre priser ![]() |
||||
Man kan väl generellt säga att desstu dyrare, desstu bättre
![]() Det jag menade med mitt tidigare inlägg var att jag läst att man ska köpa så BRA hjälm som möjligt, att hellre lägga lite extra och dra in på något annat. Hur viktig anser ni hjälmen vara?? Jag ska köpa ny hjälm till våren så lite tips hade varit bra. ![]() _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Peltor G6 är vad du måste ha enligt SBF's regler, enda som är godkänd. Sedan om den är bäst verkar det råda delade meningar om. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
ALLA hjälmar har bäst före datum plasthjälmar får man EJ sätta klistermärken på heller. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Så ungefär hur många år håller sig tex en Peltor G6 innan den härsknar då? _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||||
men e inte detta lite knäppt? allvarligt talat... vad är det som gör att man inte får ha en integral-hjälm i täckt bil? _________________ A Eklöw |
||||
hmmm, har funderat på detta också... varför e sådant här så krongligt... man vill ju ha en hjälm som man kan använda i så många olika klasser som möjligt... morrr.... byrokrater?.... morrr _________________ A Eklöw |
||||
men har jag fattat det rätt om det är så att om man har internationell licens så får man köra med integral i täckt bil...
vad skiljer en internationell licens från en vanlig här i sverige... hur tar man den? jag skulle ju känna mig säkrare med integralen o så... vill ju kunna sätta på mig marknadens säkraste hjälmar... MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
||||
Mer hjälmfrågor i den länkade topicen.
Internationell licens får man ta ut efter 5 fullbordade nationella tävlingar, har jag för mig och först måste du ha nationell licens som du kan ta ut efter 3 fullbordade tävlingar. Står på SBF:s hemsida. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
BMW har kommit med en lätt hjälm 999Gr vet dock inte hur godkännandet är
http://www.bmw.se/bmwnyheter/2003-10 Hjälmar håller ca 2-5år beroende på material och hantering, sol mm skyndar på åldrandet. En plasthjälm håller ca 2-3 år och en glasfiberhjälm ca 5 år. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 6051 besök totalt |