Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Hjälp med ratt!
937 besök totalt
rgm

Här sen Mar 2004

Trådstartare
Hjälp med ratt!

Hejsan!

Min första post här på rejsa (mycket trevlig sajt för övrigt).
Nu till min fråga. jag har nyligen skaffat mig en ny dator (AMD Athlon 2800 256MB ram ATI Radeon 9200 osv yada yada yada...). Jag har sedan tidigare en Logitech Wingman Formula. Denna har en gameport min dator har integrerat ljudkort på moiderkortet och därför ingen gameport!

Frågeställningen blir alltså:

1. Finns det att köpa ett PCI-kort med bara en gameport?
2. Har provat med en USB till gameport adapter från clas ohlson, funkade dåligt vill inte använda den någon som har positiva erfarenheter av en dylik adapter?
3. Om man ska köpa en ny ratt tex Logitech Wingman Formula från onoff
http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveProd/10173?opendocument&doc=spel_filmspel_filmhardvara
hur är pedalerna?
4. Rekommendera en annan ratt!

Tacksam för all hjälp!

mvh
/Rickard (som också vill köra TPTCC som alla andra rejsare)

kulltorp
Här sen Apr 2003

Har en momo racing force "tror jag den heter" funkar suveränt riktigt stabil och prisvärd logitech hade nån kampanj när jag köpte den "man fick 400:- tillbaks" så den kostade inte mer än 700:- eller nåt sånt...Det är ett bra alternativ om man inte vill köpa den andra dyrare varianten av momo den i skinn och alu osv. fördelen med min är ju att den har en växelspak samt paddlarna och spaken går att flytta höger eller vänstersidan den fick även högsta betyg i M3 ett poäng mer än den dyrare momo ratten.. thumbs up

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Nödlösning kan vara att köpa ett billigt ljudkort med gameport tex Hercules Muse LT eller vad det heter.

Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tackar för tipsen!

Provade med ett Hercules Muse kort, billigt som tusan faktiskt men tyvärr visar det att gameporten på det kortet inte funkar med det moderkort jag har (dra på trissor eller )! Nåväl inte hela världen det var ju billigt har ju öppet köp också...

Jag kom på att testa med ett gammalt ljudkort jag hittade i gömmorna och då, under över alla under, då funkade gameporten.

Ratten har dock blivit så gammal att Logitech inte supportar den under XP så jag kan inte använda separata axlar för gas och broms . jag börjar faktiskt inse att jag just nu är lite snålänning (kommer ifrån småland!) kanske skulle haspla ur mig lite slantar och köpa en ny ratt med FF oxå!

Förresten är det stor skillnad på att köra GPL och TPTCC med FF jämför med utan?

Tack ändå för hjälpen!

Halland
Här sen Maj 2003

När det gäller pedaler så provtryck dem med fötterna så du får en känsla. Jag vill ha långa utslag (med dator-ratt-mått mätt) för att lättare kunna balansera kraften som ska ner i backen. Tyvärr har många billigare rattar utslag så korta så det mer känns som två knappar thumbs down

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

rgm skrev:
...
Ratten har dock blivit så gammal att Logitech inte supportar den under XP så jag kan inte använda separata axlar för gas och broms . jag börjar faktiskt inse att jag just nu är lite snålänning (kommer ifrån småland!) kanske skulle haspla ur mig lite slantar och köpa en ny ratt med FF oxå!

Förresten är det stor skillnad på att köra GPL och TPTCC med FF jämför med utan?

Tack ändå för hjälpen!

Kolla på www.wingmanteam.com för drivrutiner och utilities till ratten. Jag kör en Logitech Forumla Force och den stödjs i XP iaf...

Här sen Mar 2004

Trådstartare
Citat:
Kolla på www.wingmanteam.com för drivrutiner och utilities till ratten.

Jamen det är ju lysande!!!!!!!!!!!!! Där fanns ju vad jag ville ha lite registerfixar så nu kan jag vänsterbromsa igen.

Magnus, jag tror jag är kär !

Tack för hjälpen!

Hjälp med ratt!
937 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande