Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18694 besök totalt |
ah det finns väl riktigt tunga takräcken till Boxstern? iskallt att komma upp i fjällen med en hardtop + takräcke+box!
![]() ![]() ![]() ang de andra diskussionerna kring Boxster S kontra 993: hitta det som du tycker passar dig bäst. För mig är min 993C2 den perfekta kompromissen mellan skön komfortglida (nåja, med annat system, sänkfjädrar, 18" och sparco evo blir det kanske lite mer bullrigt & stötigt än en merca s500, men ändå) och hårig banmaskin. Nu är det så länge sedan jag körde bilen (jella snö! bort! bort!) att jag får frispel varje gång det brummar förbi en 911 oavsett modell. Hu ja. Fler än mig som reduceras till lallande pekfånar varje gång det låter roligt på vägen? "ååååh såg ni! hörde ni!!" ![]() Senast igår satt jag o gjorde boxergurgelljud vid varje rödlyse, har inte ens orkat peta i en radio i mazda-skrället som jag övervintrar i. Sjukt... ![]() |
||||||
är verkligen en 993 och en boxster S jämnsnabba?? visst verkar en boxster prisvärd men vi har så många har i malmö..man vill härna sticka ut ju. sen så e det nog lite viktigare att bilen är snabb rakt fram än på bana..för jag kommer nog vara mer på strippen än på bana tyvär..eftersom jag har lättare tillgång till strippen
|
||||||
oljeläckaget du pratar om är ju att olja trycks upp igenom vevhusventilationen in i insuget på boxsters/996 när folk som inte vet vad de håller på med fyller på för MYCKET olja. Detta är rätt vanlig att folk gör för de är rädda för oil starvation när de kör bana. 993:an har äkta torrsump och altså ingen vevhusventilation. (samma som 996 Gt3, Gt2 och turbo). Sedan är 993or ju luft/oljekylda med högre toleranser och praktiskt taget skottsäkra efter 30 års utveckling. Att det officiellt tävlas med 911 och inte Boxster beror bara på att Porsche AG har bestämmt att 911 är premiummodellen och den som skall synas på motorbanorna medan Boxstern skall vara lillebror och instegsmodell. De få privatbyggda Boxsters som gjorts visar ju att det går att bygga grymma banbilar av Boxsters. (Racers Group, Tolli t.ex.) Problemet för Porsche AG är att mittmotorbilar har bättre grundförutsättningar, hade man låtit både 911:or och boxsters tävla hade antagligen boxsterderivaten kommit före, och hur hade det påverkat 911:an status....... Dessutom är Porscharna egentligen inga riktiga racejärn för då hade det suttit dubbla A-armar fram och inte fjäderbensstag från fabrik...... Men 993 RULES för den är bara så............grym, rå, härlig, skojig....men skit som cabbe = Boxster S vinner ronden i att ruffsa hår. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Vi skall nog få dig på bättre tankar =) Det finns inget bättre än banåka, inte ens knark är lika beroendeframkallande. ![]() Sedan appropå tillgång till strippen vs bana så är ju banåka på Sturup varannan vecka hela sommaren med KAK och Porscheklubben kör 3 banmöten på knutan + MGCC/KAKs dag på Knutan så dålig tillgång på banåka här nere, nja... www.kaks.just.nu www.porsche.nu Har du provat banåka med ordentlig instruktör så kommer du aldrig upprepa ovanstående. ![]() PS. Sedan får du ändå stryk av min 993:a på strippen så du kan lika gärna komma och köra bana med oss ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Har kört S;en. O med det fullflödes system som den hade så blev man ju nästan salig
![]() Men om det är sportchassi på en 2,7 är det då så stor skillnad mot S;en förutom motorn då? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Motor, växellåda, chassi, Bromsar... ..plåten, suffletten och inredningen är väl ungefär samma =) OBS OBS OBS!!!! Köp INTE en Boxster, Boxster S eller 993:a UTAN Sportchassi Köp ABSOLUT INTE med Tiptronic Det förstör 1) Andrahandsvärdet 2) Körglädjen 3) Bilens karaktär _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
ne manuell låda är en självklarhet..men experterna säger att 993 är den näst dyraste porschen att äga med tanke på service osv..
nån som har erfrarenhet av honda S 2000? ..det jävliga är ju att jag ha ringen möjlig het att provköra nån av bilarna ordentligt |
||||||
Jag har en del bilar till salu. 993 turbo -97, 964 C4 cab och en 944 turbo -86 skicka pm om du är intresserad eller vill veta mer _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
Övertryck eller undermåliga packningar? En definitionsfråga i båda fallen... ![]()
Ja, men enbart med 996 - i svängarna är Boxster S i princip alltid snabbare och mer responsiv. På rakorna däremot så drar givetvis 996:an ifrån. Att man valt att tävla med 996 istället för 986 är givetvis ett strategiskt drag - Porsche vill inte tävla med vad som anses vara deras instegsmodell. Om detta är rätt eller fel kan givetvis diskuteras i all oändlighet. _________________ ![]() |
||||||
Det känns som att det inte är lönt att forstätta diskutera för jag kommer inte ge mig att 911 är en bättre banbil än Boxter S och du vise versa. Det ända jag kan hålla med om är att Boxtern är en lättare bil att köra därav kan det vara lättare att köra snabbt med den än med 911. _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
Ring Peter Nissi på Porsche Center i Helsingborg (Din bil). Är du seriös får du provköra rubbet, no problems. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Hmm...vad har du med dig till fjällen isf om jag får fråga? ![]() ![]() Men, som Anders Frisk skrev - det finns ju takräcke/box att köpa till om man vill ha med sig större prylar. http://www.porsche.se/cl/accessories/boxsterteq/transport/roof_transport_986.htm _________________ ![]() |
||||||
Det ända negativa som jag upplevde med boxstern var att det var lite för mycket "vanlig" bil över körkänslan
![]() Det är sjutton mer känsla i min S2;a som rullat 25000mil ![]() Är det likadant med 996;an (ni som kört den)? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||||||
Det håller jag fullständigt med om - tyvärr är det likadant på 996:orna. _________________ ![]() |
||||||
Visst var mycket bättre förr men långt ifrån allt. För mig är känslan i växellådan överlägsen i 996 jämfört med 993. Sen klarar åtminstone jag mig utan stående pedaler numera
![]() En rätt utrustad 996 (alltså med rätt chassi och motor från fabrik) tycker åtminstone jag är allt annat än tråkig, i synnerhet i jämförelse med gamla överviktiga och undermotoriserade 993 4S som håller osannolikt bra i värde ![]() 970' för en C2 låter svettigt - en 30% prishöjning lär inte den mest inbitna Porsche kund stå ut med, eller? Vore intressant att veta hur pålitlig informationen är. Jag har inte sett nån officiell information från Porsche än, men det kanske har dykt upp? _________________ Anders T |
||||||
Ja man kör helt klart fortare med en 996 än 993 men det är inte samma sak som en 993. Det känns mera racing i en 993, 996 känns mer som en "vanlig" bil tråkigt nog. Ja priset på 997 kommer ligga på 970000kr kan vara tiotusen +/- men det låg på 900000 vet jag iaf. Undrar hur det blir med 998... det sägs att porsche vill ha in en V8, hur det nu ska gå till ![]() _________________ Jonatan Hertzberg |
||||||
strippen? oj oj oj, fel forum då! ![]() köp en corvette vetja! (C4 sista modellerna eller C5, men ingen aning vad den kostar) Snygg bil, motor som lätt går att få ut mer effekt ur om du inte är nöjd... Med din budget kan du köpa en corvette och 4 kompressorer... minst!!! ![]() EDIT: du behöver inte köpa en dyr bil för att sticka ut! ALLA glor på min kärra när jag ska någonstans! ![]() |
||||||
M3 e46 kom bort lite i diskussionen tycker jag. Den är snabb, praktisk och ganska snygg.
Av alla Porschar som diskuterats är väl en 964 RS det bästa köpet rent ekonomiskt, dom har ju bara gått UPP i pris dom sista åren. Såg idag en 996 GT3RS på stan, jag vet att den liger liiite över en budget på 400 lakan men den kan bara beskrivas med ett ord.....slaktömning... (ursäkta ordvalet men den är så häftig att mina vänner tyckte jag var helt sjuk i huvet som sprang efter bilen i förhoppning om att ta ett kort med mobilen) mvh, Balazs _________________ ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18694 besök totalt |