Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tvåaxligt släp efter bil, INTE boggie
11 besök senaste veckan (9504 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Är lite sugen på ett sånt här släp

Är ganska vanligt i Holland, totalvikt vanligen 3500 kg, tomvikt 700-1000 kg beroende på modell. Körs med BE-kort.

De ligger väldigt stadigt på vägen och följer snyggt i svängarna och lastar såklart MASSOR. Vissa har 8 meter flak, så man skulle kanske t.o.m. få på två bilar om de inte är för långa och tunga. Eftersom de är tvåaxliga kan man utan risk koppla loss och parkera släpen även fullastade. Även lasta och lossa utan att de tippar.

Perfekt rejsbilstransport m.a.o.

Jag har aldrig sett ett sånt i Sverige. Varför?

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Tvåaxligt släp efter bil, INTE boggie

DJ skrev:
Jag har aldrig sett ett sånt i Sverige. Varför?
Inte så vanligt med dragbilar med så höga godkända dragvikter. 3500 alt 4250kg som tågvikt gör ju sitt till.

www.BEtrailer.se är ju lite speciellt, men de ser man ju på vägarna ibland.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Den typen av släp är inte tillåtna i Sverige
Det finns några som slank igenom när reglerna var lite lösa vid ett generationsskifte i reglementet. Fast eftersom vår transportstyrelse anser att dom är smartast i Europa, så förbjöds dom efter några månader!

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Det finns några som slank igenom när reglerna var lite lösa vid ett generationsskifte i reglementet. Fast eftersom vår transportstyrelse anser att dom är smartast i Europa, så förbjöds dom efter några månader!

Skumt. Det finns ju inga släp som ligger lika stabilt på vägen som de här. Men framför allt så blir de ju mer lättlastade då de kan lastas okopplade och sen borde de inte vara lika känsliga för viktfördelningen.

Undrar om jag kan ta in ett som flyttgods när det blir dags att dra sig hemåt?

Ny kulbil i garaget.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003

Re:

Dude skrev:

Är du säker på att det fortfarande är så? Jag vet att de fanns som 80 km/h-släp ett tag på www.allslapet.se men sedan stod det att man bara fick köra dem i 30 km/h p.g.a. ändrade regler (antagligen som efterfordon) vilket är precis som du skriver.

Men om det var vid detta eller förra årsskiftet så har de ändrat tillbaka. Kolla under "styrande släp" så står det 80 km/h igen. Jag minns att de highlightade det på förstasidan också.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Victor. skrev:
Är du säker på att det fortfarande är så? Jag vet att de fanns som 80 km/h-släp ett tag på www.allslapet.se men sedan stod det att man bara fick köra dem i 30 km/h p.g.a. ändrade regler (antagligen som efterfordon) vilket är precis som du skriver.

Men om det var vid detta eller förra årsskiftet så har de ändrat tillbaka. Kolla under "styrande släp" så står det 80 km/h igen. Jag minns att de highlightade det på förstasidan också.
Just nu:
www.allslapet.se skrev:
Allsläpet - Styrande släp är ett 80 km/h släp med en styrande axel på fram hjulen.
Släpet finns med totalvikt 2000 kg upp till 3500 kg.

DJ
NL
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Jaha, då borde det ju inte vara nåt problem att ta hem ett sånt släp på vanligt importsätt heller. (om jag äger det kortare än ett år innan vi flyttar hem)

Ny kulbil i garaget.
Citera
Allmänt banåkaforum
11 besök senaste veckan (9504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande