Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3, 4   >>
27357 besök totalt
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
micke.x19 skrev:
Vad tror ni??? mycket problem?? håller det???
Värme...

Hur länge hade du tänkt ladda max åt gången?

15-20 minuter (sprintrace) brukar räcka för att många turbosystem med glädjekalkyler får problem.



Pratar vi om Uno-motorn eller mc-motorn nu?
Det jag mest funderar över om bilen blir för tung för hojmotorn, kylningen hoppas jag inte blir så himla stort problem iom det är så tomt i motorutrymmet/bagaget,så plats fiinns ju för insläpp/utsläpp för kylning, eller tänker jag galet?? Är inte första gången isf

_________________
Micke Aspving
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 426



Riktigt trevligt! En x1/9 med uno turbomotor låter som en drömkärra. Forfarande förvånad över hur mycket effekt man kan plocka ur den motorn.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Mikael Svantesson skrev:
Coolt. Har smågillat X1/9 sen jag såg det här racet:

http://www.youtube.com/watch?v=eV1t5o2xmcI
http://www.youtube.com/watch?v=R4-Wvtz1gWY

Annorlunda bil och en härlig klass.


Du är nog inte ensam om det! När jag senare av en händelse hamnade på fika hemma hos Leif Lindström och fick höra en massa gammla racing historier kring den där kärran blev jag ännu mer intresserad.

Trevlig bil verkar det vara thumbs up

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Re:

micke.x19 skrev:
Niklas Falk skrev:
micke.x19 skrev:
Vad tror ni??? mycket problem?? håller det???
Värme...
Pratar vi om Uno-motorn eller mc-motorn nu?
Det jag mest funderar över om bilen blir för tung för hojmotorn, kylningen hoppas jag inte blir så himla stort problem iom det är så tomt i motorutrymmet/bagaget,så plats fiinns ju för insläpp/utsläpp för kylning, eller tänker jag galet?? Är inte första gången isf
Jag tänkte mest generellt (En boostad Hayabusa på 600hk kan ju fungera för en MC på 402m, men fungerar inte så länge i en bil ).
Kylningen är ju det som brukar begränsa det praktiska effektuttaget (men det går ju alltid att ha en overboost-knpp om man inte vill bli omkörd i vissa tillfällen).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
fridsten
Solna
Här sen Jul 2007
Inlägg: 81



Jag såg en X1/9 med Uno Turbo-motor på Rosersbergs slott i helgen (Automobil Classic Cars). Den verkade riktigt trevlig, men jag har ingen aning om hur den gick.

_________________
Fredrik Fridsten
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Åkte till Tibnor i Göteborg idag för att köpa 4-kantsrör för att bygga en vagga till bilen,spenderade 750 spänn på rör och på vägen hem så tog jag vägen om en vän för en fika å lite tjöt.
Berättade att jag köpt rör för att bygga en vagga å då säger han att jag kan låna hans nya som var inköpt på verktygsboden som han skall ha till sin Porsche 356 (tidig 50-tal) som håller på att renoveras, om jag bara visste det 1 timme innan





En bild på Porschen oxå =)




Så nu skall det skrapas underredsmassa ett par dagar och sedan blästring

_________________
Micke Aspving
Citera
Graf orlok

Här sen Feb 2011
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ägde en X 1/9 under hela nittiotalet och drömde konstant om att göra det du just gör. Kanske fortfarande drömmer om det när jag tänker efter. Jättespännande att se vart det här tar vägen!

/Staffan

_________________
Staffan Linder
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246



I LIKE !
Alla borde ha ett kryss!!

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Re:

Enzo Molinari skrev:
I LIKE !
Alla borde ha ett kryss!!



Precis
Såg att du håller på med liknande projekt kommit långt? hittar ingen tråd om det

_________________
Micke Aspving
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Var lite flitig på morgontimmarna idag thumbs up
Värmepistol och en multislip gjorde jobbet så mycket enklare än vad jag hade hoppats på. att köra med slipen och se hur massan åkte väck precis som när dom skär köttet ifrån ett kebabspett,det var så att blev man hungrig under tiden

Två hjulhus blev rena ner till grundfärgen och det var knappt att färgen blev repad..helt otroligt thumbs up och det tog ca: 2 1/2 timme att fixa till detta.

Ingen rost hittades och Micke blev glad

Multislipen
Det finns olika blad att sätta på men jag upplevde den halvmåne formen som bäst,ju mer jag använde den ju mer blev bladet slipat och fortare gick det..fantastiskt




Hö hjulhus bak




Hjulhus hö fram









Har jag samma tempo imorgoon och håller på ett tag så blir den nog ren ifrån massa

_________________
Micke Aspving
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Skoj när haussade byggverktyg får en verklig användning

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Skoj när haussade byggverktyg får en verklig användning



Precis. thumbs up

_________________
Micke Aspving
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3418



Den ser verkligen ut att vara fräsch i plåten! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Då var nästan hela golvet klart idag, rost i främre delen annars inte en rostfläck
även trösklarna var hela

Bakifrån


Framifrån



En lite hög med underredsmassa








Det blev så gött väder här efter kl.14 så det blev en tur med turbomoppen istället för att slita i verkstan





Nu blir det lite skrapning innan blästring och sedan svetsning av golvet, sen kan bygget börja så smått

_________________
Micke Aspving
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Har väntat på torrt väder i 14 dagar nu för att kunna blästra av karossen utomhus men det kan jag ju vänta på flera år känns det som, nu har jag fått låna en lokal så om 14 dagar blir den plåtren Sen är det dax för svets i framgolvet thumbs up

Sedan är det "bara" att bygga ihop skiten igen

_________________
Micke Aspving
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Jag har svårt att släppa det här med en mc-motor i bilen Gillar högvarvigt med turbo
Jag hittade en bild i något forum troligtvis i England (var annars?)

Kan detta vara en smart lösning för att få ihop ett motor/drivpaket,eller typ något liknande? Jag tycker att det ser rätt smäckert ut.

Tänkte att kunna använda min motor som jag har i hojen för att åtminstone testa om det funkar och om det inte gör det så får Unomotorn åka i om det blir något knas.



_________________
Micke Aspving
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Re:

micke.x19 skrev:
Kan detta vara en smart lösning för att få ihop ett motor/drivpaket,eller typ något liknande? Jag tycker att det ser rätt smäckert ut.
Hardyskiva eller nåt mellan utgående axel och diff är nog inte fel.
MCväxellådor är ju inte det kraftfullaste direkt (konsumtionsvara).

Överladdad V-twin vore ju speciellt.
2Liters HD-vinkel med Mukinis?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011
Inlägg: 36


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
micke.x19 skrev:
Kan detta vara en smart lösning för att få ihop ett motor/drivpaket,eller typ något liknande? Jag tycker att det ser rätt smäckert ut.
Hardyskiva eller nåt mellan utgående axel och diff är nog inte fel.
MCväxellådor är ju inte det kraftfullaste direkt (konsumtionsvara).

Överladdad V-twin vore ju speciellt.
2Liters HD-vinkel med Mukinis?


Nja twin i all sin ära, men en ylande radfyra låter bättre i mina öron.
Vilken diff skall man välja tro? någon Sierradiff? En Hardyskiva+något kors är nog inte helt fel.

_________________
Micke Aspving
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Re:

micke.x19 skrev:
Nja twin i all sin ära, men en ylande radfyra låter bättre i mina öron.
Vilken diff skall man välja tro? någon Sierradiff? En Hardyskiva+något kors är nog inte helt fel.
Räkna ordenligt på utväxlingar och topphastighet, så du inte varvar ut sexan i 180 eller liknande, som en annan Bollebygdsbo.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 729



Jag tycker det låter som en kul idé och jag har själv funderat många gånger på den setupen i den bilen.
Gummiskiva är nog bra, annars är ju hojmotor i bil inte mer påfrestande än hojmotor i hoj. 200nm är liksom fortfarande 200nm och eftersom man skippar kedjan blir det ju mindre snedbelastning på utgående axel. Turbo och hållbarhet är ju en annan sak men det är ju samma för turbo på en hoj.

Du spar iaf mycket vikt för motorpaketet thumbs up

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20201



Re:

Jakob Hultkvist skrev:
Gummiskiva är nog bra, annars är ju hojmotor i bil inte mer påfrestande än hojmotor i hoj. 200nm är liksom fortfarande 200nm och eftersom man skippar kedjan blir det ju mindre snedbelastning på utgående axel.
Har du jämfört hur mycket moment som bakhjulet på en MC kan förmedla jämfört med två feta slicks (på en bil som knappast går upp på bakhjulen)?

Försök att på en MC peta ner 150hk i backen vid en hastighet om ca 80...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3, 4   >>
27357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande