Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 27357 besök totalt |
Re:
Pratar vi om Uno-motorn eller mc-motorn nu? Det jag mest funderar över om bilen blir för tung för hojmotorn, kylningen hoppas jag inte blir så himla stort problem iom det är så tomt i motorutrymmet/bagaget,så plats fiinns ju för insläpp/utsläpp för kylning, eller tänker jag galet?? Är inte första gången isf ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
Du är nog inte ensam om det! När jag senare av en händelse hamnade på fika hemma hos Leif Lindström och fick höra en massa gammla racing historier kring den där kärran blev jag ännu mer intresserad. Trevlig bil verkar det vara ![]() |
||||||
Re:
![]() Kylningen är ju det som brukar begränsa det praktiska effektuttaget (men det går ju alltid att ha en overboost-knpp om man inte vill bli omkörd i vissa tillfällen). |
||||||
Åkte till Tibnor i Göteborg idag för att köpa 4-kantsrör för att bygga en vagga till bilen,spenderade 750 spänn på rör och på vägen hem så tog jag vägen om en vän för en fika å lite tjöt.
Berättade att jag köpt rör för att bygga en vagga å då säger han att jag kan låna hans nya som var inköpt på verktygsboden som han skall ha till sin Porsche 356 (tidig 50-tal) som håller på att renoveras, om jag bara visste det 1 timme innan ![]() ![]() En bild på Porschen oxå =) ![]() Så nu skall det skrapas underredsmassa ett par dagar och sedan blästring _________________ Micke Aspving |
||||||
Ägde en X 1/9 under hela nittiotalet och drömde konstant om att göra det du just gör. Kanske fortfarande drömmer om det när jag tänker efter. Jättespännande att se vart det här tar vägen!
/Staffan _________________ Staffan Linder |
||||||
Var lite flitig på morgontimmarna idag
![]() Värmepistol och en multislip gjorde jobbet så mycket enklare än vad jag hade hoppats på. att köra med slipen och se hur massan åkte väck precis som när dom skär köttet ifrån ett kebabspett,det var så att blev man hungrig under tiden ![]() Två hjulhus blev rena ner till grundfärgen och det var knappt att färgen blev repad..helt otroligt ![]() Ingen rost hittades och Micke blev glad ![]() Multislipen Det finns olika blad att sätta på men jag upplevde den halvmåne formen som bäst,ju mer jag använde den ju mer blev bladet slipat och fortare gick det..fantastiskt ![]() Hö hjulhus bak ![]() Hjulhus hö fram ![]() ![]() ![]() Har jag samma tempo imorgoon och håller på ett tag så blir den nog ren ifrån massa ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
|
||||||
Då var nästan hela golvet klart idag, rost i främre delen annars inte en rostfläck
![]() även trösklarna var hela Bakifrån ![]() Framifrån ![]() En lite hög med underredsmassa ![]() Det blev så gött väder här efter kl.14 så det blev en tur med turbomoppen istället för att slita i verkstan ![]() ![]() Nu blir det lite skrapning innan blästring och sedan svetsning av golvet, sen kan bygget börja så smått ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Har väntat på torrt väder i 14 dagar nu för att kunna blästra av karossen utomhus men det kan jag ju vänta på flera år känns det som, nu har jag fått låna en lokal så om 14 dagar blir den plåtren
![]() ![]() Sedan är det "bara" att bygga ihop skiten igen ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Jag har svårt att släppa det här med en mc-motor i bilen
![]() ![]() Jag hittade en bild i något forum troligtvis i England (var annars?) Kan detta vara en smart lösning för att få ihop ett motor/drivpaket,eller typ något liknande? Jag tycker att det ser rätt smäckert ut. Tänkte att kunna använda min motor som jag har i hojen för att åtminstone testa om det funkar och om det inte gör det så får Unomotorn åka i om det blir något knas. ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
MCväxellådor är ju inte det kraftfullaste direkt (konsumtionsvara). Överladdad V-twin vore ju speciellt. 2Liters HD-vinkel med Mukinis? |
||||||
Re:
Nja twin i all sin ära, men en ylande radfyra låter bättre i mina öron. Vilken diff skall man välja tro? någon Sierradiff? En Hardyskiva+något kors är nog inte helt fel. _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
|
||||||
Jag tycker det låter som en kul idé och jag har själv funderat många gånger på den setupen i den bilen.
Gummiskiva är nog bra, annars är ju hojmotor i bil inte mer påfrestande än hojmotor i hoj. 200nm är liksom fortfarande 200nm och eftersom man skippar kedjan blir det ju mindre snedbelastning på utgående axel. Turbo och hållbarhet är ju en annan sak men det är ju samma för turbo på en hoj. Du spar iaf mycket vikt för motorpaketet ![]() |
||||||
Re:
Försök att på en MC peta ner 150hk i backen vid en hastighet om ca 80... |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 27357 besök totalt |