Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum DRIFTING i Sverige !!! 2004 | 1, 2 >> 6549 besök totalt |
hej på er alla.
Som ni kanske vet så gillar jag drifting. Jag vill berätta att tidningen BILSPORT arrangerar Sveriges första riktiga Drift-test på Action meet i Augusti på Mantorp Park... Jag hade ett långt samtal med SBF's ordförande på GBG mässan ang: drifting & SBF då gav sitt muntliga godkännande till denna sport i sverige. - Vidare kontakt med SBF inom kort med en presentation av sporten & filmvisning & överläggning ang: säkerheten kring Drifting. Jag har tänk mig att alla som vill veta mera om drifting i sverige reggar sig på - www.driftingdragons.tk forum så att vi alla kan lära känna varandra bättre & på så sätt få igång detta snabbare. Själv kommer jag att arrangera minst 1-3 tillfällen i södra sverige i år. Kanal5's MOTORJOURNALEN ringde i förrgår & berättade att deras filmande av Svensk Drifting i helgen var MKT lyckat & att det kommer att sändas på måndag nästa vecka - med Thed Björk bakom ratten på en 4wd Cossie - MIssa inte detta. Thed ringde mig även efteråt & berättade att han skulle kolla in en Skyline som han ville köpa för att drifta med. Så kom igen nu REJSA-folk - hör av er så vi får detta att funka för de som vill det. ----------------------------------------------------------------------------------------------- Tillägg: trevligt med ett sådan gensvar på såpass kort tid. jag arbetar för fullt med att få fram lite enkla regler & annat som kanbehövas. exempelvis så tyckte jag att den bilden som Magnus lade upp på en "ban-skiss" för drifting var mkt bra att börja med som bansträckning - liknande asså. jag personligen anser INTE att det är bra att börja detta i Sverige på Mantorps pariser-kurva då jag tycker att det kommer att gå för FORT där för att vara första gången. heller lägger jag då upp en bana på den inre parkeringen - då där - "OM" det går "fel" under körningen - det enda som kan hända är att bilen får MINDRE SKADOR av konerna istället för att kanske placera den i ett staket längs banan. Magnus kom annars med idén att köra Pariser-kurvan BAKLÄNGES - då det lär gå saktare. jag hoppas vidare på ett möte med BILSPORT ang detta på Mantop in om kort. Annars så är reglementet i förenklad form på väg över atlanten "AS WE SPEAK" - SÅ ATT SÄGA. MINA EGNA ÅSIKTER ÄR ATT HA ENDAST 2 KLASSINDELNINGAR - det skall vara fritt att byta klas om man vill det utan problem. KLASS 1 - förare som vill TESTA denna motorsport form & KLASS 2 - förare med kännedom om drifting & störtbåge/bur monterad. Bilar som EJ är skattade, besiktigade, försäkrade, anser jag skall få köra..... Då det endast kör en bil i taget på slingan & att det gör att MERA folk kommer att komma till körningen. Jag menar -- Folkracebilar/rallybilar/andra - varför inte ? men bilar som är UPPENBARA S K R o T H Ö G A R kommer vi ej att släppa up på slingan alls. det är ju trots allt en säkerhets grejj när det kommer bilar som läcker ifrån sig både det ena & det andra vara sig det är öl eller bromsvätska. vidare så vill JAG att det gäller samma säkerhets regler som på alla BILSPORT's/klubb körningar... riktig hjälm (MC/moped) handskar, rejäla skor & långärmad/långbyxor (av EJ flambart material) ----------------------------------------------------------------- Vänligen/ .............Kristian Hesselmark 0736-67 70 18 mail: kristian.hesselmark@swipnet.se Svenska DRIFTING sidor: www.driftingdragons.tk www.dragoncars.org www.m-d-s.se _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Vi får väl se. Som sagt; omväxling förnöjer. Undra om man kommer hinna med både drifting och konbana på Action Meet eller om de lägger ner konbanan till fördel för driftingen?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Claes - det är jag som kommer att hålla i driftingen på Action Meet.. & själv så hoppas jag att BS tar sitt förnuft te fånga & behåller konbanan & låter oss köra drifting på inre stora parkeringen. MVH/ .........K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Det låter kanon! Se gärna till att man kan varva konbanekörningen med driftingen så man inte behöver välja. Vore kanonkul! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Slag under bältet |
||||||
Jo, men de bilarna har väll lite mer bottenvrid. Jag måste komma upp redigt i varv innan jag kan slita loss däcken från asfalten... Sen har jag visserligen inte provat att köra in i svängar alldeless för fort (med ett undantag, och det var inte avsiktligt) och försöka ställa upp bilen inför svängen... Jag antar att jag är en såndära wannabee som alltid kommer att nöja sig med att sladda efter apex |
||||||
Har inte seriösa bredsladdbilar en setup för att just sladda? DVS mjuk fram med odentligt med camber och hårt bak för att minska fästet. Här ser jag en klar fördel med instälbart chassi _________________ /Anders C |
||||||
Det går utmärkt att drifta med en 318is om man nu vill det. Finns en duktig driftare här i Linköping även om han aldrig kommer att erkänna det _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Jo, jag har visserligen camber så det räcker och blir över i bakkant med tanke åp hur sänkt bilen är Men tråkigt nog så har jag dämpare runtom som har haft sina bästa år, så det är jättemjukt och gungigt över hela bilen |
||||||
det är en fördel om länken på sidan faktiskt pekar till ett forum istället för en bild : (edit) behöver ni hjälp med hemsidan så kontakta mig kanske jag kan hjälpa till ... (edit) _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
De är juh bilrasister för böveln, bara japanska bilar |
||||||
Allmänt banåkaforum DRIFTING i Sverige !!! 2004 | 1, 2 >> 6549 besök totalt |