Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1210 besök totalt |
Lite info om Lunda (flygfält norr om Stockholm)
http://www2.unt.se/avd/1,2883,MC=1-A Det beslut som nämnden fattade innebär att bullret från motorsport- och bilprovningsbanor inte får överstiga 60 decibel på vardagar mellan kl 7-18. På kvällar kl 18-22 samt söndag och helgdag kl 7-18 får det inte överstiga 55 decibel. Övrig tid råder förbud mot verksamhet med motorsport- och vid bilprovningsbanor. Undrar VAR det inte får överstiga 60 db respektive 55 db? Ganska avgörande om det är precis vid banan eller vid närmaste bebodda hus ![]() Tack för tipset Pär! _________________ ![]() |
||
Magnus: Innanför fönstren hos de klagande boende trodde jag det var innan, men 55-60 dB torde vara mätt på deras tomter.
Föreningsalliansen tycks vara rätt fokuserade på gräsrots-motorsport och tycks vilja erbjuda motorklubbar körtillfällen billigt. Campingmöjligheter med dusch finns i nära anslutning. *Kan man inte tänka sig en väl avvägd pilsnerskatt till närboende till racerbanor. Alla som kör på dessa vattensalamander-, Brandts fladdermus- och allmänt-sällsynt-grod-och fjäril-invaderade motorbanor måste betala 10 cl starkspritekvivalenter som fördelas på de närboende, inom ett par tre månader borde de vara passiviserade och loja ![]() ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Jag har hört 55 dB som gränsen för buller på sommarstugetomter på helger och fattade det som nån allmän regel. Tror det var ordf. i SHRA Sundsvall som sa det åt mig en gång. De skall visst lösa det genom att bygga en 6 m hög jordvall med ett 2 m bullerplank på toppen. Det tar visst ned bullret betydligt enl. deras beräkningar. Kanske nåt för svängabanor med problem också? Inte helt gratis förstås, men kanske bättre än att hoppas på ständiga dispenser och andra halvskakiga lösningar?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Fascinerand med ett land som hellre ser till att dess rastande fåglar trivs och har det bra än att innevånarna i landet trivs och har det bra... Verkar som om olika miljö-organ har en egen ranglista med vad som är viktigast:
Mossa Larver Mygg Skalbaggar Fisk Fågel Övriga djur Innevånare som sysslar med golf Innevånare som sysslar med fotboll Innevånare i Sverige generellt Utlänningar Innevånare som sysslar med kriminell verksamhet Utlänningar som sysslar med kriminell verksamhet Innevånare som sysslar med motorsport Jämför någon gång hur mycket pengar som från staten läggs på olika "rädda skalbaggen" projekt, kriminalvård, fotbollsplaner, golfbanebidrag, respektive motorsport... Rätt intressant att se hur politiker prioriterar, man har verkligen lyckats bygga upp en kultur där det är OK att klaga på att folk har roligt. Ska flytta till Monaco där man kör race på allmän gata med F1-bilar. Furst Reiner har fattat vad som är kul. / Jonas Jarlmark |
||
Min avatar är tagen mitt under pågående träning på Gelleråsen. 'verkar som om, i alla fall, gulmesar har ett visst intresse för motorsport, så de borde undantas från kategorin fåglar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Jag har för mig att de 60 deciBellen gäller inne i huset, men det finns en massa olika värden som topp- och dygnsmedelvärde och "vid fasad" samt "i bostad" och undrar om det inte finns ett värde som gäller i sovrum också. Ska kolla det i miljöbalken.
A/ _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Du har i min mening förtjänat veckans ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||
När det gäller motorsport och utövningen av densamma i Sverige vore det bra om Kungen fick bestämma. ![]() Motorsportminister Kung Carl Gustaf? ![]() ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1210 besök totalt |