| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken hade du valt om du var i mina D&G stövlar? :)
|
1, 2 >> 4795 besök totalt |
|
Vilken hade du valt om du var i mina D&G stövlar? :)
Hej Rejsamedlemar, visst skrev jag stövlar Lite humor får man ha. Jag skrev här för en tid sedan om varför det fanns så få Porsche Boxsters och Cayman. Min tanke var då att införskaffa en Porsche Boxster, möjligtvis en S modell om pengarna räckte. Men då kom lite personliga saker i mellan och man fokuserade på andra saker. Dock har jag världens bästa pappa som lånade ut sin Audi TT på två stycken bankörningar på Sturup Raceway. Men nu känner jag att det är dags att införskaffa min egen hobby bil. Mina krav är att den ska vara pålitlig, den ska kunna köras bra på motorväg (dvs. inte vara för slö där, man gillar ju att gasa), den ska kunna tåla några trackdays om året, man ska kunna använda den på semester (alltså ingen racebil som inte har inredning osv.).
Jag är svagast för Porsche (mest på grund av min pappa och bror), men även BMW M modeller. Bilarna som jag har fått upp mitt intresse för är: Porsche Boxster Porsche Boxster S BMW M3, enligt min bror heter den E46 modellen. Ett tag hade jag även Lotus Elise och Opel Speedster på listan, men har svårt att tänka mig att jag skulle kunna köra ner till Nurburgring (som min far lovat att vi ska göra nästa år) eller ens till Mantorp för den delen. Bilen kommer att hållas orginal till att börja med, dock har jag förstått från förra tråden att man ska fixa till så motorn får mer olja på Porsche modellerna. Detta var om man körde på racing-däck (tror r står för det?). Men det är inget prioritering då jag körde 2 gånger i sommras på Sturup och har insett att efter jag införkaffat bil så ska jag även ta någon racing kurs för att lära mig köra ännu bättre först och främst. I förra tråden påpekades också att val av klubb var viktigt, och som jag har uppfattat det från min pappas vänner så ska Porsche Klubben samt BMW klubben vara bra klubbar med mycket bankörningsdagar samt att det tolereras sådana som inte är supersnabba (som jag). Det finns säkert fler bilval som skulle kunna läggas till till denna listan, men jag är rätt så inställd på dessa tre modeller. Dock finns det ytterligare en model som jag skulle kunna tänka mig att spara ytterligare till, och det är en 996 Porsche. Men tycker ni det är värt att införskaffa en sådan i lägsta prisklassen? Min tanke är att köpa en in bil som inte är absolut billigast. Eller? Min pappa säger att om man ska spara till något så spara inte till det billigaste. Berätta gärna vad ni tror hade passat mig bäst, Porsche Boxster, Porsche Boxster S, BMW M3, eller spara till en Porsche 996? Min prisklass är mellan 150,000.00sek till 200,000.00 sek. Service och reperation är väl likvärdiga på dessa bilar med undantag för Porsche 996, eller har jag fel? Förlåt om jag skrivit för mycket nu, men jag brukar kallas för babbel-maja
Tack för alla svar och hoppas vi ses på banan så ni kan köra om mig (var tvungen att prova snigelknappen)
Med vänliga hälsningar Jenny _________________ Jenny Karlsson |
||
|
Jag rekomenderar något som inte är för dyrt. Bättre att ha pengar till stötdämpare, service och om det skulle gå illa, ha råd att leva vidare om bilen skulle bli skrot vid fel tillfälle. Roligare att åka mycket och inte behöva vara allt för rädd om bilen, tänker på stenskott, en spoiler osv. Man behöver givetvis inte åka med en skrothög för det.
om du vill använda bilen så köp en som redan är lite billigare och redan fått en skavank men ska givetvis vara i gott mekaniskt skick. Porsche Boxter fungerar fint på banan, även en som gått lite verkar funka. Har inte ägt någon själv men kört en tidig automat och den funkade faktiskt! Köp ändå en manurell. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Hej Björn,
tack för din input. Om jag förstått rätt så menar du en 2.5 eller 2.7 Boxster och sedan lägga lite pengar på stötdämpare. Det var min fars tanke, men jag vill ju ha en bil som jag kan använda för längre körningar också. Kommer inte andra stötdämpare göra så att bilen blir hård och obruklig på längre resor? vänliga hälsningar Jenny _________________ Jenny Karlsson |
||
|
Skall du använda bilen för vardagsbruk också?
Allt är fråga om tycke och smak så det är inte allt för lätt att svara... off topic (eftersom det inte är intressant längre): Jag tycker absolut att det går att köra Elise/Speedster till både Mantorp och Ringen, men samtidigt tycker jag inte den är lämplig som vardagsbil. Det finns de som kör sina på släp och de som använder till vardags, som sagt tycke och smak. Min Speedster är till salu och är inte allt för långt bort om du vill känna på den...
Edit: Det där sista lät kanske lite fel men jag hade skrivet samma om du var man.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
|
Re:
Hård fjädring är överdriven vid körning med gatdäck på trackdays. Däremot är frächa stötdämpare gummin i hjuluphängningar, frisk bromsvätska, nya bromsskivor och klossar av fin kvalite' för att inte tala om bra däck, något man vill ha efter några varv och de förbrukas. Se hur jag fixade till min semesteralfa 156a så även den hänger med ett par varv runt en bana. Den var jätteskön i sommras under närmare 400mil på 2 veckor med barn och packning. Inget gungande osv. stabilt och stadigt. Man kan alltid byta upp sig om man känner behovet men bättre det än att stå med för dyra grejor inte ha råd att använda dem. En 2,5 räcker långt. Det är alltid kul med värre grejor så frågan är om det är värt all tid och pengar som finns för att åka lite fortare? Det finns alltid snabbare bilar. Det är lika kul med en enklare bil om den fungerar bra. Jag skulle köpa en billig 2,5a som inte gått för mycket, då man ändå vill byta en massa grejor efter en stund. Köp en som är snygg i dina ögon, tänker på färg, klädsel osv. men en repa eller så är possitivt då blir den billigare ;-) för förr eller senare blir det fler repor och stenskott och det dyra fina exemplaret är inte det dyra fina exemplaret du köpte längre. Bilen är ju tänkt att användas. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re:
Det finns stötdämpare och stötdämpare. Dels finns det dom som är hårda, och bara hårda! Dels finns det dom som fungerar mer som progressiva dvs är mjuka till en viss gräns då dom blir hårdare. Sen finns det dom som är justerbara, t ex gula Koni! Med justerbara dämpare kan du justera den mjukare än std för landsväg och längre resor, och betydligt hårdare för bättre känsla på bana! Justering av alla 4 tar kanske 5 minuter, det är en ratt man vrider på. Enkelt och smidigt
Porsche är ju alltid Porsche, jag tror en Boxter håller andrahandsvärdet bättre än en M3a. Skojfaktorn är nog ganska lika, BMW'n har dock bättre utrymmen. Jag har aldrig kört en Boxter, dock en E46 M3a och det är en bekväm bil att äta mil med! (jag, en blivande M3 ägare och en till kompis körde 110 mil ner för bytet, och sen 110 mil M3 upp norrut igen) Jag kan tänka mig att Boxtern är i liknande klass, möjligen mer ljud i kupen i.o.m motorplaceringen men jag vet faktiskt inte
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Någon expert får rätta mig om jag har fel, men Boxtern har väl rätt stora problem med smörjning i kombination med R-däck?
Nu har jag ingen aning om du tänkt köra med R-däck, men har du planer på att åka en del bana är risken att du ändå hamnar där rätt snabbt. Personligen skulle jag välja M3'an iom att jag vill kunna åka två personer med nödvändig packning ner till ringen. Det som talar mot M3 är vikten vid bankörning. |
||
|
Ang, hårda dämpare.
Så är Autoban körning inget problem med hårda dämpare. Snarare skönare vid frifart sträckorna. De ända som är jobbigt med hårt chassi är vid vägbulor och vägbyggen i stadskörning. Jag tog min BMWe30 på en spontan resa till Venedig på 400mil i sommras. Satt som en gud i sparco stolarna. Jag skulle rekomendera en billigare bil där du har ca 40,000 kvar att lägga på väghållning ,bromsar, däck och fälgar ev rejsstol. För de springer lätt iväg. Efter som vid bankörning så slits allt mycke fortare iom, hårdare användning. |
||
|
Sen får man inte missa det faktum att i stort sett alltid är det väldigt stor skillnad på att kitta en E30 och en Porsche för 40 lax.
Att köpa "rätt" bil redan från början blir nästan alltid billigast, det är ju perfekt om någon annan har gjort det som behöver göras och även tar dom tunga kostnaderna för det. Sen tycker jag personligen att det är väldigt roligt att följa bilens utveckling från standard dit man vill ha den men det är ju såklart olika. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
Har inte jättemycket att tillföra, men jag har en Cayman S iaf.
Underbar till vardags och jag hade ute den på konbana i lördags där den inte skämde ut sig. R-däck och torrsump hade givetvis varit trevligt, men gatdäcken funkade rätt bra (Pilot Sport N2). Annars kanske en 944 vore nått, kanske inte det snyggaste på våra vägar, men går tydligen ruggigt fint på bana efter lite fix och trix. T ex: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php eller om du vill ha något att växa i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Samma sak med BMW Z3m vad jag förstår, inte så vacker (enligt mig iaf) men går att få snabb. _________________ Henrik Utter '06 Porsche Cayman S |
||
|
Re:
Precis. om man har en budget på 150k- 200k Köper man då en bil för ca 100k - 150k Så finns de kapital till att byta slitdelar. |
||
|
Re:
Hur menar du då?
Allvarligt så är kanske en Z3 coupé ett bra alternativ både 3.0 (?) och M är vad jag förstår trevliga maskiner, inget för storpackningen men hyfsad komfort. Annars är ju Porsche 968 alt 944 (S2, Turbo) givna medtävlare för det du söker, där du har en viss ekonomisk mellanskillnad för att uppgradera efter tycke och smak. _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||
|
Jag tror att det är vettigt att göra det ganska enkelt för sig till en början. Det pratas mycket om att ha pengar över till att modifiera bilen, men beroende på hur mycket mekglädje man har, tror jag att det är smartare att skaffa sig något som fungerar vettigt från början. I början har det inte sådär jättestor betydelse hur vassa grejerna är. Och en preppad E30 kommer förmodligen att strula mer än en standard Boxter. Om du gillar Boxter, tycker jag att man kan köra den standard på gatdäck första sommaren och sedan byta bil om man vill gå vidare. Då borde du köpa något färdigpreppat, eftersom det är mindre jobb, och dessutom billigare än att byta grejerna själv, som redan nämnts. För ett kostnadseffektivt, riktigt effektivt banverktyg kan jag själv rekommendera en välpreparerad Porsche 944 S2, vilken går mycket bra och fort, samtidigt som den är lättkörd och billig i drift.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Hej alla och tack för svar. Anledningen till varför jag inte valde med Porsche 944 är på grund av två anledningar. Den första är att jag är inte så förtjust i utseendet på denna bil och nummer två är på grund av att jag hört att det börjar bli svårare att få tag i vissa delar till denna modell.
Med kostnaden av 150-200,000 så menade jag inte att detta var budjeten totalt och att jag inte hade en krona över. Utan istället ett riktpris på vad jag kan tänka mig lägga på en bil som jag kan använda till helgutflykter samt även till bana. Därav vill jag inte ha en racingbil med bur och annat liknande. Utan vill ha en pålitlig bil som jag kan använda på helgen om jag ska ut med mina tjejkompisar samt jag kan använda på banan på helgen när jag kör med pappa och hans kompisar. om jag har förstått det hela rätt så ska Porsche inte vara allt för dyra i service när man använder sig utav enklare modellerna som Boxsters. Hur är det med BMW M3 modellerna, dyra? Min bil vill jag som sagt använda till helgen osv, alltså gick Lotusen inte för min del. Ber om ursäkt om jag sårar er Lotusägare, men bilen tyckte inte jag var särskilt skön att åka i långrundor (min pappas kompis har en sådan). Mina uppdateringar kommer bestå av 6punktsbälte och möjligtvis en stol. I framtiden så kanske man byter stötdämpare osv, men enligt min far och mig själv så tycker vi att det första steget är att lära känna bilen och mig själv på banan. Jag vill dessutom ta någon kurs också för att bättra på mina kunskaper. Men om jag har förstått er rätt så tycker ni att en Porsche Boxster 2.5/2.7 är det rätta valet? vänliga hälsningar Jenny _________________ Jenny Karlsson |
||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
För att fortsätta att repetera saker som folk redan sagt: Porscheklubbens träffar är mycket fördelaktiga för nybörjare, med tanke på tillgången till instruktörer och mängden banträffar. Dessutom brukar de ha en egen tjejgrupp och då står alla killarna och ser avundsjuka ut över att det är så mycket plats över på banan.
Porscheklubben kör dessutom ett slalommästerskap med många deltävlingar som också är bra körträning.
Jag har hört mycket positivt om BMW SC också, men har inte provat själv, så jag kan inte uttala mig. Kör på Boxtern, säger jag. Det är en trevlig bil även när man inte kör på banan, vilket är nog så viktigt i sammanhanget. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
|
Eller om du vill vara riktigt tvärsöver och ta med ett gäng tjejkompisar på helgutflykt
http://www.blocket.se/pitea/Lotus_om Inte ens 1000 bilar ska ha byggts. Och om du kan leva med att den ser ut som en Opel omega med kjolpaket sina 480hk och 310kmh i toppfart till trots, men är tveksam till ban egenskaperna så gjorde Tiff Needel ett härligt reportage för ett antal år sedan: http://www.youtube.com/watch?v=X0NFq _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Ja Boxtern är nog det självklara valet, den är perfekt både för gata och bana. Om du lägger till lite pengar så har du en 996a, då har du ett litet baksäte också.
Servicekostnader för Porsche är förhållandevis billigt ca 6500kr/år på ett Porschecenter. Som sagt har ju Porscheklubben en massa aktiviteter på sin agenda, allt från bankörningar på olika banor landet runt och även på Nürburgring till slalomkörning på tex Ljungbyhed. Bur, sexpunktsbälten och R-däck är jättebra, men då pratar vi om banbil...du ville ju köra på gata också Lycka till.
Mvh Hans _________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||
|
Utan tvekan en m3e46!
Mycket bättre allroundbil än en trött boxster. SMG givetvis, r-däck, coilovers, belägg, bromsvätsa så åker man ifrån rätt många skulle jag tro. Dessutom ett riktigt landsvägslok som man kan köra till och från banan med hedern i behåll! Tex: http://www.blocket.se/ostergotland/B http://www.blocket.se/vasterbotten/B http://www.blocket.se/jonkoping/BMW_ http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_ http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_ MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Boxster, javisst - ett mycket bra val.
Men varför inte en riktig 911, old school? Kan speciellt rekommendera modellen 911 SC från tidigt 80-tal. Köp den finaste du hittar, en klockren investering - som dessutom tål att köras stenhårt. Edit: Här är min sambo Anna i sin 82:a. Den funkar även som dagistransport ibland
_________________ -- |
||
|
_________________ Mattias olefeldt Team Blyfot Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vilken hade du valt om du var i mina D&G stövlar? :)
|
1, 2 >> 4795 besök totalt |

